اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد؛

خاطرات جالب فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر از امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» و امیر شهید سپهبد «علی صیادشیرازی»

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان از فرماندهان با سابقه این نیرو و بومی آبادان و خرمشهر است که در این گفت وگوی تفصیلی با فارس خاطرات جالب خود را از روحیات امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» و امیر شهید سپهبد «علی صیادشیرازی» بازگو می‌کند.

خاطرات جالب فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر از امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» و امیر شهید سپهبد «علی صیادشیرازی»

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، در هفته نیروی دریایی ارتش به سراغ ناخدا یکم عرشه و ستاد نادر حمودی فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان تنها پایگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خوزستان رفتیم و به مناسبت هفته نیروی دریایی با او به گفت‌وگو نشستیم.

ناخدا یکم عرشه و ستاد نادر حمودی از فرماندهان باسابقه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از فرزندان بومی آبادان و خرمشهر است که اکنون فرماندهی پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان یعنی تنها پایگاه نیروی دریایی ارتش در جنوب غرب کشور را بر عهده دارد. پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان از دیرباز یکی از پایگاه‌های مهم و استراتژیک نیروی دریایی ارتش بوده و اکنون نیز پس از حدود 95 سال فعالیت همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یک پایگاه نظامی دریایی استراتژیک حفظ کرده است.

فارس: ناخدا لطفاً در ابتدا برای ما از پیشینه پایگاه دریایی خرمشهر همچنین نقش این پایگاه دریایی در مقاطع مختلف بگویید.

ناخدا حمودی: هفته نیروی دریایی را ابتدا به همکاران، ملت ایران به‌ویژه مردم شهیدپرور خوزستان تبریک عرض می‌کنم، نیروی دریایی راهبردی ارتش یکی از نیروهای مسلح کشور به شمار می‌آید، از مهم‌ترین مسؤولیت‌های این نیرو حفظ شریان‌های اقتصادی و باز نگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی است.

در 8 سال دفاع مقدس مردم این نقش و مسؤولیت نیروی دریایی ارتش را بهتر لمس کردند، امروز نیز نیروی دریایی ارتش در دریاهای دور و نزدیک همچنین آب‌های آزاد حافظ شریان‌های اقتصادی کشور است. نیروی دریایی افتخار می‌کند که از سال 87 تاکنون بیش از 4200 فروند کشتی اسکورت کرده و امنیت اقتصاد کشور را در دریاهای دور، آب‌های آزاد و بین‌المللی تأمین کرده است.

نقش نیروی دریایی ارتش در 8 سال دفاع مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست، پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان افتخار دارد که در دقایق آغازین جنگ تحمیلی از خرمشهر و آبادان دفاع کرد. تحرکات جنگی از 1 فروردین 59 آغاز شد، پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان نیز به‌عنوان یگان اطلاعاتی، عملیاتی و رزمی تحرکات جنگ را رصد و گزارش می‌کرد، به‌هیچ‌عنوان پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان در جریان آغاز جنگ تحمیلی غافلگیر نشد چراکه از مدت‌ها قبل تحرکات دشمن را رصد و به رده‌های مافوق گزارش می‌کرد، امروز نیز اسناد مکاتبات مربوط به رصد تحرکات دشمن ماه‌ها پیش از آغاز جنگ نیز در باغ‌موزه دفاع مقدس خرمشهر در معرض نمایش قرار داده‌شده است. نیروی دریایی در کمتر از 45 روز از آغاز جنگ تحمیلی 103 شهید تکاور، 78 شهید ناوی و سرباز، 600 شهید در دریا تقدیم میهن کرده است، نیروی دریایی از ابتدای جنگ تحمیلی یعنی از شلمچه، در پل نو، در کوچه و پس‌کوچه‌های خرمشهر، در کوتشیخ، در آبادان، در کوی ذوالفقاری و در شمال خلیج‌فارس حضور داشت و میهن دفاع کرد.

 67 روز از آغاز جنگ و در 6 آذر 59 نیروی دریایی طومار ارتش بعث عراق را در خلیج‌فارس درهم پیچید، نیروی دریایی محاصره دریایی را به‌گونه‌ای بر ارتش بعث در خلیج‌فارس طراحی و اجرا کرد که تا پایان جنگ تحمیلی نتوانستند حتی یک بشکه نفت از خلیج‌فارس برداشت کنند.

نیروی دریایی ارتش در طول جنگ تحمیلی اجازه هیچ‌گونه تهدیدی برعلیه مرزهای آبی و ساحلی را نداد و تا پایان جنگ تحمیلی امنیت اقتصادی کشور را از طریق باز نگه‌داشتن راه‌های مواصلاتی آبی تأمین کرد.

تأمین امنیت مؤثر برای استمرار صادرات و واردات در طول جنگ تحمیلی از افتخارات نیروی دریایی ارتش است، به فرموده حضرت امام خمینی (ره) «نیروى دریایى نیز همچون سایر نیروها به حمدالله در آب‌های خلیج‌فارس و مرزهاى آبى کشور در عرصه دفاع مقدس از کشور اسلامی‌مان چون نگینى درخشنده است و بر عرشه کشتىِ افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است.»

ما به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران پیام‌رسان صلح و دوستی به کشورهای منطقه هستیم، همواره به همسایگان خوب جمهوری اسلامی ایران می‌گوییم ما می‌توانیم با همکاری هم امنیت منطقه را تأمین کنیم.

به فرموده مقام معظم رهبری نیروی دریایی یک نیروی علمی است چراکه با علم سروکار دارد، نیروی دریایی کشتی می‌سازد، موشک می‌سازد، زیردریایی می‌سازد و با جامعه دانشگاهی و دانشمندان داخلی کشور در ارتباط است.

ساخت تجهیزات دفاعی برای کسی تهدید نیست بلکه تنها برای دفاع است، نیروی دریایی یکی از حلقه‌های دفاعی کشور است و دوشادوش دیگر نیروها همچون سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و کلیه نیروهایی که مأموریت تأمین امنیت در کشور را بر عهده دارند تلاش می‌کند.

پایگاه دریایی خرمشهر به‌عنوان تنها پایگاه نیروی دریایی در استان خوزستان از سال 1301 راه‌اندازی شده است، استان خوزستان به‌عنوان استراتژیک ترین استان کشور دارای 8 نیروی مسلح است، ارتش جمهوری اسلامی ایران با 4 نیروی هوایی، زمینی، دریایی و پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در این استان مستقر هستند چراکه این استان یک استان استراتژیک است.

نیروی دریایی از سال 1301 تاکنون در خوزستان فعال است، تأکید مقام معظم رهبری و ستاد کل نیروی‌های مسلح است که نیروی دریایی بااقتدار در خوزستان بماند و به فعالیت خود بیش‌ازپیش ادامه دهد.

فارس: اخیراً فرمانده نیروی دریایی تغییر کردند شما نیز یکی از فرماندهان نزدیک به ایشان بودید لطفاً از روحیات امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» و خاطره‌ای از ایشان برای ما بگویید.

ناخدا حمودی: حضرت آقا تأکید دارند که باید به نسل جوان مسؤولیت داد، امیر پرافتخار نیروی دریایی؛ امیر حبیب‌الله سیاری 10 سال و 3 ماه تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روز درراه اعتلای نیروی دریایی داشتند، امیر سیاری سربازی بودند که به سرداری رسیدند، افسران و فرماندهانی توانمند برای این نیرو پرورش داد.

فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش امیر دکتر حسین خانزادی از فرماندهان توانمند نداجا است، شخصی هستند که از بدنه نداجا و استخدام سال 65 این نیرو و فرزند انقلاب است. امیر خانزادی پابه‌پای امیر سیاری تلاش می‌کردند و از هم‌رزمان ایشان به شمار می‌آیند.

افتخار می‌کنیم که فرمانده کل قوا به جوانان نگاه ویژه داشته و دارند، ما پشتیبان مقام معظم رهبری و سرباز ایشان هستیم.

من از امیر سیاری خاطرات زیادی دارم، از سال 71 با ایشان در جزایر ابوموسی، بندرعباس و در نداجا خدمت کردم، امیر سیاری از همان تفکر بسیجی دفاع مقدس است که همیشه با این تفکر ماندند و زندگی کردند، ایشان در سفرهای خود به خوزستان خانواده را همراه خود می‌آوردند، امیر سیاری به‌جای جای خوزستان به‌ویژه خرمشهر تعلق‌خاطر ویژه‌ای داشتند.

شلمچه، پل نو، کوچه و پس‌کوچه‌های خرمشهر، رودخانه کارون، پل قدیم خرمشهر، پایگاه دریایی خرمشهر، کوی ذوالفقاری آبادان، مناطق عملیاتی اروندکنار به‌ویژه والفجر 8 جای‌جای این مناطق را ایشان خاطره داشتند و در سفرهای خود برای خانواده و جوانان خاطره گویی و روایت گری می‌کردند.

امیر سیاری در بازدید از این مناطق اشک می‌ریخت، دلداده و گمشده‌ای داشت، ما پا به‌پای این مرد بزرگ با 75 درصد جانبازی دویدیم اما به‌پای ایشان نرسیدیم، از فرماندهانی بودند که جلو بودند و می‌گفتند بیایید، اجازه تحریف تاریخ جنگ را نمی‌داد، آنچه می‌دانست بازگو می‌کرد، از رشادت‌های همه اقشار و نیروهای مسلح در دفاع مقدس سخن می‌گفتند، همیشه خاطره گویی ایشان کلان و با نگاه باز بود.

فارس: جناب ناخدا، شما دوران حضور امیر سپهبد علی صیاد شیرازی را نیز درک کرده‌اید، اگر خاطره‌ای از ایشان دارید لطفاً برای ما بازگو کنید.

ناخدا حمودی: درزمانی که امیر سپهبد علی صیاد شیرازی معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح بود و بعدها جانشین ستاد کل نیروهای مسلح شدند بنده ایشان را در جزایر استراتژیک ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ملاقات کردم.

امیر سپهبد صیاد شیرازی راه می‌رفت زمین می‌لرزید از انتظارات آرمانی که ایشان داشتند، انتظارات ایشان انتظارات امام خمینی (ره) بود.

بنده در سال 1373 در جزیره ابوموسی فرمانده ناوچه بودم، ایشان به سمت ناوچه من آمدند و به بنده گفتند: «فرمانده آماده‌ای؟» بنده به ایشان گفتم: «بله امیر آماده هستم» مجدداً ایشان گفتند: «آماده‌ای یعنی آماده تحرک و آتش هستی؟» بنده نیز در پاسخ به ایشان گفتم: «بله قربان من آماده هستم».

ایشان (امیر سپهبد صیاد شیرازی) بی‌درنگ دستور حرکت ناوچه را دادند و گفتند: «من آمادگی شمارا باید ببینم»؛ درواقع ایشان قائل به صحبت نبودند باید از نزدیک آمادگی نیروها را می‌دیدند و اطمینان حاصل می‌کردند؛ این دقیقاً همان خواسته کنونی فرمانده معظم کل قوا از فرماندهان است که از نزدیک باید آمادگی نیروها را مشاهده و اطمینان حاصل کنند.

سوار بر ناوچه با حداکثر سرعت حرکت کردیم و بعد از فاصله زیاد از اسکله ایشان دستور شلیک دادند، ما نیز به اهداف فرضی شلیک کردیم؛ وقتی امیر متوجه شدند که ما صد درصد آماده هستیم دستور بازگشت دادند. یاد این مرد بزرگ و اسوه وحدت بین ارتش و سپاه را گرامی می‌داریم.

فارس: لطفاً برای ما از اقدامات گذشته و برنامه‌ریزی‌های آینده پایگاه دریایی خرمشهر برای استقبال از راهیان نور بگویید.

ناخدا حمودی: نیروی دریایی راهبردی ارتش به همت امیر دریادار سیاری 10 سال است نمایشگاه بزرگ‌راهیان نور را در خرمشهر برپا می‌کند، در ابتدای کار این نمایشگاه کوچک‌تر بود اما در 5 سال اخیر با طراحی‌های مفهومی و به‌روز افتخارات نیروی دریایی را از دفاع مقدس تاکنون به نمایش درآمده است، سه نسل در این نمایشگاه نشان داده‌شده، نیروی دریایی دو منطقه بازدید راهیان نور دارد. نخست در بخش خشکی و ساحلی است که قالب بازدید از نمایشگاه راهیان نور نیروی دریایی در پایگاه دریایی خرمشهر انجام می‌شود و بخش دیگر راهیان نور دریایی است که ما نسل چهارم را از طریق شناور به رودخانه‌های کارون، اروند و بهمنشیر منتقل کرده و در آنجا عملیات دریایی به نمایش گذاشته می‌شود.

پایگاه دریایی خرمشهر به‌واسطه قرارگیری در مناطق عملیاتی جنوب خوزستان سالانه میزبان خیل عظیم کاروان‌های راهیان نور است، امسال نیز نمایشگاه نیروی دریایی در آستانه تعطیلات نوروزی و در پایگاه دریایی خرمشهر آغاز به کار می‌کند.

فارس: چند سالی است که موضوع جابه‌جایی مقبره شهید بایندر از فرماندهان کل نیروی دریایی ارتش مطرح‌شده، لطفاً برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای جابه‌جایی مقبره و یا ساخت یادمان برای ایشان در خرمشهر را شرح دهید.

ناخدا حمودی: ناخدا دوم غلامعلی بایندر 15 سال فرماندهی نیروی دریایی ارتش کشور مستقر در خوزستان را عهده‌دار بود، ایشان استاندار نظامی خوزستان، فرماندار نظامی آبادان و خرمشهر بودند. بایندر از پایه‌گذاران خط تالوگ اروندرود است. بایندر یکی از افسران بلامنازعی است که می‌توان گفت در عهدنامه 1975 الجزایر نیز نقش مؤثر داشته است.

ایشان پایه‌گذار نیروی دریایی نوین در کشور بودند، بایندر امیری است شهید؛ نخستین شهید نظامی کشور که سرلشکر فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح به او لقب شهید داد؛ امیر دریابان غلامعلی بایندر بود.

امیر نقدی، امیر ریاضی، امیر هریسچی، امیر میلانیان و امیر کهنمویی 5 تن از افسران عالی وقت نیروی دریایی ارتش بودند که دوشادوش امیر بایندر به همراه 740 تن دیگر از افسران و درجه‌داران این نیرو در جنگ سه‌روزه سال 1320 در خرمشهر و آبادان جنگیدند، ایستادگی کردند و شهید شدند.

در وصیت‌نامه امیر دریابان بایندر بندی وجود دارد که ایشان در آن نوشته‌اند: «هر جا این تن به خاک فتاد؛ آن را به زیرش ببرید.» یعنی هر جا که شهید شدم مرا همان‌جا خاک‌سپاری کنید. امیر دریابان نقدی و امیر دریابان بایندر در فاصله 10 متری از یکدیگر شهید شدند که اکنون مقبره این دو شهید والامقام نیروی دریایی ارتش در تقاطع سه‌راهی دجله و فرات، کارون و اروند واقع‌شده است.

امیدواریم که بتوانیم درخور شأن این دو مرد بزرگ یادمانی را احداث کنیم، در آینده جزئیات بیشتری از احداث یادمان امیر بایندر و امیر نقدی اعلام می‌شود.

--------------------------------

گفت و گو از محمدرضا عبادی و محمدرضا یونس زاده شیرازی

--------------------------------  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول