اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

در نشست نقد و بررسی طرح افزایش سن ازدواج مطرح شد

طرح افزایش سن ازدواج مطابق با سیاست‌های مجامع غربی/ سطح تحریکات جامعه را کاهش دهیم

نشست نقد و بررسی طرح افزایش سن ازدواج با حضور معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب اسلامی و عضو دیگر این شورا در دانشگاه شریف برگزار شد.

طرح افزایش سن ازدواج مطابق با سیاست‌های مجامع غربی/ سطح تحریکات جامعه را کاهش دهیم

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی لایحه افزایش سن ازدواج بعد از ظهر امروز در محل دانشگاه شریف تشکیل شد.

کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب اسلامی در این نشست گفت: جایگاه زن اساسی‌ترین بحث جامعه است، برای ارتقاء یا سقوط خانواده، زنان نقش اساسی را دارند. 

خزعلی درباره طرح افزایش سن ازدواج کودکان گفت: ازدواج کودکان کلمه‌ای دروغ است و باید به جای آن گفت؛ منع آزادی نوجوانان. موافقین این طرح این لایحه را براساس سیاستهای غرب و فشارهای مجامع غربی طرح کرده‌اند. 

وی ادامه داد: این در حالی است که همان کشورهای غربی سن ازدواج را 18 سال اعلام کرده و سن مجازات را 7 سال اعلام کرده‌اند. 

خزعلی در خصوص اینکه برخی دلیل طرح این لایحه را کاهش آمارهای طلاق و مرگ و میر می‌دانند، گفت: در این نوع ازدواج‌ها آمار مرگ و میر یک درصد و آمار طلاق 5 درصد است. به علاوه آمار طلاق در ازدواج‌های بالای 18 سال پنج برابر ازدواج در سنین پایین است. 

رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به عوارض عدم حمایت از ازدواج نوجوانان در سنین پایین ادامه داد: عدم حمایت از چنین ازدواج‌هایی و منع قانونی آنها موجب افزایش سبک ازدواج‌های غیرقانونی و پیش آمدن مشکلات عدیده‌ای برای دختران می‌شود. از جمله این مشکلات می‌توان به عدم ثبت فرزند و مشکلات طلاق برای دختران اشاره کرد. 

خزعلی ادامه داد: برای کاهش مشکلات چنین ازدواج‌هایی باید آموزش‌های بهداشتی را ارائه دهیم و یا دوران عقد را افزایش دهیم. 

وی با بیان اینکه جوامع غربی با این تفکر که زنان زیر فشارند و با تدوین طرح‌هایی فروپاشی نظام خانواده را در نظر دارند، گفت: طرح‌هایی همچون منع ازدواج کودکان، جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه و حجاب اجباری از جمله مواردی است که مجامع غربی با بیان آنها سعی در فروپاشی نظام خانواده دارند. 

خزعلی ادامه داد: با اینگونه طرح‌ها تنها شاخص‌های روسپی‌گری، آزادی سقط جنین، آموزش‌های جنسی به کودکان و افزایش سن ازدواج در جامعه رواج پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی جامعه کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق است، عنوان کرد: در حال حاضر 14 میلیون و 192 هزار جوان نیاز به ازدواج دارند، همچنین آمار مجردین بیوه که نیاز به ازدواج دارند 3 میلیون و 330 هزار نفر است. آمار مجردین بالای 30 سال که از ازدواج ناامید شده‌اند نیز 2 میلیون و 30 هزار نفر است. بهتر است به جای طرح منع ازدواج زیر 18 سال، به فکر ازدواج این افراد باشیم. 

در ادامه این نشست نیز فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید به جای افزایش سن ازدواج، میزان تحریکات جامعه کاهش دهیم، ادامه داد: در حال حاضر با آموزش روابط جنسی از 10 سال در بسیاری از نقاط کشور و عدم کنترل شبکه‌های اجتماعی و اکران فیلم‌های سینمایی و تئاترهایی که موجب تحریک جوانان می‌شود، سطح تحریکات جامعه را افزایش داده‌ایم. 

روح‌افزا افزود: از یک طرف ازدواج زیر 18 سال می‌خواهیم منع کنیم، وقتی فردی قابلیت آموزش موارد جنسی را دارد، قطعاً آمادگی ازدواج را هم نیز خواهد داشت. پس طرح این لایحه عملی بدون کارشناسی است. 

روح‌افزا با اشاره به پیامدهای تصویب این طرح گفت: با افزایش سن ازدواج، به تبع افزایش آمار سقط‌های غیرقانونی، افزایش‌های بعدی اما غیرقانونی، آسیب‌های روحی به دختران و افزایش فرزندان بی‌پدر را خواهیم داشت. 

وی با اشاره به اینکه برقراری رابطه عاطفی نیاز جوانان است، گفت: جوانان به برقراری رابطه عاطفی و مشروع نیاز دارند، اما با این طرح، روابط عاطفی نامشروع ایجاد می‌شود که خود یک بحران است. 

روح‌افزا ادامه داد: از نظر حقوقی با تصویب این لایحه، حقوق شهروندی زنان پایمال خواهد شد، چرا که منع سن ازدواج زیر 18 سال، نه از نظر قرآن و شرع و نه از نظر علمی و روانشناسی مجاز نیست. 

وی در پایان گفت: هدف از طرح این لایحه، انطباق آن با مفاد سند 2030 است. 

در بخش دیگری از این نشست نواب پزشک زنان گفت: زمانی که بلوغ جنسی دختری کامل می‌شود، رابطه جنسی برای وی بلامانع است. 

نواب ادامه داد: در صورت بارداری دختران زیر 18 بروز هیچ‌گونه بیماری از نظر علمی ثابت نشده است و در صورت بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها علت آن عدم رعایت بهداشت و نکات ضروری است. 

این پزشک زنان با اشاره به آسیب‌های سقط‌های غیرقانونی گفت: اگر ما قصد دفاع از حقوق زنان را داریم، باید راه‌های سقط غیرقانونی را ببندیم چرا که سقط، بیشترین آسیب را به زنان می‌رساند. 

وی ادامه داد: بسیاری از این سقط‌ها حتی در مطب‌ها انجام نشده و از عوارض آن می‌توان سوراخ شدن رحم، ناباروری، مرگ و چسبندگی رحم را عنوان کرد. 

در پایان این نشست، نجار متخصص زنان با عنوان اینکه با رسیدن سن بلوغ، دختران قابلیت باروری و فرزندآوری را دارند، گفت: فیزیولوژی بدن به شکلی است که با رسیدن دختران به بلوغ و بارور شدن، هیچ مشکلی برای مادر و فرزند پیش نمی‌آید. 

این متخصص زنان با بیان اینکه در غرب انواع تحریکات موجب روابط نامشروع می‌شود، ادامه داد: در کشورهای غربی، زمینه تحریکات جنسی وجود دارد و بلوغ را جلو انداخته و باعث می‌شود تا فرد رابطه جنسی برقرار کند و دچار بیماری‌های مقاربتی، کم‌خونی و مشکلات دیگر شود. 

وی افزود: طرح افزایش سن ازدواج بیشتر مورد نیاز کشورهای غربی است، زیرا که در ایران و براساس فرهنگ ما، در صورت باروری دختران در سنین زیر 18 سال فرزندآوری به شکل صحیح بوده و مشکلات جسمی و روحی برای دختران پیش نمی‌آید. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول