اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آغاز درگیری ها در بیروت

مردان مسلح دیشب با سلاح های سنگین در خیابان های بیروت و تپه های جنوب شهر با یکدیگر وارد نبرد شدند این یکی از سنگین ترین پیکارهای ماه های اخیر لبنان به شمار می آید.

آغاز درگیری ها در بیروت

رخدادهای 8 آبان 63

چکیده:

  • با تحصن در مقابل دفتر صلیب سرخ جهانی در تهران خانواده های اسرا و مفقودین جنگ تحمیلی خواستار رسیدگی به وضع فرزندانشان در عراق شدند.

 

  • موسوی: تاکید بر مسائل فرهنگی و تکیه بر ارزش های اسلامی برای انقلاب ما سرنوشت ساز است.

 

  • وزرای نفت اوپک برای حفظ قیمت نفت به توافق رسیدند.

 

  • تولید نفت اوپک یک و نیم میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.

 

  • بیروت دیروز شاهد سنگین ترین نبرد ماه های اخیر بود.

 

تحصن خانواده های اسرای ایرانی مقابل دفتر صلیب سرخ

بیش از 500 تن از خانواده های اسرا و مفقودین ایرانی صبح دیروز به نمایندگی از سوی کلیه خانواده های اسرا و مفقودین سراسر کشور با تحصن مقابل دفتر نمایندگی صلیب سرخ در تهران ضمن محکوم کردن جنایات رژیم عراق در رفتار غیر انسانی با اسرای ایرانی خواستار مشخص شدن 10 هزار تن از مفقودین و دیدار با فرزندان عزیز خود در عراق شدند.

به گفته نماینده این گروه متحصنین خواستار حضور نماینده صلیب سرخ هستند تا رسما اعتراض خود را طی طوماری که به امضای نمایندگان خانواده های اسرا و مفقودین رسیده است به وی تسلیم کنند. نماینده این گروه تاکید کرد کلیه خانواده های اسرا و مفقودین ایرانی آمادگی دارند تا جهت ملاقات با عزیزان خود به عراق عزیمت کنند لذا از صلیب سرخ جهانی می خواهند تا با بی طرفی کامل رژیم عراق را تحت فشار قرار دهد و ترتیب دیدار با فرزندانشان را  فراهم کند. بر اساس این گزارش نماینده صلیب سرخ پس از تحویل طومار متحصنین حاضر به گفت و گو با آنان نشد.(1)

 

بازدید موسوی از دانشگاه امام صادق (ع)

میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان دیروز از جامعه الامام الصادق بازدید کرد. در این بازدید که آیت الله مهدوی کنی و گروهی از مسئولین این دانشگاه نیز حضور داشتند آقای موسوی از نزدیک با نحوه تحصیل دانشجویان آشنا شد.

آقای موسوی در جمع دانشجویان و مسئولین این دانشگاه گفت: ما در رژیم سابق عملا با ارزش هایی تزریق شده از سوی غرب و با روش های پیچیده استعمار برای تسهیل پذیرش فرهنگ استعماری در جامعه خود رو به رو بودیم و امروز باید توجه داشت که کاهش اثرات تشعشع فرهنگ استعماری در جامعه ما نیازمند برنامه ریزی طولانی و فعالیت پیگیر و مداوم است.

نخست وزیر افزود: تاکید بر مسائل فرهنگی و تکیه بر ارزش های اسلامی برای ما سرنوشت ساز است. آینده انقلاب ما به اهمیتی که به دگرگونی جان و روان مردم خود می دهیم و تلاشی که در جهت دور شدن از فرهنگ استعماری و بازگشت به فرهنگ اصیل الهی اسلامی به خرج می دهیم بستگی دارد.(2)

 

توافق اعضای اوپک بر حفظ قیمت نفت

صبح دیروز اجلاس فوق العاده وزرای نفت 13 کشور عضو اوپک به ریاست وزیر نفت اندونزی در ژنو تشکیل شد.

در نشست دیروز کشور نیجریه به خاطر عدم مشورت با سایر کشورهای عضو اوپک در مورد کاهش قیمت نفت خود مورد انتقاد حاضران قرار گرفت. در این نشست مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان نیز سیاست های جمهوری اسلامی را جهت حفظ و استحکام بازار و جلوگیری از سقوط قیمت تشریح کرد و گفت: ایران در عرض سه ماه گذشته علی رغم احتیاجات ارزی با اقدام فداکارانه ای میزان تولید خود را تا نصف سهمیه مقرره کاهش داده که در نتیجه بازار نفت به نحو چشمگیری تقویت شده است. بر اساس این گزارش وزرای نفت اوپک در نشست دیروز خود بر سر حفظ قیمت کنونی نفت توافق کردند و اعلام کردند سقف تولید را یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش داده و به 16 میلیون بشکه در روز می رسانند.(3)

 

آغاز درگیری ها در بیروت

مردان مسلح دیشب با سلاح های سنگین در خیابان های بیروت و تپه های جنوب شهر با یکدیگر وارد نبرد شدند این یکی از سنگین ترین پیکارهای ماه های اخیر لبنان به شمار می آید.

گروه های رقیب مسلمان و مسیحی با مسلسل و نارنجک انداز در منطقه مسلمان نشین در غرب بیروت با یکدیگر به نبرد پرداختند و در همین حال در جنوب بیروت نیز دو طرف به تبادل آتش پرداختند. همزمان از فلسطین اشغالی نیز خبر می رسد که دولت صهیونیستی در جلسه دیروز خود برای دستیابی به یک پیش نویس جهت عقب نشینی هرچه زودتر نیروهای اسرائیلی از لبنان با شکست مواجه گردید ولی به وزیر جنگ خود اسحاق رابین این فرصت را داد که به مذاکرات برای خارج ساختن این نیروها از لبنان با کمک آمریکا و تفاهم سیاسی با سوریه ادامه دهد. اما سوریه ضمن اعلام مجدد بی علاقگی خود به گزارشات رژیم صهیونیستی در مورد ترتیبات امنیتی برای خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، تضمین های خواسته شده بوسیله صهیونیست ها را غیر ممکن خواند.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 8 آبان 63، ص 10
2. اطلاعات، 8 آبان 63، ص 3
3. اطلاعات، 8 آبان 63، ص 4
4. کیهان، 8 آبان 63، ص 1 و 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول