اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان معاهده مشارکت استراتژیک با ترکمنستان را تصویب کرد

پارلمان قزاقستان در جلسه علنی این کشور قانون مشارکت استراتژیک میان این کشور و ترکمنستان را تائید کرد.

قزاقستان معاهده مشارکت استراتژیک با ترکمنستان را تصویب کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پارلمان قزاقستان امروز در جلسه علنی این کشور قانون مشارکت استراتژیک میان این کشور و ترکمنستان را تائید کرد.

«گالیمجان کایشیبایف» معاون وزیر خارجه قزاقستان ضمن معرفی این قانون، ترکمنستان را یکی از نزدیک ترین همسایه و شریک مهم «آستانه» در آسیای مرکزی عنوان کرد.

وی با بیان این که منطقه آسیای مرکزی یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان می‌باشد، گفت: «عشق آباد» چهارمین کشوری به شمار می‌رود که «آستانه» با آن چنین معاهده‌ای را به امضا رسانده است.

این مقام قزاقی افزود: به این ترتیب امروزه قزاقستان با تمام کشورهای منطقه آسیای مرکزی همکاری استراتژیک دارد.

کایشیبایف ادامه داد: روابط قزاقستان و ترکمنستان قبل از این براساس معاهده روابط و همکاری دوستانه از سال 1993 برقرار بوده است و هدف از امضا و تائید معاهده همکاری استراتژیک تقویت روابط دو جانبه و تعاملات نزدیک میان 2 کشور می‌باشد.

وی افزود: قرارداد مذکور برای مدت نامحدود به امضا رسیده و بعد از تبادل اسناد تصویب شده مربوطه میان 2 کشور به اجرا در می آید.

ترکمنستان در تاریخ 11 سپتامبر سال جاری درباره تصویب معاهده مذکور خبر داد.

قرارداد مذکور در جریان بازدید رئیس جمهور ترکمنستان از قزاقستان در تاریخ 18 آوریل سال جاری به امضا رسیده بود.

علاوه بر این سنا قزاقستان امروز در نشست عمومی خود همچنین پیش نویس قانون در مورد تصویب توافقنامه در زمینه علامت گذاری مرز میان 2 کشور که در جریان سفر بردی محمداف به قزاقستان در سال جاری به امضا رسیده بود را نیز تائید کرد.

«نورلان نیگماتولین» رئیس سنای قزاقستان در این زمینه گفت: در حال حاضر کارهای در زمینه تهیه و آماده سازی اسناد مشابه با کشورهای قرقیزستان و ازبکستان ادامه دارد.

وی افزود: گفت و گو ها با طرف چینی در این خصوص به اتمام و پروتکل مرتبط به امضا رسیده است. روند علامت گذاری در مرز روسیه و قزاقستان ادامه دارد.

نیگماتولین تکمیل روند ثبت نام قانونی کل مرز این کشور در اسرع وقت را برای پیشگیری از هر نوع پیش نیازهای ظهور اختلافات ارضی میان کشورها بسیار مهم عنوان کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول