اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

وزیر راه و شهرسازی:

مطالبات پیمانکاران شرایط کار را سخت کرده است/ تولید سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر در کشور

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیر ایران در سطح جهان خوشنام است، گفت: سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در کشور تولید می‌شود.

مطالبات پیمانکاران شرایط کار را سخت کرده است/ تولید سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امروز در نهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: قیر از نظر اقتصادی برای کشور مزیت دارد، زیرا امکان صادرات آن را داریم و می‌توانیم درآمد خوبی برای کشور از این محل داشته باشیم.

وی افزود: وقتی قیر در داخل مصرف می‌شود، ضروری است نرخ بهره‌وری آن شایسته باشد.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه حجم کار و سرمایه‌گذاری در حوزه قیر در کشور رقم بزرگی است، گفت: هر یک میلیون تن قیر، 1000 میلیارد تومان ارزش دارد که اگر به آسفالت تبدیل شود، ارزش آن 3000 میلیارد تومان خواهد بود.

آخوندی توضیح داد: 2 میلیون تن قیر یعنی کسب‌وکار 6 هزار میلیارد تومانی در این حوزه هر یک درصد صرفه‌جویی، بهره‌وری بیشتر و عمر مفید بیشتری را منتج می‌شود و تأثیر بزرگی در اقتصاد دارد.

وی ادامه داد: اقدامات در حوزه‌های مختلف از ترکیب قیر و لاستیک و انواع امولسیون‌ها و کارهایی در راستای ارتقای فناوری قیر در ایران از جهت اقتصادی با ارزش است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: البته در این حوزه نحوه اجرا و کیفیت کار نیز مهم است که این به دانش مهندسی ایران برمی‌گردد.

آخوندی اظهار داشت: به دلیل تغییرات مختلف در روکش جاده‌ها و یا اجراهای نادقیق تصور عمومی از عمر مفید آسفالت مناسب نیست.

وی بیان کرد: پیمانکاران در شرایط سختی با در نظر گرفتن مطالبات و گرفتاری‌های مالی دفاتر پیمانکاری قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ضروری است تلاش شود، این تصور عمومی از اینکه آسفالت محصولی با عمر مفید کوتاه است، رفع شود، زیرا آسفالت می‌تواند عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد.

آخوندی بیان کرد: تولید قیر در ایران به سالانه 5.5 میلیون تن می‌رسد که 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

وی ادامه داد: این سرمایه باید ارتقای بهره‌وری داشته باشد، درجه حرارت در مورد قیر و ارتقای بهره‌وری مهم است و در این حوزه باید از اتلاف منابع جلوگیری کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با افزودنی‌هایی نظیر لاستیک اگر چنین قیرهایی ترکیب شود، ارزش افزوده آن در 2.5 ضرب می‌شود و 1.5 میلیارد دلار به 4 میلیارد دلار ارزش می‌رسد.

آخوندی اضافه کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری تولیدکنندگان قیر و فروشندگان در حوزه ارتقای کیفی فعالیت‌های جدی داشته است.

وی به حمل‌ونقل قیر با تانکرهای دوجداره که چند وقتی است در کشور توسعه‌یافته اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی نقاط کشور در حمل قیر تخلفاتی رخ می‌داد و آنها را افزودنی‌های غیرمجاز و یا مواد زائد ترکیب می‌کردند که با همکاری مرکز تحقیقات، سیستم نوین مکانیزه‌ای طراحی شده است که روی تانکرهای حمل قیر نصب می‌شود و اگر منحنی افت دما ناگهانی بود، نشان از اضافه شدن مواد ناخالص و افزودنی‌های غیرمجاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در 20 کارخانه تولید قیر کشور، آزمایشگاه مستقر شده است، گفت: قیر ایران در سطح جهان خوشنام است و قدرت صادراتی خوبی در این حوزه داریم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول