به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امروز در نهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: قیر از نظر اقتصادی برای کشور مزیت دارد، زیرا امکان صادرات آن را داریم و میتوانیم درآمد خوبی برای کشور از این محل داشته باشیم.
وی افزود: وقتی قیر در داخل مصرف میشود، ضروری است نرخ بهرهوری آن شایسته باشد.
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه حجم کار و سرمایهگذاری در حوزه قیر در کشور رقم بزرگی است، گفت: هر یک میلیون تن قیر، 1000 میلیارد تومان ارزش دارد که اگر به آسفالت تبدیل شود، ارزش آن 3000 میلیارد تومان خواهد بود.
آخوندی توضیح داد: 2 میلیون تن قیر یعنی کسبوکار 6 هزار میلیارد تومانی در این حوزه هر یک درصد صرفهجویی، بهرهوری بیشتر و عمر مفید بیشتری را منتج میشود و تأثیر بزرگی در اقتصاد دارد.
وی ادامه داد: اقدامات در حوزههای مختلف از ترکیب قیر و لاستیک و انواع امولسیونها و کارهایی در راستای ارتقای فناوری قیر در ایران از جهت اقتصادی با ارزش است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: البته در این حوزه نحوه اجرا و کیفیت کار نیز مهم است که این به دانش مهندسی ایران برمیگردد.
آخوندی اظهار داشت: به دلیل تغییرات مختلف در روکش جادهها و یا اجراهای نادقیق تصور عمومی از عمر مفید آسفالت مناسب نیست.
وی بیان کرد: پیمانکاران در شرایط سختی با در نظر گرفتن مطالبات و گرفتاریهای مالی دفاتر پیمانکاری قرار دارند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ضروری است تلاش شود، این تصور عمومی از اینکه آسفالت محصولی با عمر مفید کوتاه است، رفع شود، زیرا آسفالت میتواند عمر مفید طولانیتری داشته باشد.
آخوندی بیان کرد: تولید قیر در ایران به سالانه 5.5 میلیون تن میرسد که 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد.
وی ادامه داد: این سرمایه باید ارتقای بهرهوری داشته باشد، درجه حرارت در مورد قیر و ارتقای بهرهوری مهم است و در این حوزه باید از اتلاف منابع جلوگیری کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با افزودنیهایی نظیر لاستیک اگر چنین قیرهایی ترکیب شود، ارزش افزوده آن در 2.5 ضرب میشود و 1.5 میلیارد دلار به 4 میلیارد دلار ارزش میرسد.
آخوندی اضافه کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری تولیدکنندگان قیر و فروشندگان در حوزه ارتقای کیفی فعالیتهای جدی داشته است.
وی به حملونقل قیر با تانکرهای دوجداره که چند وقتی است در کشور توسعهیافته اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی نقاط کشور در حمل قیر تخلفاتی رخ میداد و آنها را افزودنیهای غیرمجاز و یا مواد زائد ترکیب میکردند که با همکاری مرکز تحقیقات، سیستم نوین مکانیزهای طراحی شده است که روی تانکرهای حمل قیر نصب میشود و اگر منحنی افت دما ناگهانی بود، نشان از اضافه شدن مواد ناخالص و افزودنیهای غیرمجاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در 20 کارخانه تولید قیر کشور، آزمایشگاه مستقر شده است، گفت: قیر ایران در سطح جهان خوشنام است و قدرت صادراتی خوبی در این حوزه داریم.
انتهای پیام/ب