اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

در پاسخ به فارس اعلام شد

توان ساخت ۴۰ درصد تجهیزات شناورها در داخل/ همایش ارگان‌ها‌ی دریایی برگزار می‌شود

رئیس بیست‌‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه این همایش زمینه‌ای برای عملیاتی کردن ‌هماهنگی ارگان‌های ‌متولی دریاست، گفت: توان ساخت شناورها، کشتی‌های بزرگ و حتی نفتکش در کشور وجود دارد.

توان ساخت ۴۰ درصد تجهیزات شناورها در داخل/ همایش ارگان‌ها‌ی دریایی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی روزهای 10 و 11 بهمن‌ماه امسال در بندر اقیانوسی چابهار برگزار می‌شود.

این را مهدی اعتصام، رئیس بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی می‌گوید و معتقد است این همایش زمینه‌ای برای عملیاتی کردن ‌هماهنگی ارگان‌های ‌متولی دریا است.

وی امروز به تشریح جزئیات برگزاری این همایش در بندر چابهار پرداخت و گفت‌: مقام معظم رهبری بارها در ارتباط با استفاده از ظرفیت و نعمات دریا فرمایشات مختلفی داشته‌اند، ضمن اینکه ایشان توجه ویژه‌ای به توسعه سواحل مکران دارند.

رئیس بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور افزود: بابت احیای سواحل مکران و منطقه چابهار و همچنین بندر اقیانوسی چابهار فعالیت‌های بسزایی انجام شده است، در همین راستا تلاش شد طبق تصمیم دبیرخانه همایش ارگان‌های دریایی، همایش امسال در چابهار برگزار شود و طبق تصمیمات سازمان و دریانوردی و دبیرخانه همایش، تایدواتر میزبان همایش امسال است.

مدیرعامل تایدواتر به افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد و گفت:‌ با سرمایه‌گذاری مناسب، تلاش‌ها در این بندر اقیانوسی به نتیجه رسید و امروز کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما امکان پهلوگیری‌ در این بندر دارند.

اعتصام افزود: با عملیاتی شدن بندر چابهار توسعه اقتصادی منطقه و کشور رقم می‌خورد، چابهار نقطه اتصال کریدور شمال ـ جنوب است و باید در فازهای بعدی نیز به سرعت توسعه یابد.

رئیس بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور ادامه داد: در حال حاضر کشورهای همسایه در حال توسعه بنادر خود هستند، پاکستان در کراچی، بندر با ظرفیت 3 میلیون TEU را تکمیل کرد و بندر دیگر با همکاری چینی‌ها می‌سازد، کشور عراق فعالیت خود را در توسعه بنادر فاو و بصره آغاز کرده است و کویت هم در حال توسعه بنادر خود است؛ ما نیز باید به سرعت به توسعه بنادر خصوصاً‌ بقیه فازهای چابهار ادامه دهیم زیرا کوتاه‌ترین فاصله برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد، همین بندر چابهار است.

وی به امنیت بالا در منطقه چابهار‌ اشاره کرد و گفت:‌ این امنیت موجب جذب سرمایه‌گذار و مشوقی برای استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بنادر است.

رئیس بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور گفت: شعار همایش امسال ارگان‌های دریایی «توسعه حمل و نقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی» است که برای تحقق این شعار، در دو روز همایش برنامه‌های مختلفی داریم؛ همایش کاربردی خواهد بود و به موضوع هماهنگی ارگان‌های دریایی توجه بسزایی می‌شود.

وی «حفظ محیط زیست دریا اساس توسعه پایدار» را یکی از موضوعات میزگردهای این همایش ‌عنوان کرد و گفت: ‌توسعه حمل و نقل دریایی و لجستیک دریایی و نقش بخش خصوصی در توسعه دریایی کشور از دیگر موضوعات این همایش است.

وی توسعه پایدار محیط زیست دریایی و توسعه گردشگری دریایی با نگاه اکوتوریسم را از دیگر موضوعات این همایش عنوان کرد و ادامه داد:‌ ایمنی دریانوردی، نوسازی ناوگان فرسوده دریایی، ارتقاء ایمنی دریانوردی در آب‌های تحت حاکمیت، ارتقاء امنیت سایبری و غیره از دیگر موضوعات همایش امسال است.

رئیس بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور گفت: بنادر ریل‌پایه و مدیریت یکپارچه ‌عملیات بندری نیز از دیگر موضوعاتی است که در این همایش مطرح می‌شود.

اعتصام با تأکید بر اینکه همایش‌ها باید حالت کاربردی و عملیاتی داشته باشد،گفت: به این موضوع انتقاد داریم که در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها به موضوع تجارت بیش از موضوعات تخصصی توجه می‌شود و در همین سه ماه، ما 6 همایش مرتبط با دریا داریم که باید در راستای رشد اقتصادی کشور از تعدد همایش‌ها کاست و به منافع زودگذر توجهی نکرد.

وی اضافه کرد: تایدواتر برگزاری این همایش را در راستای توسعه دریامحور به عنوان یکی از بازوهای سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان حاکمیت صنعت، بر عهده گرفته است.

* تایدواتر برنامه‌ای برای حضور در بانکرینگ خلیج فارس ندارد

مدیرعامل تایدواتر با اشاره به اینکه شرکت تایدواتر از مالکیت بنیاد تعاون سپاه خارج شد‌ و به مالکیت موسسه مالی اعتباری کوثر درآمده است،‌ ‌اظهار داشت: تایدواتر 11 شرکت فعال دارد و در بخش‌های مختلف اپراتوری، ریلی،‌ انبارداری،‌ سیلوداری و غیره فعال هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر دلیل عدم استقبال تایدواتر از اپراتوری بندر چابهار، ‌گفت: از آن جهت که هندی‌ها در این پروژه سرمایه‌گذار و اپراتور هستند مقرر شد فقط شرکت هندی اپراتوری را بر عهده بگیرد و شرکت‌های ایرانی نباشند، البته شرکت آریابنادر به عنوان سرمایه‌گذار در چابهار فعال است.

اعتصام همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر حضور تایدواتر در بانکرینگ خلیج فارس گفت:‌ تایدواتر در دهه 80 تصمیم می‌گیرد که در حوزه بانکرینگ حضور یابد و در این راستا بارج 15 هزار تنی نیز ساخته می‌شود اما از موضوع بانکرینگ فقط همین بارج 15 هزار تنی برای ما به ارث رسیده است و فعلا برنامه‌ای در این حوزه نداریم.

* توانایی ساخت ۴۰ درصد قطعات و تجهیزات شناورها در داخل ‌ 

وی خصوصی‌سازی در سازمان دریانوردی و بنادر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بنادر آستارا و فریدون‌کنار، 100درصد به بخش خصوصی واگذار شده است، همچنین اپراتورهایی نظیر شرکت‌های بتا، سینا و شرکت‌هایی نظیر بندرسازان گناوه که بخش غیردولتی هستند در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رئیس بیست‌‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید در اسکله‌ها و طرح‌های توسعه بنادر هم اکنون با تصمیم سازمان بنادر و دریانوردی توسط بخش خصوصی اجرا می‌شوند.

وی به ضرورت نوسازی شناورهای فرسوده اشاره کرد و گفت:‌ در حوزه نفت و گاز و فلات قاره صدها شناور در حال فعالیت است که مالکیت ایرانی دارند و تحت پرچم خارجی هستند‌ که باید نوسازی انجام شود.

وی گفت:‌ البته در بخش نوسازی ناوگان دریایی مسافری سازمان بنادر و دریانوردی در 7 سال اخیر خوب عمل کرده است و هم اکنون شناورهای مناسبی داریم که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی ارائه شده است.

اعتصام اضافه کرد:‌ در حال حاضر توان ساخت شناورها و کشتی‌های بزرگ و حتی نفتکش در کشور ما وجود دارد و 40 درصد تجهیزات شناورها نظیر ورق، کابل، الکترود، رنگ،‌ تابلوی برق و غیره توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شوند.

رئیس بیست‌‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور همچنین به حادثه نفتکش سانچی و جانباختن 32 خدمه این کشتی اشاره کرد و افزود: امروز برای جامعه دریایی کشور و همچنین مردم ایران روز ناراحت‌کننده‌ای است و ما نیز جان‌باختن تعدادی از دریانوردان را در حادثه نفتکش سانچی، تسلیت می‌گوئیم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول