اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آشوب در هند بعد از ترور نخست وزیر

در پی قتل خانم گاندی نخست وزیر فقید هند درگیری های فرقه ای در این کشور به اوج خود رسیده و طی پنج روز گذشته تعداد زیادی از مردم قربانی این خشونت ها شده اند.

آشوب در هند بعد از ترور نخست وزیر

رخدادهای 13 آبان 63

چکیده:

  • آیت الله منتظری: دانشگاه ها نمی توانند نسبت به مسائل جهان اسلام و داخل کشور بی تفاوت باشند.  

 

  • هاشمی: ابرقدرت ها هر قدر هم روئین تن باشند باز هم در مقابل اراده ملت ها آسیب پذیرند.

 

  • دانشجویان مسلمان با صدور قطعنامه ای خواستار شدت یافتن مبارزه با خطوط انحرافی در دانشگاه ها شدند.

 

  • به دنبال ترور خانم گاندی نخست وزیر هند تشنج و آشوب سراسر این کشور را فرا گرفت.

 

آیت الله منتظری: تسخیر لانه جاسوسی شاخ شیطان را شکست

در آستانه سالگرد تسخیر لانه جاسوسی و همزمان با برگزاری کنگره سراسری دانشجویان مسلمان دانشگاه ها، مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور به همراه اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با آیت الله منتظری دیدار کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار گفت: تمام این تحریکات و توطئه ها که مهمترین آنها تحمیل جنگ توسط صدام به کشور ما بود دلیل قدرت و عظمت ملت مسلمان ایران و شوکت انقلاب اسلامی ماست. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران نیز در حقیقت انقلاب دومی بود که ابهت و حیثیت جهانی آمریکا را از بین برود و شاخ این شیطان را در ایران شکست.

آیت الله منتظری افزود: البته مقصود ما از آمریکا ملت آمریکا نیست. ملت آمریکا هم در چنگال یک اقلیت حاکم و ظالم که آلت دست سرمایه داران صهیونیست هستند گرفتار است. در آمریکا قدرت واقعی در دست ملت نیست بلکه در دست دولتی است که اعضای آن اکثرا یا صهیونیست یا طرفدرا صهیونیسم هستند.

آیت الله منتظری خطاب به دانشجویان تاکید کرد: هر کسی به اندازه قدرت خود باید در مسائل انقلاب حساسیت داشته باشد و به شکل دوستانه و کاملا منطقی انتقاد صحیح و سازنده بکند و نظر خود را بگوید.(1)

 

هاشمی: تسخیر لانه جاسوسی جواب دندان شکنی به آمریکا بود

مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد. آقای هاشمی در جلسه علنی امروز با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی گفت: آمریکایی ها در سال 43 با امید به سلطه کامل بر ایران و تحمیل کاپیتالاسیون رهبر انقلاب حضرت امام را از کشور تبعید کردند ولی 15 سال بعد جوانان غیور مسلمان انقلابی جواب دندان شکنی به آمریکا دادند و در یک حمله متقابل هیمنه و اعتبار آمریکا را که سال ها تحصیل کرده بود در دنیا بر هم زدند و نشان دادند که ابرقدرت ها هر قدر هم روئین تن باشند باز در مقابل اراده ملت ها آسیب پذیر هستند و خداوند چنین انتقامی از این جنایت آمریکا و عمالش گرفت.(2)

 

 کنگره سراسری دانشجویان مسلمان به کار خود پایان داد

اولین کنگره سراسری دانشجویان مسلمان دانشگاه های ایران پس از سه روز بحث و بررسی پیرامون جایگاه سیاسی، اجتماعی دانشجویان دیروز با انتشار قطعنامه ای در 7 ماده به کار خود پایان داد.

در قطعنامه پایانی این کنگره با تاکید بر این مطلب که حیات و تداوم انقلاب اسلامی ایران بستگی به ادامه جنگ تحمیلی تا پیروزی نهایی دارد خواسته شده است تا تخصص دانشگاه ها هرچه بیشتر در خدمت به جنگ تحمیلی قرار بگیرد.

در این قطعنامه همچنین با اشاره به این مطلب که پیروی از خط امام ضامن تداوم یافتن انقلاب اسلامی می باشد خواهان پیوند هر چه محکمتر روحانیت و دانشجویان شده است. در بخش دیگری از این قطعنامه ضمن تقدیر از فعالیت های ستاد انقلاب فرهنگی بر لزوم مبارزه قاطعانه با خط های انحرافی موجود در محیط های علمی و فرهنگی نیز تاکید شده است.(3)

 

اوج گیری درگیری های فرقه ای در هند

در پی قتل خانم گاندی نخست وزیر فقید هند درگیری های فرقه ای در این کشور به اوج خود رسیده و طی پنج روز گذشته تعداد زیادی از مردم قربانی این خشونت ها شده اند.

گزارش خبرگزاری ها حاکیست طی این مدت حداقل هزار و صد نفر در هند کشته شده و تعداد زیادی مجروح و حدود 5 هزار تن نیز دستگیر شده اند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه تا کنون اجساد بیش از 500 تن در ایالات مختلف و 600 تن نیز در دهلی نو شناسایی شده است. 70 درصد قربانیان سیک و 30 درصد بقیه هندو می باشند. رهبران مخالف دولت هند نیز دیروز بار دیگر خواستار برقراری آرامش در کشور شده و گفتند اگر راجیو گاندی نخست وزیر هند برای حفظ نظم از ارتش استفاده نکند ممکن است هند نابود شود. به گفته پزشکان بیش از 1500 نفر نیز در جریان حوادث پایتخت هند زخمی شده اند. گزارش دیگری نیز حاکیست هندوها بیش از 300 مرد زن و کودک که اکثر آنها از سیک ها بوده اند را یک جا در یک محله فقیر نشین دهلی نو قتل عام کردند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 13 آبان 63، ص 3
2. اطلاعات، 13 آبان 63، ص 2
3. جمهوری اسلامی، 13 آبان 63، ص 12 و 11
4. کیهان، 13 آبان 63، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول