اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم تهران در مجلس:

ضروری‌ترین نیاز کشور تشکیل مجلسی مثل سنا است/ ضعف قوانین داریم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من در حال حاضر ضروری‌ترین نیاز کشور، تشکیل مجلس سنا است چراکه بدون مجلس سنا امکان اصلاح وضعیت و شرایط فعلی وجود ندارد.

ضروری‌ترین نیاز کشور تشکیل مجلسی مثل سنا است/ ضعف قوانین داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدجواد فتحی در پنجمین همایش تکریم جایگاه نهاد سردفتری اسناد رسمی استان قم که در تالار شهر برگزار شد‌ با بیان اینکه امروزه در شرایطی ویژه و بحرانی قرار داریم اظهار کرد: در حال حاضر شرایط ویژه و بحرانی بر کشور حاکم است و اعتقاد دارم شرایط حال حاضر را حتی در سخت‌ترین روز‌های جنگ تحمیلی نیز تجربه نکردیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر متوجه شرایط حاضر نباشیم با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهیم شد افزود: مطالبی که در این همایش مطرح می‌شود جنبه سیاسی ندارند و تنها مسائلی را بیان می‌کنم که به نظرم باید انجام شود.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم که با قانون اساسی موجود در کشور به هدف و مقصودی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدنظر داشته و دارند، نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: خداوند به ما توفیق داد که در زمانی زندگی کردیم که مصادف شد با زمان زندگی امام خمینی (ره) که حکومت اسلامی و شیعی را رقم زدند و این توفیق را برای ما ایجاد کردند که در حکومت شیعی زندگی کنیم، اما در حال حاضر باید بررسی کنیم که چرا بعد از گذشت قریب به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان با مشکلات بسیار زیادی در کشور مواجه هستیم و نمی‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم.

فتحی با تأکید بر اینکه باید مشکلات را شناسایی و برطرف کنیم گفت: به نظر من بخش عمده‌ای از مشکلات موجود در کشور به دلیل قانون اساسی است که در سال 1357 تدوین و تصویب شده است؛ این قانون اساسی توسط انقلابیونی تدوین شد که تجسم صحیحی از حکومت‌داری نداشتند و متأسفانه در حال حاضر نیز زمانی که این قانون اساسی را نقد می‌کنیم با تهمت‌ها و هجمه‌های زیادی مواجه می‌شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، کشور آمریکا در عمر 250 ساله خود 27 بار قانون اساسی خود را تغییر داده است چراکه می‌دانند قانون اساسی مقدس نیست و برگرفته از ذهن و فکر بشر است.

فتحی بیان کرد: انقلابیون با تفکر اینکه مجلس سنا، نوکر شاه و استکبار است، این مجلس را حذف کردند و این تفکر القا پیدا کرد که فقط باید مجلس شورای اسلامی داشته باشیم؛ در حال حاضر نیز نمایندگان مجلس به دلیل مناسبات خاص مانند وعده و وعید‌ها‌ی منطقه‌ای و محدود انتخاب می‌شوند، در حالی که وظیفه مجلس شورای اسلامی، تدبیر امور کشور به بهترین شکل ممکن است.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که چرا در کشور با پدیده‌هایی مانند شاندیز و کاسپین مواجه می‌شویم؛ به نظر من تمام مشکلات و نابسامانی‌های اجتماعی به دلیل ضعف قوانین است.

وی ادامه داد: در یک دوره‌ای تصویب شد که وزارت تعاون می‌تواند برای مؤسسات اعتباری مجوز صادر کند تا کار بانکداری را انجام دهند در حالی که این قانون اشتباه بود، چراکه بانکداری تخصصی است؛ آن اشتباه منجر به این شد که در حال حاضر 2 میلیون نفر در کشور دارایی‌ها خود را از دست بدهند. در این شرایط قانون‌گذار مقصر اصلی است چراکه اگر قانون غلط تصویب نمی‌شد این شرایط نیز به وجود نمی‌آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من در حال حاضر ضروری‌ترین نیاز کشور، تشکیل مجلس سنا است چراکه بدون مجلس سنا امکان اصلاح وضعیت و شرایط فعلی وجود ندارد؛ مجلس با این شرایط نمی‌تواند قانون‌گذار موفقی باشد و اگر قرار است در قانون‌‌گذاری موفق باشیم باید مجلس سنا نیز تشکیل شود.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما ناچاریم به سمت اصلاح قانون اساسی و اصلاح ساختار نظام اداری کشور حرکت کنیم و این اصلاحات برای تغییر وضعیت و شرایط کشور اجتناب ناپذیر است.

فتحی بیان کرد: در حال حاضر 22 نهاد در کشور، متولی مقابله به آسیب‌های اجتماعی هستند ولی بازهم 12 میلیون حاشیه‌نشین و همچنین 12 میلیون فقیر مطلق در کشور وجود دارد؛ باید بررسی شود که این 22 نهاد در کشور چه کاری انجام می‌دهند و بودجه‌ها را چگونه هزینه می‌کنند.

وی افزود: باید در کشور پرونده‌های حقوقی و قضایی بررسی شود تا مشخص شود که علل و عوامل ارتکاب جرائم چه بوده است و ریشه این مشکلات و دعاوی چیست؛ اگر علل وقوع جرائم مشخص شود می‌توانیم از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور نیاز به دو مجلس داریم گفت: در کشور علاوه بر مجلس شورای اسلامی به مجلسی مانند مجلس سنا نیاز داریم؛ در نظام‌های مردم‌سالار و دموکرات مجلس سنا را یک مجلس تخصصی می‌دانند که در کنار مجلس شورا که مربوط به عوام است، فعالیت می‌‍‌‌کند، حدود اختیار این مجالس در نظام‌های مختلف قانون‌گذاری تعیین شده است اما در ایران متأسفانه خودمان را از نظام قانون‌گذاری تخصصی که می‌تواند نسبت به تصویب قوانین متقن و کارآمد مؤثر باشد، محروم کرده‌ایم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول