اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داد

4 میراث ناملموس آئین‌های مربوط به ایام محرم به ثبت ملی خواهند رسید

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تصویب طرح و تهیه پرونده 4 میراث ناملموس آئین های مربوط به محرم در پهنه استان اصفهان جهت ثبت ملی آنها خبر داد.

4 میراث ناملموس آئین‌های مربوط به ایام محرم  به ثبت ملی خواهند رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، فریدون الله یاری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، تسریع در روند ثبت ملی میراث ناملموس در پهنه استان پا به‌پای میراث ملموس فرهنگی است.

وی افزود: بر همین اساس در طی 2 سال گذشته در کنار سایر رویدادهای فرهنگی استان موفق به ثبت ملی 70 رویداد فرهنگی میراث ناملموس مربوط به آئین‌های مذهبی به‌ویژه آئین‌ها و آداب و رسوم مربوط به ایام محرم در پهنه استان شده‌ایم.

مدیر کل میراق فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به لزوم گسترش فعالیت‌های اداره کل در این حوزه تصریح کرد: در سال‌های گذشته فعالیت‌های مربوط به پژوهش در حوزه میراث ناملموس در استان از یکسو محدود بوده و از سوی دیگر شاهد بودیم که همان اقدامات محدود نیز در مرکز و در بخش‌هایی از شمال استان صورت می‌پذیرد، لذا هم‌اینک با برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه ثبت، تلاش داریم تا در باب میراث ناملموس به‌صورت یکسان در پهنه استان بزرگ اصفهان پژوهش و مستندسازی صورت پذیرد.

وی همچنین به برپائی آخرین نشست شورای ثبت ملی استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، اعضای شورای ثبت استان موافقت خود را با تهیه پرونده جهت ثبت ملی چهار اثر میراث ناملموس مربوط به آئین‌های ماه محرم با عناوین: آئین جاق جقه‌زنی در شهرستان دهاقان که همزمان با ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) برگزار می‌شود، آئین پرده‌خوانی واقعه عاشورا در شهر تاریخی وزوان، آئین نخل گردانی روز ششم شهادت امام حسین (ع) در شهر نیاسر و آئین شال زنی در روز عاشورا در شهرستان نائین اعلام نمودند.

الله‌یاری تصریح کرد: با تصویب کلیات این آئین‌ها، پرونده این آثار تهیه‌شده و هم‌اینک به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور، جهت بررسی نهائی و تصویب ارسال‌شده است.

انتهای پیام/63055/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول