اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در بیست و یکمین قسمت از برنامه «مطب مجازی» بخوانید/ بخش اول

مکانیسم عملکرد طب سوزنی/ چگونگی درمان بیماری‌های مفاصل با طب سوزنی/ پیشنهاد طب سوزنی برای درمان نازایی

متخصص طب سوزنی برای پاسخگویی به سؤالات مخاطبان خبرگزاری فارس، مهمان بیست و یکمین قسمت از برنامه «مطب‌ مجازی» بود.

مکانیسم عملکرد طب سوزنی/ چگونگی درمان بیماری‌های مفاصل با طب سوزنی/ پیشنهاد طب سوزنی برای درمان نازایی

گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس: این خبرگزای در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

در همین راستا دکتر محمد مهدی اسعدی متخصص طب سوزنی برای پاسخگویی به سؤالات مخاطبان خبرگزاری فارس مهمان بیست‌ویکمین قسمت از برنامه «مطب مجازی» این خبرگزاری بود که در ادامه می‌توانید مشروح پرسش و پاسخ‌ها را بخوانید:

سوال: آیا درمان رفلاکس معده با طب سوزنی امکان‌پذیر است؟

-بر اساس سازمان بهداشت جهانی، طب سوزنی در درمان رفلاکس معده و سایر اختلالات گوارشی از جمله آلرژی غذایی، زخم معده، روده تحریک پذیر بسیار موثر خواهد بود. زمانی که این اندام های سیتم گوارش بدن عملکرد درستی نداشته باشند، این سیستم نامتعادل شده و رفلاکس معده و سوزش سردل ایجاد می‌شود. همچنین، استرس یکی دیگر از عوامل ایجاد مشکلات گوارشی بشمار می‌رود که طب سوزنی می‌تواند با مدیریت استرس، کاهش اسید معده، تنظیم فشار اسفنکتر تحتانی مری و متعادل کردن عملکرد اندام های گوارشی، در درمان رفلاکس معده نقش موثری ایفا کند.

سؤال: آیا برای درمان بیماری‌های گوارشی قبل از مراجعه به پزشک طب سوزنی لازم است به متخصص گوارش مراجعه کنیم؟

ـ درمان طب سوزنی باید توسط پزشک آموزش دیده انجام شود ابتدا پزشک با معاینات تشخیصی و آزمایشات مشخص می‌کند که آیا بیماری که از مشکلات گوارشی رنج می‌برد نیازمند مراجعه به متخصص گوارش هست یا خیر و اگر پزشک احساس کرد که بیمار نیازمند مراجعه به متخصص گوارش است وی را به این متخصص ارجاع می‌دهد و به همین منظور وزارت بهداشت تأکید دارد که درمان‌های طب سوزنی باید توسط پزشک انجام شود.

 

 

سوال: آیا طب سوزنی برای درمان آرتروز زانو موثر است؟

-طب سوزنی یک جایگزین مناسب برای عمل جراحی زانو برای بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز زانو محسوب می شود. طب سوزنی سنتی چینی در کاهش درد آرتروز زانو و بهبود کارکرد در افراد مبتلا به آرتروز زانو، موثر است.

تاثیر طب سوزنی در آرتروز زانو از بین رفتن غضروف مفصل در آرتروز یکی از علل اصلی ناتوانی و درد به ویژه در افراد سالخورده است. این عارضه به ویژه در زانو که یکی از مفاصل اصلی تحمل کننده وزن بدن است، می تواند بسیار ناتوان کننده باشد. در مطالعه ای مشخص شده که طب سوزنی می تواند در افراد دچار آرتروز زانو از درد مفصل کاسته و کارکرد آن را بهتر سازد. این یافته ها بدان معنا نیستند که می توان طب سوزنی را جایگزین درمان های طبی که کارایی شان به اثبات رسیده، نمود. ولی می توان این طور نتیجه گیری کرد که درمان های عامیانه می توانند به عنوان درمان مکمل یا کمکی جهت درمان آرتروز زانو مورد استفاده قرار گیرند.

آرتروز زانویی که کاملا تخریب مفصل شده است و پزشک به بیمار توصیه تعویض مفل را داشته نیازمند دوره درمانی طولانی مدت با طب سوزنی است.

سؤال: بر اثر اصابت جسم خارجی به سر دچار اختلال در حرکت انگشتان دست شده‌ام آیا طب سوزنی برای درمان بنده روشی را پیشنهاد می‌کند؟

ـ طب سوزنی می‌تواند به عوارضی که از آسیب‌های مغزی به وجود آمده است کمک زیادی کند. این بیمار احتمالاً بر اثر اصابت جسم سخت به قسمت کورتکس مغزی دچار خونریزی شده که این عارضه اختلال در حرکات دست را به وجود آورده است و اگر از زمان بروز این ضایعه بیش از دو ماه نگذشته باشد طب سوزنی می‌تواند به درمان این بیمار کمک کند اما هر چه زمان بیشتری سپری شده باشد درمان دشوارتر خواهد بود. در این موارد باید زمان طلایی درمان را مدنظر قرار دهیم و به طور قطع نمی‌توان گفت که تمام اختلالاتی که به این صورت بروز می‌کنند توسط طب سوزنی درمان‌پذیر هستند. 

 

 

سؤال: در خصوص مکانیسم عملکرد طب سوزنی توضیح دهید؟

ـ مکانیسم عملکرد طب سوزنی طیف گسترده‌ای را در فرد می‌بیند اما اگر به طور خلاصه بخواهیم در مورد این طب توضیح دهیم باید بگوییم که طب سوزنی معتقد است که در تمام اعضای بدن یک سطحی از انرژی وجود دارد که این انرژی‌ها باید در حالت تعادل قرار داشته باشد و اگر متعادل بودن انرژی‌ها به هر دلیلی به هم بخورد باعث بیماری و عوارضی خواهند شد. در طول تاریخ بود که حکما و متخصصان طب چینی نقاطی را بر روی بدن شناسایی کرده‌اند که می‌تواند باعث برگشتن تعادل در انرژی بدن شود که همین برگشت تعادل باعث درمان بیماری‌ خواهد شد.

سؤال: آیا طب سوزنی عوارضی هم در پی خواهد داشت؟

ـ هر روش درمانی از قبیل جراحی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند با عوارضی همراه باشد  اما تحقیقاتی که طی 80 سال گذشته بر روی این روش درمانی انجام شده است نشان می‌دهد که طب سوزنی با عوارض بسیار کمی همراه بوده و در برخی مواقع ممکن است با زدن سوزن به سطح پوست کبودی یا خونریزی‌های مختصر و درد احساس شود که بعد از چندین روز این عوارض برطرف خواهد شد. به طور کلی طب سوزنی عوارض جدی ندارد اما بیماران باید توجه داشته باشند که این روش درمانی توسط افراد آموزش دیده انجام شود و متأسفانه در مواقعی شاهد هستیم افرادی که آموزش‌های کافی را در این زمینه ندیده‌اند اقدام به درمان بیماران می‌کند و برای فرد مشکلاتی را به وجود می‌آورد. 

سؤال: آیا خشکی کمر را می‌توان با طب سوزنی درمان کرد؟

ـ ابتدا باید دلیل اصلی بروز خشکی کمر مشخص شود، دیسک کمر، رماتیسم و آرتروز کمر از جمله علل احساس خشکی کمر به شمار می‌رود، به طور کلی دردهای عضلانی مفاصل مانند شانه، گردن و کمر با طب سوزنی قابل درمان هستند و می‌توان این دردها را به خوبی برطرف کرد اما باید در نظر داشت که طب سوزنی اصولاً به عنوان مکمل درمانی عمل می‌کند و این موضوع به معنای کنار گذاشتن سایر روش‌های درمانی نیست.

سؤال: برای درمان عفونت‌های بدن طب سوزنی روش خاصی را مدنظر دارد؟

ـ در مواقعی که بدن با عفونت مواجه می‌شود به شدت توصیه می‌شود که افراد با مراجعه به پزشک اقدام به مصرف آنتی‌بیوتیک کند و در این مواقع طب سوزنی استفاده نشود. پس از درمان توسط پزشک متخصص و مصرف داروها و همچنین از بین رفتن عفونت بدن اگر علایمی مانند تنگی نفس در فرد بیمار احساس شد می‌توان با طب سوزنی عوارض باقی‌مانده را درمان کرد.

سؤال: پیشنهاد طب سوزنی برای درمان نازایی، چیست؟

ـ نازایی از جمله مواردی است که تحقیقات زیادی توسط متخصصان طب سوزنی بر روی آن صورت گرفته است و همچنین درمان این موضوع توسط این طب به اثبات رسیده است اما باید توجه داشته باشیم در مواقعی که آقایان فاقد اسپرم هستند نمی‌توان کاری برای بارداری انجام داد اما در مواقعی مشاهده شده که اسپرم آقایان ضعیف یا حالت طبیعی ندارد که طب سوزنی می‌تواند به درمان این عارضه کمک زیادی کند. همچنین در خانم‌ها اگر ناباروری به دلیل اختلالات آناتومیک باشد و مسیر تولید مثل از بین نرفته باشد طب سوزنی می‌تواند به برطرف کردن این اختلالات کمک زیادی کند.

سؤال: بنده از بیماری قلبی و عروقی رنج می‌برم آیا می‌توانم برای درمان به پزشک طب سوزنی مراجعه کنم؟

ـ بیماران مبتلا به عوارض قلبی و عروقی باید توسط متخصصان قلب و عروق درمان شود و اگر لازم بود تحت جراحی قرار گیرد. در برخی مواقع پس از درمان افراد احساس تنگی نفس یا تپش قلب دارند که می‌توان این عارضه‌ها را پس از جراحی با طب سوزنی درمان کرد.

سؤال: برای درمان استرس و کم‌خوابی طب سوزنی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کند؟

ـ استرس‌ها و بیماری‌های روانی در دسته‌بندی‌هایی وسیعی قرار می‌گیرد که در بیشتر موارد افراد باید تحت درمان‌های روان‌کاوری و روان‌پزشکی قرار گیرد اما طب سوزنی می‌تواند در مواردی که افراد از افسردگی‌های خفیف رنج می‌برند با روش‌های درمانی سوزنی تحت درمان قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول