اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

استاد حوزه علمیه گنبدکاووس:

تعصبات موجب تحریف تاریخ نشود/ روحانی، نیروهای عمل کننده و شهدای 12 دی گنبدی بودند/ روحانیت محور حماسه 12 دی گنبدکاووس بوده است

استاد سطح عالی حوزه علمیه گنبدکاووس با اشاره به اینکه دلیلی برای ثبت حماسه 12 دی به نام شهری جز گنبدکاووس نیست، گفت: روحانی، نیروهای عمل کننده و شهدای 12 دی گنبدی بودند.

تعصبات موجب تحریف تاریخ نشود/ روحانی، نیروهای عمل کننده و شهدای 12 دی گنبدی بودند/ روحانیت محور حماسه 12 دی گنبدکاووس بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، حجت‌الاسلام محمدرضا ابراهیمی‌فر صبح امروز در میزگرد تخصصی 12 دی روز شهرستان گنبدکاووس که با حضور جمعی از نخبگان، فرهیختگان و مدیران شهرستان گنبدکاووس برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 12 دی شهرستان گنبدکاووس و روحانیت پرچمدار این حماسه بزرگ و تاریخی، اظهار کرد: تاریخ در دست همه ما انسانها به ویژه فعالان فرهنگی و اجتماعی و تاریخ‌نگاران امانتی بزرگ است و نباید تعصبات موجب تحریف و یا تغییر تاریخ شود.

وی با بیان اینکه تاریخ باید فارغ از قومیت، نژاد، جغرافیا و تعصبات شخصی نگاشته و نقل شود، افزود: وظیفه همه ماست که در بیان و حفظ تاریخ نسبت‌ها را نیز بی‌اثر کرده و اینگونه نباشد که چون بنده فرزند پدری مبارز و محور حماسه 12 دی بوده‌ام در نقل تاریخ این حماسه تحریفی وارد کنم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه گنبدکاووس با تاکید بر اینکه شهرستان گنبدکاووس نگارستان ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: این شهرستان جمع شده و شکل یافته از قومیت‌ها و مذاهب مختلف و گوناگونی است که یک امتیاز و ظرفیت بزرگ برای شهرستان به شمار می‌رود.

ابراهیمی‌فر با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد این فرصت بزرگ به یک تهدید و یا یک ضد فرصت برای ما تبدیل می‌شود، ادامه داد: این اتفاق به دلیل عدم بلوغ سیاسی و فرهنگی تاثیرگذاران و نخبگان شهرستان شکل گرفته و متاسفانه باعث شده است شهرستان گنبدکاووس از بسیاری پیشرفت‌ها و فرصت‌های بزرگ باز بماند.

وی با بیان اینکه همین موضوع که تمام بار زنده نگه داشتن حماسه 12 دی شهرستان گنبدکاووس بر دوش مردم محله «ترک‌آباد» گنبدکاووس و مسجد صاحب‌الزمان (عج) افتاده است نشان دهنده توجه قومی به این افتخار ملی است، گفت: اگر همه مردم گنبدکاووس برای بزرگداشت این مفاخر شهرستان که هویت فرهنگی و تاریخ پُرفروغ گنبدکاووس هستند تلاش کنند قطعا علاوه بر انسجام اجتماعی نتایج بسیار مثبت دیگری نیز حاصل خواهد شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه گنبدکاووس با تاکید بر اینکه شهدای 12 دی شهدای یک محله نبوده بلکه شهدای اسلام هستند، اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم تا در ثبت این تاریخ و فرهنگ ملموس و هویت فرهنگی شهرمان تسریع و جدیت بیشتری به کار گرفته شود.

ابراهیمی‌فر حادثه 12 دی شهرستان گنبدکاووس و شهادت هفت تن از بهترین جوانان گنبدی را در این حادثه یک حماسه بزرگ دانست و تصریح کرد: در یک حادثه برای آن که بتواند به حماسه تبدیل شود ویژگی‌ها و مولفه‌های مهمی دخیل هستند که مقدس بودن یک هدف نخستین مولفه لازم برای این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه علت و نتیجه حادثه آن قدرها در حماسه شدن یک حادثه تاثیر نخواهد گذاشت، افزود: اینکه واقعا مردم گالیکش خود درخواست کمک را به برادران گنبدی رساندند و یا توطئه ساواک موجب به دام انداختن شهدای 12 دی شد خیلی مهم نیست بلکه مهم هدف این شهدا برای نجات مردم مظلوم گالیکش از چنگال ماموران رژیم منحوس پهلوی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه گنبدکاووس با بیان اینکه ویژگی بعدی یک حادثه برای تبدیل شدن به حماسه وجاهت شرعی آن حادثه است، خاطرنشان کرد: این وجاهت شرعی در مبارزات انقلابی به معنای ارتباط و محوریت روحانیت است و آن هم روحانیتی انقلابی و خداجوست که با شجاعت و تقوا در برابر ظالم ایستادگی می‌کند.

ابراهیمی‌فر با تاکید بر اینکه امروز هم هر خون و خون‌ریزی حماسه نیست، ادامه داد: وقتی یک حادثه به روحانیت و مرجعیت و یا همان ولایت فقیه به عنوان محور متصل نباشد بدون تردید حماسه نخواهد بود زیرا وجاهت شرعی ندارد.

وی نیروهای نقش‌آفرین و در صحنه را مولفه یعدی یک حماسه دانست و گفت: اگر نیروهای عمل کننده و تاثیرگذار در یک حادثه آزادی‌خواه، شهادت‌طلب، مومن، استکبارستیز و حامی مظلوم باشند در این بخش می‌توانند یکی از ویژگیها‌ی حماسه را شکل بدهند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه گنبدکاووس با اشاره به اینکه با تمام وجود و بدون تعصب هر چه گشتم حادثه 12 دی را حماسه مردم گالیکش بدانم دلیلی برای آن پیدا نکردم، تصریح کرد: وقتی محور حرکت یک روحانی گنبدی به نام آیت‌الله ابراهیمی‌فر، نیروهای عمل کننده جوانان گنبدی محله «ترک‌آباد» و شهدای این حادثه نیز از همین جوانان گنبدی هستند چگونه این حماسه می‌تواند جز حماسه گنبدی‌ها نام دیگری بگیرد؟

گفتنی است این میزگرد تخصصی به همت بنیاد فرهنگی طهورا و همکاری مدیریت فرهنگی اجتماعی سپاه، فرمانداری ویژه، خبرگزاری فارس، سایت‌های قابوسنامه و جرجان خبر و دفتر شهرستانی سازمان فضای مجازی سراج و بسیج رسانه شهرستان گنبدکاووس برگزار شد.

انتهای پیام/40/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول