اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فارس گزارش می‌دهد/

دستانی که نور می‌بخشند

بر خلاف تصور برخی از مردم که خیال می‌کنند حضور بسیج تنها در صحنه نظامی تبیین شده است، باید گفت بسیج یک نیروی مردمی است که حضور آن در بخش سازندگی و خدمت در نقاط محروم بیشتر از ابعاد آن لحاظ شده است.

دستانی که نور می‌بخشند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، این روزها هفته بسیج را در حالی پشت سر گذاشته‌ایم که خیلی از افراد گمان می‌کنند حضور بسیج فقط در صحنه‌های نظامی و دفاعی کشور تبیین شده است در حالی که بسیج مردمی در تمام حوزه‌ها نقش داشته و در بسیاری از امور روحیه بسیجی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از کارها باشد.

بسیج جامعه پزشکی نیز در این میان پزشکان توانمند و حاذقی را برای خدمات‌‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر در مناطق محروم ساماندهی کرده است تا آنها با حضور در مناطق کم‌برخوردار و محروم خدمات پزشکی را به نحو احسن در این مناطق انجام دهند.

در گوشه گوشه این کشور پزشکان متعهد و متخصصی هستند که رنج سفر به مناطق محروم را بر خود هموار کرده و درد آشنای بسیاری از محرومان و نیازمندان هستند و علم خود را در جهت کاهش آلام و دردهای آنان به کار می‌گیرند.

یکی از پزشکانی که در این راستا پای ثابت بیمارستان‌های صحرایی بسیج جامعه پزشکی بوده و حضور فعالی در مناطق محروم و کم برخوردار دارد، دکتر بهنام غفارزاده است که در حوزه چشم پزشکی فعال است.

او علاوه بر حضور در مناطق روستایی و محروم آذربایجان‌شرقی طی روزهای اخیر به همراه تیم چشم پزشکی بیمارستان علوی تبریز در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل برنامه ویزیت رایگان را در این شهرستان و روستاهای اطراف آن اجرا کردند که طی این برنامه حدود 300 بیمار از نظر معاینه چشمی مورد ویزیت قرار گرفتند.

از این تعداد افراد ویزیت شده 30 بیمار برای عمل جراحی چشم به بیمارستان علوی تبریز منتقل شدند که دکتر بهنام غفارزاده روز جمعه (دهم آذرماه) آنان را عمل جراحی کرد و طی عیادتی که نماینده ولی فقیه و  امام جمعه تبریز از این بیماران در بیمارستان علوی داشت، توضیحاتی را در این خصوص به وی اعلام کرد.

با دکتر بهنام غفارزاده  چشم پزشک متخصص و متعهد هم صحبت شدیم، با او از سال‌های ورود به دانشگاه حرف زدیم و اینکه شور و حال دانشجویی او را به کدام سمت برده است، از شرکت مجدد او در ماراتن کنکور سخن گفتیم و سرانجام رسیدیم به حکایت ویزیت بیماران در مناطق محروم و کم‌برخوردار و از سفرهایی برایمان تعریف کرد که چگونه با مردمان سخت‌کوش و نیازمند مناطق محروم همنشین شده است.

او نیز مانند تمام دانش‌آموزانی که وقتی معلم می‌پرسید «می‌خواهید در آینده چکاره شوید؟» می‌گفت، می‌خواهم پزشک شوم، بنابراین با جدیت درس خواند و دنبال علاقه‌اش را گرفت و مانند تمام پزشکان و متخصصان در رشته تجربی درس خواند تا خود را در کسوت یک پزشک ببیند.

 و حتماً حق داشت وقتی به سبک و سیاق آن زمان یعنی دهه 70ساعت‌ها منتظر شود تا ببیند روزنامه‌هایی که اسامی پذیرفته‌شدگان کنکور را چاپ می‌کنند کی از پایتخت می‌رسد و انتظارها به سر می‌آمد، آن وقت بود که از خوشحالی خواب به چشمانش نمی‌آمد.«زمانی که اسامی پذیرفته‌شدگان کنکور را در روزنامه اعلام می‌کردند من نیز وقتی نام خود را در لیست قبول‌شدگان دیدم بسیار شاد و خوشحال شدم، با رتبه سه رقمی در رشته پزشکی پذیرفته شدم و هنوز هم آن روزنامه را نگه داشته‌ام»

در همراهی و هم کلامی با این پزشک متخصص و متعهد با ما همراه باشید.

*آقای دکتر از حال و هوای روزهایی که نتایج کنکور اعلام می‌شد، توضیح دهید

در آن سال‌ها یعنی 25 سال پیش برگزاری کنکور در دو مرحله صورت می‌گرفت، مرحله اول کنکور شامل دروس عمومی بود، افرادی که از مرحله اول پذیرفته می‌شدند در مرحله دوم کنکور به سوالات دروس اختصاصی پاسخ می‌دادند، آن سال‌ها ثبت‌نام از طریق دفترچه‌های کنکور خودش پروسه طولانی بود و صف‌هایی که چند ساعت طول می‌کشید تا دفترچه‌های کنکور را بخریم و فرم ثبت‌نام پر کنیم و سپس از طریق پست ارسال کنیم، کلی برای خودش داستان  داشت اما الان با چند کلیک ساده همه چیز حل می‌شود و حتی ثبت‌نام در کنکور تمدید شده و زمانی هم برای ویرایش اطلاعات در نظر می‌گیرند.

حال و هوای اعلام نتایج کنکور به شدت با استرس و اضطراب همراه بود، از چند روز مانده به اعلام نتایج منتظر بودیم تا روز موعود فرا برسد و آن سال‌ها روزنامه‌ها که از تهران می‌آمدند طول می‌کشید تا به شهرستان‌ها برسد و کلی معطلی داشت.

خلاصه سال 71 بود که در شهریور ماه نتایج اعلام شد و من با رتبه سه رقمی در رشته پزشکی پذیرفته شدم و دانشگاه تبریز را برای تحصیل در این رشته انتخاب کردم.

*تحصیل در رشته پزشکی چند سال طول کشید؟

من سال 71 با رتبه سه رقمی وارد دانشگاه شدم و در سال 78 رشته پزشکی را در دانشگاه تبریز به اتمام رسانده و بعد تصمیم گرفتم در یک رشته تخصصی تحصیلات خود را ادامه دهم.

و بعد؟

به همین منظور چند سال بعد دوباره در ماراتن کنکور شرکت کرده و این بار در رشته  چشم پزشکی  دانشگاه زاهدان پذیرفته شد‌م، سال ۸۲ وارد دانشگاه زاهدان شده و در سال ۸۶ تحصیلات خود را به پایان رساندم.

*آقای دکتر تبریز کجا دانشگاه زاهدان کجا؟ چرا دانشگاه زاهدان را برای تحصیل انتخاب کردید؟

درست است که استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های محروم کشور است ولی دانشگاه زاهدان بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند شاید دانشگاه درجه چندم باشد، اصلاً این طور نیست.

رشته چشم پزشکی دانشگاه زاهدان از نظر امکانات خیلی مجهز بود، زمانی که من در دانشگاه پذیرفته شدم، رشته چشم پزشکی در دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز، اصفهان ، شیراز، زاهدان و اهواز وجود داشت و امکانات زاهدان خیلی پیشرفته‌تر از تبریز بود.

حتی در زاهدان سومین دستگاه لیزیک چشمی خریداری و استفاده می‌شود در حالی که در بیمارستان چشم پزشکی تبریز که مرکز علمی و آموزشی چشم پزشکی است، این دستگاه وجود ندارد.

*در دانشگاه زاهدان فعالیت‌های دانشجویی شما در چه حوزه‌هایی بود؟

در دوران دانشجویی تمرکز اصلی من بر روی درس بود و علاوه بر درس در فعالیت‌های ورزشی خیلی فعال بودم به طوریکه در دوران دانشجویی قهرمان تنیس دانشگاه بودم، در رشته شطرنج و دوومیدانی فعالیت می‌کردم و حتی در دانشگاه زاهدان زمین تنیس برای دانشجویان نیز درست کردیم.

*آقای دکتر موضوع تحقیقات علمی شما که در مجلات و ژورنال‌های خارجی چاپ شده، چیست؟

طی دوران تحصیل دانشگاهی چند پروژه مشترک با اساتید انجام دادیم که در مجلات و ژورنال‌های بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.

یکی از طرح‌های مطالعاتی در مورد پیشگیری از سنگ کلیه با مصرف آب معدنی کندوان بود. طرح دوم مطالعاتی در مورد بررسی علل شیوع سرطان مری در استان آذربایجان‌شرقی بود و سومین طرح مطالعاتی  که به همراه تیم پزشکی در شهر زاهدان صورت گرفته است، در مورد شروع گلوکم (آب سیاه چشم) در شهر زاهدان صورت گرفت.

این طرح در کل شهر زاهدان صورت گرفت و براساس این طرح مطالعاتی، شیوع «آب سیاه چشم» که نسبت به نرم ایران در شهر زاهدان زیاد بود را در بین 5 تا 6 هزار نفر از مردم بررسی کردیم.

حالا بفرمائید حکایت ویزیت و امدادرسانی در مناطق محروم و کم‌برخوردار چگونه آغاز شد؟

با توجه به اینکه دوران دانشجویی و تحصیل من در منطقه بسیار محروم سپری شد بنابراین من محرومیت  منطقه را به وضوح با تمام وجود لمس کردم و از نزدیک با مشکلاتی که درمناطق محروم وجود داشت آشنا شدم.

بیماران نیازمند و خیلی فقیر که دو ساعت با پای پیاده می‌آمدند تا خود را به دکتر برسانند، بیمارانی که با هزاران مکافات برای ویزیت می‌آمدند ولی وقتی می‌گفتیم در زمان بعدی برای عمل جراحی مجدداً بیا، آنها می‌رفتند و دیگر نمی‌آمدند وقتی علت را می‌پرسیدیم، می‌گفتند ما هزینه‌ای برای عمل جراحی نداریم حتی پول رفت و آمد به بیمارستان و مرکز درمانی را نیز به سختی تأمین می‌کنیم.

بنابراین وقتی به تبریز برگشتم در صدد بودم تا به نوبه خودم در خدمت‌رسانی به مردمان فقیر ولی سخت‌کوش و مهربان مناطق محروم سهمی داشته باشم.

در سال ۸۶ در صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی متوجه شدم بسیج جامعه پزشکی برای برنامه ویزیت  رایگان در مناطق محروم ثبت‌نام می‌کند، وقتی منطقه محروم زاهدان را به یاد آوردم با خود تصمیم گرفتم همیشه در خدمت به افرادی که در مناطق محروم و کم‌برخوردار زندگی می‌کنند، کوشا باشم.

*برای اولین باربه کدام شهرستان رفتید؟

در سال 86 برای اولین بار به شهرستان چارایماق رفتیم.

*آیا خدمت چشم پزشکی شما در مناطق محروم  فقط در حد یک ویزیت است؟

وقتی من در آن منطقه محروم تعدادی از بیماران مسن را ویزیت کردم متوجه شدم  چشمان آنها آب مروارید گرفته و مشکل آنها با ویزیت تنها حل نمی‌شود و برخی از بیماران هم نیاز به عینک داشتند، بنابراین بیمارانی که مشکل آنها با دارو حل می‌شد را داروی رایگان تهیه کردیم و از طریق  بسیج جامعه پزشکی عینک‌ها تهیه شد و اعمال جراحی  چشم آنها را به صورت رایگان انجام دادم.

*آقای دکترطی چند سال اخیر  بیمارستان‌های صحرایی نیز در مناطق محروم ایجاد می‌شود نقش شما در این بیمارستان‌های صحرایی چگونه است؟

بعد از اینکه بسیج جامعه پزشکی برنامه ویزیت رایگان را در مناطق محروم انجام داد، کم کم دامنه این برنامه‌ها گسترش یافت و به بیمارستان‌های صحرایی تبدیل شد.

به این صورت که در مناطق محروم مدارس را به صورت بیمارستان‌های صحرایی هشت سال دفاع مقدس در می‌آوردند و مردم برای ویزیت به این بیمارستان‌های صحرایی مراجعه می‌کردند.

در این میان همکاران ما نیز برای حضور در مناطق محروم علاقمند بودند تا در کنار ما به مناطق محروم بروند و پس از آن ما در قالب یک تیم پزشکی به بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.

*اکیپ پزشکی شامل کدام متخصصان بودند؟

اکیپ پزشکی ما شامل متخصصان چشم پزشک، پرستار، اپیومتریست، عینک‌ساز است.

*در استان آذربایجان‌شرقی در چند شهرستان خدمات چشم پزشکی رایگان ارائه داده‌اید؟

در استان آدربایجان‌شرقی به بیش از ۲۰ شهرستان برای ارائه خدمات رایگان چشم پزشکی رفته و حتی در بعضی شهرستان‌ها دو یا سه بار حضور داشته‌ایم.

*آیا فقط در قالب بیمارستان‌های صحرایی به شهرستان‌ها می‌روید یا خودتان نیز طی سال این کار را انجام می‌دهید؟

با توجه به اینکه بیمارستان‌هایی صحرایی فقط یک بار در طول سال انجام می‌شود، بنابراین ما به صورت خودجوش طی سال با هماهنگی بسیج جامعه پزشکی یا با هماهنگی فرماندار در مناسبت‌های خاص مثلاً  در سالگرد زلزله ارسباران یا دهه فجر در مناطق محروم به سر می‌بریم.

*آیا شما در مناسبت‌های خاص طی سال هم ویزیت رایگان دارید؟

بله، ویزیت‌های مناسبتی طی سال یکی از برنامه‌های ثابت است، در دهه فجر ویزیت رایگان در شهرستان‌های مختلف، ویزیت رایگان در مطب به مناسبت روز ارتش برای نیروهای مسلح، روز خبرنگار، ویزیت رایگان معلمان در هفته گرامیداشت هفته معلم، ویزیت رایگان بازنشستگان در هفته تأمین اجتماعی، ویزیت طلاب و روحانیون، ویزیت دانشجویان مرکز فنی و حرفه‌ای و ....

*آقای دکتر قضیه اتوبوس‌های رایگان چیست؟

برخی از بیماران در مناطق محروم که خیلی فقیر بوده و نیاز به عمل جراحی دارند ولی در اثر فقر شدید  توانایی مالی برای آمدن به تبریز و عمل جراحی را ندارند بنابراین من اتوبوس می‌گیرم تا افراد با این اتوبوس  از مناطق محروم به تبریز بیایند.

 در بیمارستان عمل جراحی صورت می‌گیرد و اتوبوس آنها را برمی‌گرداند حتی اگر شرایط جسمی آنها به گونه‌ای باشد که نتوانند به تبریز بیایند، من به آن شهرستان محروم می‌روم.

*آیا طرح معاینه ، ویزیت رایگان و عمل جراحی فقط منحصر به استان آذربایجان‌شرقی است؟

نه، من سرگرم کار خودم بودم و این روند ادامه داشت تا اینکه یک روز طی تماس تلفنی از شهرستان مشگین‌شهر مرا دعوت کردند تا طرح ویزیت رایگان را آنجا اجرا کنیم.

من با لوازم شخصی و تجهیزات چشم پزشکی خودم روانه شهرستان مشگین‌شهر شدم و در آنجا نیز این طرح ویزیت رایگان اجرا شد.

طی یک روز ۶۰ تا ۷۰ عمل چشم پزشکی انجام دادم که صبح تا شب طول کشید. با تمهیدات فراهم شده بیماران مشگین شهری که نیاز به عمل جراحی داشتند، به تبریز منتقل شده و این بیماران را در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تبریز به صورت رایگان عمل کردم.

البته باید بگویم بخشی از هزینه‌ها را بیمارستان خصوصی تخفیف داد، بخشی از هزینه‌ها را بسیج جامعه پزشکی تأمین کرد و بخش دیگر هزینه‌ها را من پرداخت کردم.

بعد از رفتن به  شهرستان مشگین شهر بود که به استان اردبیل رفتم و در پنج شهرستان این استان نیز برنامه معاینه و ویزیت بیماران را انجام دادیم.

سال گذشته نیز با هماهنگی بیمارستان محلاتی تبریز به شهرستان تکاب و بیجار رفته بودیم همچنین همزمان با سفر مقام معظم رهبری به کردستان در سال 87 ،برنامه ویزیت در استان کردستان نیز آغاز شد و در قالب دو اکیپ چشم پزشکی در استان آذربایجان‌غربی و کردستان مستقر بودیم.

*ویزیت و معاینه رایگان در مناطق محروم چند روز طول می‌کشد؟

معمولاً یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد.

*اقای دکتر ذکر چند خاطره نیز خالی از لطف نیست

خاطره اول مربوط به یکی از روستاییان در استان سیستان و بلوچستان است، یکی از روستاییان این روستا که پیرمرد مسنی بود حدود پنج سال بود که چشمانش به نابینایی دچار شده بود و هیچ چیزی را نمی‌دید، در یکی از برنامه‌های ویزیت رایگان نوه این پیرمرد او را برای ویزیت آورده بود، بعد از معاینه اولیه تشخیص این بود که وی با یک عمل جراحی بینایی خود را به دست می‌آورد.

وقتی او را عمل جراحی کردیم، بعد از عمل نوه او گفت پدر بزرگ مرا می‌بینی؟ پدربزرگ گفت که تو کی هستی، هرقدر این پسر می‌گفت، من نوه تو هستم ولی پدربزرگ قبول نمی‌کرد چون نوه کوچک او در طی این چند سال خیلی بزرگ شده بود و او اصلاً وی را نمی‌شناخت.

خاطره دوم هم مربوط به مشگین شهر است، با توجه به کمبود تخت‌های بیمارستانی، دو خواهر را همزمان بر روی یک تخت عمل جراحی کردم، یکی از خواهرها چشم راست و دیگری چشم چپ بود.

*در حوزه چشم پزشکی چه آرزویی دارید که می‌خواهید محقق شود؟

آرزو دارم در راستای خدمات‌رسانی بهتر به نیازمندان و اقشار محروم و بی‌بضاعت بیمارستان خیریه چشم پزشکی منطقه شمال‌غرب را در تبریز راه‌اندازی کنیم که این بیمارستان در بهترین حالت بتواند به این بیماران خدمات پزشکی ارائه دهد.

موضوع دوم، در تلاشم مجوز ایجاد و راه‌اندازی کلینیک سیار را اخذ کرده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از کلینیک سیار در تمام شهرها مستقر شویم.

در جاهایی که خرید امکانات به صرفه نباشد ما پزشکان با جابه‌جایی تجهیزات و اداوت بیماران را ویزیت کرده و اعمال جراحی چشم را انجام دهیم و امیدوارم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این برنامه‌ها به صورت منسجم و هماهنگ پیش برود.

گفت‌و‌گو از: معصومه درخشان

انتهای پیام/60019/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول