اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قایقرانی همدان؛ از استخر 25 متری تا آب‌های لندن

قایقرانی در همدان نزدیک به یک دهه است که فعالیت خود را تجربه می‌کند و با این حال افتخارات بسیاری برای ورزش همدان رقم زده است.

قایقرانی همدان؛ از استخر 25 متری تا آب‌های لندن

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قایقرانی سابقه‌ای 70 ساله در ایران دارد، نخستین باشگاه قایقرانی در مسجدسلیمان با حضور چهار انگلیسی تأسیس شد و حدود 50 سال پیش قایقرانی بادبانی تحت عنوان "یات‌کلاب" در آبادان راه‌اندازی شد. در اوایل دهه 40 هجری شمسی چند قایق از نوع کایاک یک نفره و دونفره از انگلستان به ایران وارد شد و به این ترتیب نخستین پایگاه قایقرانی زیرنظر تربیت‌بدنی در دهه 40 هجری شمسی بر روی رودخانه کرج در فاصله 75 کیلومتری شمال غرب تهران احداث شد.

در همدان اما با وقفه‌ای نزدیک به 44 سال و از اوایل سال 1387 قایقرانی آغاز به کار کرد. آن روزها مشکلات و کمبودهای فراوانی بر سر راه این رشته آبی بود و زمانی استارت آغاز به کار زده شد که مجمع هیات قایقرانی تشکیل و با مصوبه این مجمع "محمد ضروری" به عنوان نخستین رئیس هیات قایقرانی استان همدان انتخاب شد.

کایاک آقایان در سال 87 با مربیگری "مهدی صمدی" و در بخش بانوان نیز از مهرماه سال 87 با مربیگری "نسرین عابدین‌فیروز" در همدان آغاز به کار کرد. همچنین رشته کانوپولو هم در بخش بانوان از مهرماه 88 با مربیگری "نجمه مرادی" فعال شد.

با این روند موفقیت استان در سال 88 در هر دو رشته کایاک و کانوپولو میسر شد و تیم کانوپولوی مردان در همان سال به عناوین خوبی در کشور رسید که با توجه به عقب‌ماندگی 44 ساله استان در رشته قایقرانی موفقیتی ارزشمند برای ورزشکاران استان محسوب می‌شد.

 *ظهور ستاره‌ها از استخر 25 متری!

محمد ضروری با اشاره به موفقیت‌های استان در بخش کایاک به خبرنگار فارس گفت: در رشته کایاک با ورود به مسابقات کشوری و المپیاد ایرانیان ورزشکاران استان همدان مورد توجه قرار گرفتند و آرزو حکیمی و محیا نوری توانستند وارد اردوهای تیم ملی شوند.

رئیس هیأت قایقرانی همدان ادامه داد: این فعالیت‌ها از یک استخر 25 متری آغاز شد و بعدها از سد آبشینه برای تمرین قایقرانان بهره گرفتیم؛ در حال حاضر نیز ورزشکاران قایقرانی تمرینات خود را به صورت مستمر در سد اکباتان و آبشینه دنبال می‌کنند.

وی یادآور شد: بی‌تردید مربیگری نسرین عابدین‌فیروز در آب‌های آرام بانوان، خاطره ولی‌پور در روئینگ بانوان، صفورا کریمی در کانوپولو بانوان، مهدی صمدی در آب‌های آرام آقایان، مجتبی شاملو در کانوپولوی آقایان و امیرعباس افشاری در روئینگ آقایان در کسب موفقیت‌های قایقرانی همدان تأثیر بسیاری داشته‌اند.

*ظرفیت بالای قایقرانی در اقصی نقاط استان

ضروری ادامه داد: با وجود اینکه تمرینات قایقرانان همدان از یک استخر 25 متری آغاز شد و فضای بسیار کوچکی در اختیارشان بود اما ورزشکاران استان توانستند پس از چهار ماه به مسابقات کشوری اعزام شوند و به عناوین قابل توجهی دست یابند.

وی گفت: استان همدان از منابع آبی بسیاری از جمله سـداکباتان، سد خاکی آبشینه، سد شیرین سو، دریاچه ملایر، استخر عباس‌آباد و سرابی تویسرکان برخوردار است.

رئیس هیأت قایقرانی همدان اضافه کرد: با توجه به اینکه همدان در ارتفاع قرار دارد و ورزش قایقرانی نیز یک ورزش هوازی محسوب می‌شود این مسأله می‌تواند برای جذب ورزشکاران سایر مناطق اثربخش باشد.

*سال‌های درخشان قایقرانان همدانی

ضروری در ادامه با اشاره به موفقیت‌های نفراتی چون آرزو حکیمی در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: یکه‌تازی همدان در برخی مواد چون کایاک در چند سال اخیر بدون تردید مرهون نتایج کسب شده توسط آرزو حکیمی است، ورزشکاری که به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی پس از انقلاب اسلامی در آوردگاه المپیک شرکت کرد تا به اینگونه نام همدان در ویترین افتخارات ورزش کشور بدرخشد.

وی افزود: حکیمی سال 90 درست پس از بازی‌های جوانان جهان در حالی که تنها 16 سال داشت در رقابت‌های آسیایی تهران حاضر و موفق به کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز در کایاک شد تا عنوان ستاره بازی‌ها به او تعلق بگیرد.

رئیس هیات قایقرانی همدان یادآور شد: در کنار آرزو حکیمی، نفراتی چون نرگس خدابنده‌لویی، محمد ولدی، مریم کرمی، مهدیس حبیبی‌ثمریان، حمیدرضا چوبداری، محمدجواد جعفری، محمد زارعی و... در سال‌های اخیر به نتایج درخشانی در سطح کشور و بین‌الملل رسیده‌اند.

وی گفت: در سال 92 و در مسابقات آسیایی ازبکستان نرگس خدابنده‌لویی در فینال کانوی دونفره 200 و 500 متر بانوان جوان به همراه هیوا افضلی در مصاف با حریفان خود به دو مدال طلا دست یافتند. همچنین در این مسابقات و در کایاک دونفره جوانان 500 متر و 200 متر مردان هم محمد ولدی قایقران همدانی به همراه حامد محمدی به مصاف حریفان خود رفتند که در نهایت به یک مدال نقره و یک برنز دست یافتند.

ضروری اظهار کرد: اوج درخشش قایقرانی همدان را می‌توان به بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی ربط داد؛ جایی که آرزو حکیمی مدال برنز رقابت‌ها را از آن خود کرد.

وی بیان کرد: آرزو حکیمی در سال 91 راهی المپیک 2012 لندن شد تا قایقرانی همدان ظرف مدت چهار سال المپیکی شود و در کنار رشته‌ای چون کشتی، به یکی از مفتخرترین ورزش‌های استان همدان تبدیل شویم.

 *همدانی‌ها همواره در صف تیم‌های ملی

رئیس هیات قایقرانی همدان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر همیشه شاهد حضور قایقرانان استان در تیم‌های ملی بوده‌ایم، بیان کرد: سال 89 نخستین تجربه دعوت به تیم ملی را تجربه کردیم که در آن آرزو حکیمی، مهیا نوری و مصطفی نوری به تیم ملی فرا خوانده شدند.

وی در همین باره اعلام کرد: سال 91 تداوم موفقیت‌های قایقرانان در حضور تیم‌های ملی را شاهد بودیم. در این سال 26 مورد دعوت به تیم ملی بانوان اعم از آرزو حکیمی، نرگس خدابنده‌لویی، مونا نوری، مهسا بیگدلی، متینه نوری و 14 مورد دعوت به تیم ملی آقایان اعم از علی الماس و محمد ولدی را شاهد بودیم.

به گفته ضروری؛ این موفقیت‌ها در سال‌های اخیر همواره ثابت بوده است و همدانی‌ها حضور پررنگی در تیم‌های ملی داشته‌اند. ضمن اینکه در رقابت‌هایی چون قهرمانی کشور و لیگ‌های برتر از همدان همواره به عنوان یکی از تیم‌های مدعی یاد شده است.

 *علاقه وافر همدانی‌ها به قایقرانی

وی گفت: همدان از استعدادهای بسیار زیادی در رشته قایقرانی برخوردار است و مربیان سازنده ما با شناسایی نخبه‌های این رشته که شرایط جسمانی ایده‌آلی برای این رشته دارند، در کوتاه‌ترین مدت قایقرانان را از سطح مبتدی به رده حرفه‌ای ارتقا داده‌اند.

رئیس هیات قایقرانی همدان اظهار کرد: آموزش اصولی، برنامه‌ریزی منظم و دقیق و استمرار در تمرین و مسابقات از عوامل مهم در پیشرفت قایقرانان همدانی تا رسیدن به مدال‌های آسیایی بوده است؛ افتخارات حاصل شده در حالی است که همدان فاقد دریا و دریاچه است.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول