اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

یادداشت اقتصادی

بحران کیان تایر با راهکارهای موقتی حل نخواهد شد

وزارت صنایع در حالی بر حفظ و ثبات تولید شرکت ایران تایر تاکید دارد که اداره آن به شکل فعلی دیر یا زود به ورشکستگی کامل کارخانه منجر خواهد شد.

بحران کیان تایر با راهکارهای موقتی حل نخواهد شد

در یادداشتی که اخیرا در خبرگزاری فارس منتشر شد، عنوان شد خطر ورشکستگی و تعطیلی قدیمی‌ترین شرکت تایرساز کشور، قریب‌الوقوع است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این یادداشت، طی اطلاعیه‌ای عنوان کرد، «خبر تعطیلی یا در شرف تعطیل بودن کارخانه کیان تایر کذب محض است و  این کارخانه با حمایت هیئت حمایت از صنایع کماکان در حال تولید محصولات خود است».

لازم به ذکر است خبر تداوم تولید در شرکت کیان تایر که در اطلاعیه وزارت صنعت آمده است، از این جهت که کارکنان این مجموعه با بیکاری مواجه نمی‌شوند، مسرت‌بخش است. اما وزارت صنعت و هیئت حمایت از صنایع تا چه زمانی می‌خواهند به این شیوه اداره کارخانه ادامه دهند؟ بنابر اعلام مدیرعامل یا همان سرپرست هیئت اجرایی شرکت کیان تایر طی یک مصاحبه با رسانه‌ها، مجموع بدهی این شرکت به رقم 400 میلیارد تومان می‌رسد. در خبرگزاری‌های رسمی و غیررسمی مختلف نیز همواره صحبت از تجمع کارکنان و یا بازنشستگان کیان‌تایر می‌شود و به سبب مشکلات شرکت، تولید در بازه‌های زمانی مختلفی متوقف مانده است. پرواضح است که اداره کارخانه به این شکل، دیر یا زود به ورشکستگی کامل آن ختم خواهد شد. در این صورت، راهکارهایی که هیئت حمایت از صنایع برای حل مشکلات عدیده این شرکت اتخاذ می‌کند، موقتی است و نمی‌توان این راه‌حل‍ها را به عنوان راهکار حل بحران این شرکت در نظر گرفت.

همان‍طور که در یادداشت گذشته عنوان شد، این شرکت تقریباً با یک‌سوم ظرفیت اسمی خود طی 3 سال گذشته تایر تولید کرده است. همچنین تکلیف مالکیت شرکت مشخص نیست که آیا لاستیک البرز و مالکان آن، صلاحیت مالکیت شرکت کیان‌تایر را دارند یا خیر؟ شرکت با این وضعیت حدود 10 سال است که توسط هیئت حمایت از صنایع اداره می‌شود و تغییر خاصی نیز در فناوری تولید تایرها و یا بروزرسانی خطوط تولید آن ایجاد نشده است. در نتیجه همچنان خطوط قدیمی تولید در این کارخانه به کار گرفته می‌شوند. به همین دلیل، حدود دو‍ سوم ظرفیت اسمی شرکت بلااستفاده مانده است. طبیعی است که با تداوم این روند، بدهی فعلی شرکت قطعاً به سمت کاهش یافتن حرکت نمی‌کند.

لازم است وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت، در عین اینکه به حفظ و ثبات وضعیت تولید شرکت اهتمام می‌ورزد، فکری به حال مالکیت این شرکت نیز بکند و با واگذاری شرکت کیان‌تایر به سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار با اهلیت مناسب، در مسیر احیاء این شرکت گام بردارد. هیئت حمایت از صنایع با هدف جلوگیری از تعطیلی شرکت کیان‌تایر، مسئولیت آن را برعهده گرفت اما این روند اداره، طی 10 سال گذشته ادامه یافته است. در صورتی که وضعیت اداره شرکت کیان‌تایر به همین منوال ادامه پیدا کند، روز به روز بر بدهی‌های آن افزوده شده که ضرر جبران‌ناپذیری را متوجه قدیمی‌ترین شرکت تایرساز ایران خواهد کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول