اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

درنشست خبری مطرح شد

ارسال 917 اثر به دبیرخانه جشنواره نقاشی آیات/ استان گلستان در صدر

جشنواره نقاشی آیات به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود و تاکنون ۹۱۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که بیشترین آثار ارسالی از استان گلستان بوده است.

ارسال 917 اثر به دبیرخانه جشنواره نقاشی آیات/ استان گلستان در صدر

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نشست خبری جشنواره سراسری آیات امروز 17 دی‌ماه با حضور علی تن مدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و حجت‌الاسلام فضیلت دبیر جشنواره در محل این معاونت برگزار شد.

در این نشست علی تن مدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه سیاستی که ما در دفتر تبلیغ و ترویج داشتیم توجه به قالب‌های هنری بود اظهار داشت: حدود 17 قالب برای برپایی جشنواره طراحی و هر کدام متناسب با ظرفیت و آمادگی استان‌ها به آنها واگذار شد.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی نقاشی را به استان گلستان واگذار کردیم چرا که 6 جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی برگزار کرده بود، افزود: رشته پرطرفدار نقاشی را به این استان سپردیم چرا که تجربیات موفقی در این زمینه داشت.

تن با اشاره به اینکه امسال جشنواره قرآنی آیات در دو جشنواره به صورت بین‌المللی و 9 جشنواره به صورت ملی پیش‌بینی شده، گفت: امسال جشنواره در 11 رشته و به میزبانی استان‌های مختلف تدارک دیده شده که رشته نقاشی در استان گلستان، رشته تئاتر در استان فارس، رشته فیلم در استان بوشهر، رشته تصویرسازی در استان همدان، رشته نقاشی خط در استان یزد، رشته خوشنویسی در استان خراسان رضوی، رشته شعر در استان لرستان، رشته داستان در جنوب استان کرمان، رشته آواها و نغمات در استان آذربایجان شرقی و کاریکاتور توسط ستاد برگزار می‌شود.

مدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، از برگزاری جشنواره‌های آیات در صورت تخصیص اعتبارات خبر داد و گفت: ابزار هنر بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم قرآن و عترت است که امیدواریم بتوانیم با این ابزار فرهنگ قرآنی را ارتقا بخشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام فضیلت دبیر جشنواره آیات در رشته نقاشی اظهار داشت: سال گذشته این جشنواره به میزبانی استان خوزستان و امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نقاشی زبانی فراملیتی است، افزود: هنر نقاشی می‌تواند یکی از مهمترین ابزار برای انتقال فرهنگ به ویژه آموزه‌های قرآنی باشد بر همین اساس ما هم سعی داشتیم با این ابزار هنرمندان را به خلق آثار قرآنی در قالب هنر تشویق کنیم.

حجت‌الاسلام فضیلت با اشاره به اینکه فراخوان و پوستر جشنواره آیات در دو مرحله و در گستره ملی در رشته نقاشی تهیه و ارسال شد، خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم بر همین اساس این فراخوان را برای هنرمندان نیز ارسال کردیم تا هنرمندان آثار قابل توجهی خلق کنند که در نهایت 917 اثر از 27 استان به دبیرخانه ارسال شد.

وی با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره نقاشی آیات در دو بخش اصلی گفت: این جشنواره در بخش نگاه نو و فضای انتزاعی و بخش نگاه کلاسیک و فیکوراتیو بود و بخش ویژه هم به سوره واقعه اختصاص داشت که از بین آثار رسیده 586 اثر از استان‌هایی بجز استان گلستان و 331 اثر نیز از هنرمندان استان گلستان است.

حجت‌الاسلام فضیلت با اشاره به تعداد آثار ارسالی در بخش‌های مختلف تصریح کرد: از بین آثار رسیده 436 اثر در بخش نگاه نو و 287 اثر نیز در بخش کلاسیک فیگوراتیو است و 77 اثر در بخش ویژه و 117 اثر در بخش کودک و نوجوان است که در نهایت 40 اثر انتخاب می‌شود و در مرحله نهایی مورد داوری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پس از انتخاب برترین‌ها اصل آثار مورد داوری قرار می‌گیرد، گفت: مراسم اختتامیه جشنواره آیات در رشته نقاشی 9 بهمن در استان گلستان برگزار می‌شود و پس از آن از سوم تا دهم بهمن‌ماه نمایشگاهی از آثار برگزیده برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از خرید یا بیمه آثار هنرمندان برتر جشنواره نقاشی آیات خبر داد و گفت: نمایشگاه آثار برگزیده در مرکز شرق و غرب استان گلستان برپا می‌شود. علاوه بر این رتبه‌بندی آثار صورت گرفته که استان‌های گلستان، تهران، مازندران و اصفهان به ترتیب استان‌های اول تا چهارم در این جشنواره شدند.

حجت‌الاسلام فضیلت بااشاره به پیش‌بینی اعتبار 150 میلیون تومانی برای این جشنواره افزود: باتوجه به محدودیت‌های اعتباری ما سعی کردیم با نگاه صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های اضافه این جشنواره را برپا کنیم.

در ادامه خلیلی‌فر دبیر هنری جشنواره نقاشی آیات با بیان اینکه آثاری که با هنر و دین آغشته شود اثرپذیری بیشتری دارند، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: هیچ چیزی در تاریخ نمی‌ماند مگر با هنر ارتباط داشته باشد. البته قرآن نیاز به کمکی از سوی هیچ رشته‌ای ندارد اما هر هنری که بخواهد از قرآن بهره ببرد به بقای خود کمک می‌کند.

به گزارش فارس آثار ارسالی به جشنواره آیات در رشته نقاشی را اساتیدی همچون حبیب الله صادقی، علی طاهری و رسول احمدی قضاوت کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول