اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

یک کارشناس سیاسی در گلستان:

مبارزات انقلابی در گنبدکاووس ریشه عمیقی دارد/ حماسه 12 دی گنبدکاووس تحولی در مبارزات انقلاب بود/ حماسه 12 دی زمینه‌ساز تسریع پیروزی انقلاب شد

یک کارشناس سیاسی در گلستان با اشاره به تاثیر حماسه 12 دی در مبارزات انقلابی کشور، گفت: این حماسه به همراه رخدادهای مشابهی در شهرهای دیگر کشور موجب تسریع پیروزی انقلاب شد.

مبارزات انقلابی در گنبدکاووس ریشه عمیقی دارد/ حماسه 12 دی گنبدکاووس تحولی در مبارزات انقلاب بود/ حماسه 12 دی زمینه‌ساز تسریع پیروزی انقلاب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، حسین کریمی‌اول عصر امروز در میزگرد تخصصی «12 دی، روز شهرستان گنبدکاووس» که با حضور جمعی از نخبگان، فرهیختگان و مدیران شهرستان گنبدکاووس برگزار شد با اشاره به اینکه شهر گنبدکاووس از همان دوران ابتدای مبارزات انقلابی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فضایی کاملا متفاوت با گرگان و سایر شهرستان‌ها را تجربه می‌کرد، اظهار کرد: پس از آنکه رهبر معظم انقلاب که در آن سال‌های مبارزه یکی از لیدرهای مبارزات انقلابی به همراه شهیدان باهنر، بهشتی و هاشمی‌نژاد بودند به گالیکش آمده و در گنبدکاووس نیز حضور یافتند موج تازه‌ای از مبارزات در این شهرستان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه حضور شهید آیت‌الله مدنی در مسجد کاظمیه در سال 1356 و هدایت مبارزات انقلابی نیز موجب تقویت تحرکات انقلابی و شدت گرفتن آن در گنبدکاووس شد، افزود: متاسفانه بسیاری از مردم و مسوولان نمی‌دانند که انقلاب اسلامی ریشه بسیار عمیقی در شهرستان گنبدکاووس داشته و پیشینه تاریخی مبارزاتی این شهر را مورد غفلت و بی‌توجهی قرار داده‌اند.

این کارشناس سیاسی در گلستان با تاکید بر اینکه امروز در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران هنوز حماسه بزرگی چون حماسه 12 دی ماه به خوبی تبیین نشده است، خاطرنشان کرد: در این روز هنگامی که ماموران رژیم شاهنشاهی به مردم مظلوم و مومن گالیکش حمله کردند، آنها از مردم گنبدکاووس کمک خواستن که به سرعت جوانان برومند و انقلابی گنبدکاووس به کمک آنها شتافتند و دژخیمان این رژیم منحوس را عقب راندند و در میر بازگشت مورد توطئه ماموران ساواک واقع شده و به شهادت رسیدند.

کریمی اول در تشریح مولفه‌های مهم حماسه 12 دی ماه شهرستان گنبدکاووس، ادامه داد: نخستین مولفه این حماسه وحدت میان مردم انقلابی در شهر گنبدکاووس و شهرستان‌های شرق گلستان امروزی بود که به برکت وجود روحانیت مبارز و انقلابی همچون آیت‌الله علی‌اکبر ابراهیمی‌فر شکل گرفته بود.

وی دومین مولفه این حماسه تاریخی را دلدادگی مردم به انقلاب و امام راحل دانست که در عمق این حماسه متبلور شده بود و تصریح کرد: روحیه شهادت‌طلبی و شجاعت بی‌نظیر جوانان گنبدی گوشه دیگری از مولفه‌های این حماسه عظیم در 12 دی ماه سال 57 است.

این کارشناس سیاسی در گلستان؛ خودجوش بودن این حماسه را نیز یکی دیگر از ویژگی‌ها و مولفه‌های این حرکت تاریخی جوانان گنبدکاووس برشمرد و گفت: پس از شهادت هفت نفر از بهترین جوانان گنبدی و مجروحیت و جانبازی چندین نفر از مردم گنبدکاووس که برای کمک به مردم گالیکش رفته بودند حماسه 12 دی منشا تحول در مبارزات انقلابی گنبدکاووس، استان مازنداران وقت و حتی کشور شد.

کریمی اول با تاکید بر اینکه بعد از حماسه 12 دی راهپیمایی‌های گسترده و پرحجمی در سراسر کشور به وقوع پیوست، اضافه کرد: اگر عده‌ای تا آن روز در پیروزی انقلاب تردید داشتند با آغشته شدن خون جوانان گنبدی به مبارزات سخت و سنگین آن روزها دل‌هایشان سرشار از ایمان به نصرت خداوند متعال شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از شهادت این هفت جوان گنبدی در حماسه 12 دی ماه بسیاری از مردمی که در تردید به سر می‌بردند نیز به صحنه مبارزات و راهپیمایی‌ها آمدند، افزود: بدون شک این حماسه بزرگ نقش بزرگی در زمینه‌سازی برای تحقق پیروزی انقلاب در کشور داشت که در کنار حوادث مشابهی در گرگان، تبریز، مشهد و بسیاری از شهرهای مردم باید مورد توجه تاریخ نگاران قرار بگیرد.

این کارشناس سیاسی در گلستان با بیان اینکه متاسفانه حماسه بزرگ 12 دی از نگاه تاریخ نگاران، مسوولان و نخبگان گنبدی مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری این نشست‌های تخصصی موجب شود این روز بزرگ به عنوان روز شهرستان گنبدکاووس ثبت شده و کنگره بزرگی در این خصوص برگزار شود.

گفتنی است این میزگرد تخصصی به همت بنیاد فرهنگی طهورا و همکاری مدیریت فرهنگی اجتماعی سپاه، فرمانداری ویژه، خبرگزاری فارس، سایت‌های قابوسنامه و جرجان خبر و دفتر شهرستانی سازمان فضای مجازی سراج و بسیج رسانه شهرستان گنبدکاووس برگزار شد.

انتهای پیام/40/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول