اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری :

تعرفه آب در ایران ارزانتر از افغانستان/ خشکسالی هم باعث نشد برای آب ارزش قائل شویم

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو با تأکید بر اینکه تعرفه آب در ایران حتی از افغانستان نیز پایین‌تر است، گفت: قیمت هر مترمکعب در ایران ۱۰ سنت است، بنابراین حتی خشکسالی هم باعث نشد تا ارزش آب را ارزان نبینیم.

تعرفه آب در ایران ارزانتر از افغانستان/ خشکسالی هم باعث نشد برای آب ارزش قائل شویم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدعلی چاوشیان در اولین همایش ملی مدیریت مصرف و هدررفت آب، با اشاره به اینکه مرکز منطقه‌ای آب یونسکو در سال 81 در ایران تحت پوشش یونسکو ایجاد شد، گفت: وضعیت ایران در مقایسه با جهان نشان می‌دهد قیمت آب در ایران در ردیف تمام کشورها، در رتبه آخر است و حتی خشک‌سالی هم باعث نشده تا به آب در ایران ارزش قائل شویم و آن را ارزان نفروشیم.

وی با اشاره به اینکه ارزان بودن قیمت آب، یکی از دلایل عدم موفقیت در مدیریت مصرف و  تقاضا است،گفت: سرانه آب در اختیار ایرانی‌ها در سال 1960 متوسط سرانه آب در دنیا بود، اما طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این سرانه در سال 2020 به ازای هر ایرانی به یک‌چهارم متوسط سرانه آب جهانی می‌رسد.

چاوشیان با تأکید بر اینکه این آمار نشان می‌دهد که با کم‌آبی مواجه هستیم و شاید به خاطر تغییر اقلیم و افزایش جمعیت باشد، گفت: در حال حاضر اگر 20 واحد آب داشته باشیم، در مقابل آن مصرف و تقاضا به 30 واحد رسیده است، پس بنابراین برای اینکه بتوانیم این 20 واحد را مدیریت کنیم دو راه داریم که یکی از این روش‌ها بحث افزایش منابع آب، احداث سدها و انتقال آب حوضه‌ای است تا بتوانیم این 20 واحد را به 30 واحدی که موردنیاز است، برسانیم و تولید کنیم.

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو ادامه داد: روش دوم مدیریت مصرف است؛ بنابراین باید ذینفعان را شناسایی کنیم تا منابع محدود آب را به آنها تخصیص دهیم؛ بنابراین سه سؤال اساسی درباره این موضوع وجود دارد که متأسفانه بسیار سخت و دشوار است.

چاوشیان خاطرنشان کرد: این سه سؤال اساسی این است که چه کسانی می‌دانند منابع آب چقدر است، چگونه می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده چگونه خواهد بود و اینکه چه کسی می‌تواند بگوید ذینفعان آب چه کسانی هستند و چه میزان آب مصرف می‌کنند.

*25 درصد حفره ها در سطح شهر بخاطر هدررفت آب

وی با اشاره به اینکه مدیریت تقاضا و مصرف در کشورهای پیشرفته از گذشته مطرح بوده و هست، گفت: کاهش هدررفت آب یکی از گزینه‌های مناسب برای پاسخگویی به مدیریت عرضه و تقاضاست، اما موضوعی که بسیار مهم است، این است که فروچاله‌هایی که در سطح شهر تهران و حتی در کشور ژاپن رخ داده است، به خاطر هدرروی آب بوده است.

به گفته وی مطالعاتی که در شرق آسیا صورت گرفته، نشان داده که 25 تا 30 درصد حفره‌هایی که در شهرهای شرق آسیا رخ می‌دهد، ناشی از هدررفت آب است.

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو ادامه داد: برای مقابله با این موضوع دو مکتب وجود دارد که یا باید منتظر ماند تا اتفاق رخ دهد تا سپس با مدیریت بحران آن را برطرف کرد و یا اینکه از قبل برنامه‌ریزی صورت گیرد که به آن مدیریت ریسک می‌گویند.

چاوشیان با اشاره به اینکه مکتب استاندارد آمریکایی یا روش سنتی در ایران نیز رعایت می‌شود گفت: در این روش محصول نهایی به آزمایشگاه برده می‌شود و در خصوص آن اظهارنظر و یا تأییدیه گرفته می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر میزان آب بدون درآمد در کشور 25 درصد است پس بنابراین باید به فرآیند مدیریت مصرف توجه کنیم.

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو تأکید کرد: طریقه هدف‌گذاری و سنجش موفقیت می‌تواند آسیب‌ها را شناسایی کند تا به رفع نقاط ضعف برسیم.

چاوشیان به ارزش آب در دنیا و مقایسه آن با ایران اشاره کرد و گفت: بالاترین قیمت آب در کشورهای همسایه مربوط به امارات، رژیم اشغالگر قدس، نوار غزه، عمان، کویت، تونس، لیبی و الجزایر است.

وی افزود: قیمت هر مترمکعب آب در ایران 10 سنت است و نشان می‌دهد که ایران در رده آخر است، هرچند نظام تعرفه‌گذاری در ایران نیز با تمام کشورهای همسایه متفاوت است.

به گفته وی نرخ‌گذاری آب در کشور افغانستان ثابت است و هر مترمکعب 48 سنت است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول