اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

با ملی پوشان نقش‌جهان-11

علیرضا مختاری: خانواده‌ام هم امیدی به موفقیتم نداشتند/ دیسک‌هایی با کیفت بهتر از برندهای جهانی اختراع کرده‌ام

علیرضا مختاری قهرمان پرتاب دیسک اصفهانی جانبازان و معلولان از فعالیت خود در این رشته و وضعیت این روزهای رشته پرتاب دیسک سخن گفت.

علیرضا مختاری: خانواده‌ام هم امیدی به موفقیتم نداشتند/ دیسک‌هایی با کیفت بهتر از برندهای جهانی اختراع کرده‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ورزش دوومیدانی به مادر ورزش‌ها مشهور است و علاقه‌مندان بسیاری در سراسر دنیا دارد و جزو رشته‌های پر مدال المپیکی است.

این رشته در ایران نیز علاقه‌مندان زیادی دارد، ولی با این‌ حال با توجه به پتانسیل موجود در کشور توسعه این رشته با نیروی انسانی موجود متوازن نیست.

اما در دوومیدانی جانبازان و معلولان کشور ما در دنیا جزو کشورهای قدرتمند محسوب می‌شوند و همواره در مسابقات پارالمپیک و جهانی ایرانی جزو کشورهای برتر در این رشته است.

علیرضا مختاری، ملی‌پوش اصفهانی تیم پرتاب دیسک و وزنه جانبازان و معلولان است که در بازی‌های پاراآسیایی اینچئون موفق به کسب دو نشان طلا شد و همچنین مخترع دیسک‌های نوین ورزش پرتاب با دیسک است که در همین راستا گفت‌وگویی را با او ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

فارس: از چه زمانی معلول شدید و علت معلولیت شما چه بود؟

مختاری: از 7 ماهگی و به علت بیماری فلج اطفال معلول شدم.

فارس: از چه زمانی ورزش را آغاز کردید؟

مختاری: از سال 1372 وارد ورزش والیبال نشسته شدم و این ورزش و روند را تا سال 1384 را دنبال کردم و از سال 85 بود که وارد ورزش دوومیدانی شدم و در رشته پرتاب وزنه وارد این حوزه شدم.

فارس: شروع فعالیت شما در تیم ملی چگونه بود؟

مختاری: در سال 2006 و در مسابقات شهرهای خواهرخوانده اصفهان، به‌ عنوان عضو تیم ملی ایران شرکت کردم و توانستم در آن مسابقات به مدال برنز دست پیدا کنم و از آنجا حضور من در تیم ملی رقم خورد و در ادامه در مسابقات جمهوری چک در سال 2011 که مسابقات آزاد اروپا بود، توانستم در رشته پرتاب دیسک مدال نقره و در پرتاب وزنه به مدال برنز دست پیدا کنم و در مسابقات بازی‌های آسیایی اینچئون در هر دو رشته پرتاب دیسک و وزنه به مدال طلا رسیدم و جزو 4 نفری بودم که در بازی‌های آسیایی توانستم دو مدال طلا کسب کنم؛ در مسابقات 2015 قطر به مقام چهارم دست پیدا کردم و در مسابقات 2016 زمانی که به مسابقات اعزام‌شده بودم و قصد رکوردشکنی داشتم، در مسابقات متوجه شدم که مادرم فوت‌شده است و همین باعث شد نتوانم رکورد خوبی برجای بگذارم و در تیرماه امسال و در آخرین مسابقه اعزامی در مسابقات جهانی انگلیس به مدال طلا دست پیدا کردم و الان هم مشغول تمرین برای مسابقات آسیایی جاکارتا اندونزی در سال 2018 هستم.

فارس: چه شد که باوجود معلولیت به ورزش روی آوردید؟

مختاری: در سال 71 در دبیرستان دوستی داشتم که رشته والیبال نشسته را به من معرفی کرد و زمان گذشت تا المپیک 2004 آتن که یکی از این افرادی که می‌شناختم در پارالمپیک طلا گرفته بود و من در آن زمان مشغول تماشای برنامه «ورزش، شروعی دوباره» بودم که دیدم یکی از ورزشکاران معلول اصفهانی به مدال طلا دست‌یافته است و همان انگیزه‌ای برای من جهت حضور در این رشته شد و والیبال نشسته را رها کردم.

فارس: چرا والیبال نشسته را رها کردید؟

مختاری: از همان ابتدا نیز علاقه به ورزش‌های انفرادی در وجودم بیشتر بود و در سال 76 نیز یک‌بار در این رشته شرکت کرده بودم؛ ولی دوست داشتم بیشتر تجربه کنم که اولین تجربه من مسابقات شهرهای خواهرخوانده اصفهان بود که مصادف با کسب مدال شد و همین انگیزه‌ای برای من جهت ادامه این ورزش شد.

فارس: در والیبال نشسته هم عضو تیم ملی بودید؟

مختاری: خیر، در آن رشته تنها به‌ صورت آماتور فعالیت می‌کردم و در مسابقات استانی و شهرستانی نیز حضور پیداکرده بودم.

فارس: پروسه ورود شما به تیم ملی چگونه انجام شد؟

مختاری: در آن زمان سخنگویی مدیر کلاس‌بندی فدراسیون جانبازان و معلولان بودند و با توجه به رکوردهای ثبت‌شده من، به بنده اعتماد کرد و اجازه حضور در مسابقات به من را داد و با توجه به موفقیتم، توانستم عضو تیم ملی در مسابقات پارا آسیایی اینچئون شوم و از سال 84 به‌طور رسمی در این رشته فعالیت می‌کنم و اکنون 40 سال دارم و از سال 2014 تاکنون نیز رکورد پرتاب دیسک دنیا در اختیار خودم است.

فارس: دید یک جامعه به یک ورزشکار معلول قهرمان چگونه است؟

مختاری: از زمانی که نقش رسانه در یکسان نشان دادن اهمیت ورزشکاران معلول و سالم پررنگ شد و همچنین جوایز ورزشکاران معلول و سالم یک اندازه شد، تقریباً ارزش و اهمیت ورزشکاران معلول در جامعه خیلی بهتر شد و امروزه مشاهده می‌کنیم امثال زهرا نعمتی یا سیامند رحمان به‌ عنوان یک برند مهم ورزش در جامعه ما محسوب می‌شوند.

فارس: ورزش چه تأثیری روی اعتماد به‌ نفس معلولان دارد؟

مختاری: بسیار مهم و تأثیرگذار است؛ به‌ طوری‌که اکنون اکثر معلولانی که وارد ورزش شده‌اند، اعتماد به‌ نفس آن‌ها بالا رفته و بسیاری از آن‌ها اکنون در رده‌های دانشگاهی در حال تحصیل هستند و برخی از آن‌ها نیز مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز طی کرده‌اند در کنار ورزش به این خودباوری رسیده‌اند و برخی دیگر نیز در جامعه به موقعیت‌های خوبی رسیده‌اند؛ مثلاً همین خانم نعمتی اکنون مشاور استاندار کرمان است و یا پیمان نصیری مشاور مدیرکل ورزش و جوانان کرمان شده که همه نشان از نقش ورزش بر روی اعتماد به‌ نفس آن‌ها داشته است.

فارس: راجع اختراع خود در زمینه ورزش صحبت کنید

مختاری: از سال 88 که عباس صمیمی مربی من بود، با وی تصمیم گرفتیم به طراحی دیسک‌های با قابلیت‌های بهتر و جدیدتر بپردازیم که ایشان در ادامه راه از این کار منصرف شدند و بنده خودم در این مسیر حرکت کردم و پس از سه سال کار روی این پروژه به کار خود ادامه دادم و سرانجام در سال 91 توانستم ثبت اختراع این دیسک‌ها را به انجام برسانم.

فارس: خصوصیات این دیسک‌ها چیست؟

مختاری: خصوصیات این دیسک‌ها این است که وزن از مرکز دیسک به سمت اطراف دیسک کشیده می‌شود، پیش از این از واشرهای جداشونده استفاده می‌شد و این در حالی است که در طرح ما واشرها در قالب کاشته شده است و جدانشدنی نیست و ما در این دیسک از بدنه پلی آمید استفاده کردیم که نسبت به نمونه‌های برندهای جهانی شکنندگی بسیار کمتری دارد و مقاومت بسیار بالایی دارد.

فارس: این محصول را به تولید انبوه رسانده‌اید؟

مختاری: بله ما دیسک‌های یک کیلویی را برای عرضه به بازار آماده کرده‌ایم و دیسک‌های یک و نیم کیلو تا دو کیلویی را نیز تا قبل از عید به بازار عرضه خواهیم کرد.

فارس: رمز موفقیت شما در چه بوده است؟

مختاری: شاید باورتان نشود؛ ولی تا قبل از اعزام به مسابقات اینچئون حتی خانواده‌ام به من می‌گفتند با قدم گذاشتن به این عرصه زندگی‌ات را تباه کردی، ولی با پشتکاری که داشتم ادامه دادم موفق شدم و در این راه مادرم خیلی انگیزه به من می‌داد و خیلی حمایتم کردند، روزهایی را تجربه کردم که بعد از بازگشت از مسابقات کسی به استقبالم در فرودگاه نیامده بود و در مقابل بعد از مسابقات اینچئون استقبال بسیار شایسته‌ای از من شد.

فارس: مشکلات در حوزه جانبازان و معلولان به‌ویژه در استان اصفهان چیست؟

مختاری: در مسابقات گوآنژو وقتی ملی پوشان اصفهانی بازگشتند، به هر کدام از آن‌ها که مدال طلا گرفته بودند توسط استاندار وقت یک پراید اهدا شد، ولی در دوره استاندار قبلی هیچ‌گونه حمایتی از ما با وجود نامه نگاری‌های متعدد نشد و امیدواریم با روی کار آمدن استاندار جدید که سابقه ورزشی نیز دارد، شاهد یک رویکرد مثبت به ورزش جانبازان معلولان باشیم، مسؤولان باید بدانند افتخاری که توسط یک نفر کسب می‌شود، مختص او نیست و متعلق به یک شهر و یک استان است و باید حمایت‌های لازم صورت گیرد.

فارس: مشکلاتی که شخصاً در این راه متحمل شدید چه بوده است؟

مختاری: مشکل که یقیناً وجود دارد و در آن بحثی نیست، ولی ما به این موضوعات عادت کرده‌ایم و یک ورزشکار به ویژه در حوزه جانبازان و معلولان باید تمام تمرکزش روی ورزش باشد و این در حالی است که این‌گونه نیست و یا ورزشکاری که ملی‌پوش است دیگر نباید در مسابقات انتخابی شرکت کند؛ زیرا که این ورزشکار وقتی به مدت 6 ماه زیر فشار بدن‌سازی می‌رود، نباید در مسابقه شرکت کند تا بدن او آماده شود و به نظر من دید برخی مسؤولان ورزشی در کشور باید تغییر کند.

فارس: الگوی ورزشی شما کیست؟

مختاری: من همواره به خدا توکل می‌کنم و امید دارم و الگوی همه ورزشکاران حضرت علی (ع) است که نشان داد ورزش فقط قهرمانی نیست و باید در سایر زمینه‌های اخلاقی نیز انسان رشد کند.

فارس: نهایت هدف شما در ورزش چیست و تا چه سنی قصد دارید ادامه دهید؟

مختاری: در کلاسی که من مسابقه می‌دهم ورزشکاری وجود دارد که 70 سال سن دارد و مسابقه می‌دهد و همین انگیزه‌ای شده برای من تا بخواهم ادامه دهم و در داخل کشور نیز ورزشکار 60 ساله داریم و آرزویم این است که اصفهان همواره در این رشته یک نماینده در تیم ملی داشته باشد و ورزشکاران اصفهانی در تیم ملی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

انتهای پیام/63086/ک40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول