به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادی حقشناس در تشریح جزئیات حادثه نفتکش سانچی از حرکت در بندر عسلویه تا غرق شدن در آبهای اقیانوس آرام توضیح داد: این کشتی نفتکش حامل 114 هزار تن میعانات با درجه اشتعال 18- درجه بود که روز 23 آذر ماه امسال وارد بندر عسلویه میشود و 25 آذر ماه با 114 هزار تن میعانات عسلویه را ترک میکند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از صادرات همیشگی ما جابهجایی همین میعانات است، گفت: در کشور ایران 90 درصد واردات و صادرات و 100 درصد صادرات نفت و مشتقات نفتی از طریق حمل و نقل دریایی انجام میشود و فعالان نفتکش در واقع سربازان اقتصادی این کشور هستند.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در عمر 25 ساله کاری خود تا کنون شاهد برخورد دو کشتی بدین طریق نبودهام، گفت: این حادثه در نوع خود نظیر نداشت و به نظرم آخرین حادثهای که در بخش سوانح حمل و نقل دریایی کمی شبیه به این موضوع بود در سال 1972 رخ داد که آن هم ابعاد کوچکتری داشت؛ آن اتفاق بین نفتکش 20 هزار تنی و یک کشتی باری رخ داد.
حقشناس با اشاره به اینکه در این کشتی 30 نفر خدمه و سرنشین ایرانی و 2 نفر خدمه بنگلادشی حضور داشتند، ادامه داد: حمل چنین میعاناتی تا کشوری نظیر چین حدود دو ماه در مسیر دریایی زمان میبرد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی به تشریح برخورد کشتی فلهبر کریستال با نفتکش سانچی پرداخت و گفت: این حادثه روز 16 دی ماه امسال رخ داد، متأسفانه بلافاصله پس از این تصادم، انفجار شدید رخ میدهد، به هر حال 114 هزار تن مواد میعانات (بین بنزین و گاز)، با درجه اشتعال 18- درجه محموله خطرناکی است.
وی افزود: بلافاصله پس از این تصادم 21 نفر خدمه کشتی فلهبر چینی با قایق نجات از این کشتی خارج میشوند و به ساحل میروند و این کشتی نیز توسط کشور چین به نزدیکترین بندر منتقل میشود، به این کشتی کمترین آسیب وارد شد و فقط بدنه آن کمی آسیب دید و آسیبی به موتور آن وارد نشد.
حقشناس ادامه داد: بلافاصله پس از اطلاع از وقوع این حادثه کمیته اضطرار در ایران تشکیل شد و MRCC بندرعباس، چین، کره جنوبی و ژاپن بسیج شدند.
وی ادامه داد: از همان ابتدا اطلاعات ما درباره سرنوشت سرنشینان و خدمه کشتی نفتکش ناامیدکننده بود اما در آن راستا که بین یک در صدهزار هم احتمال میدادیم ممکن است امیدی وجود داشته باشد، همه تلاش خود را انجام دادیم و به نحوی رفتار کردیم که چینیها و ژاپنیها نیز در این حوزه اهتمام داشته باشند و باید همه را فعال نگه میداشتیم.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: عمق حادثه از همان روز اول کاملاً مشخص بود اما تلاشها را کاهش ندادیم و باید حساسیت ایجاد میکردیم.
حقشناس گفت: نفتکش سانچی جدیدترین تجهیزات راداری را داشت و در سال 2008 میلادی در شرکت هیوندایی کره جنوبی ساخته شده بود، همچنین کشتی فلهبر چینی نیز در سال 2011 در چین ساخته شده بود و هیچ یک از این دو کشتی از نظر تجهیزات ناوبری و مخابراتی مشکلی نداشتند ضمن آنکه هیچ مشکلی در موضوع ثبت و تجهیزات در بازرسیها از آنها گزارش نشده بود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی نفتکش نو بوده و جدیدترین تجهیزات را داشت در بندر ایران هم قبل از حرکت بازرسی شده بود.
حقشناس افزود: بلافاصله پس از وقوع این تصادم در مرحله اول دو منبع میعانات نفتکش منفجر شدند که تا هزار متر شعله داشتند؛ خوابگاه خدمه 50 تا 80 متر از این منابع فاصله داشت که نسبت به این انفجار قطعاً فاصله طولانی نبود حتی نشت گاز سمی از این میعانات نیز تا شعاع هزار متری مشکلآفرین است.
وی اضافه کرد: در ساعات اولیه حادثه ما هیچ علائمی از این کشتی دریافت نکردیم به هر حال اگر زمانی بود و اتفاقی رخ نداده بود، افسران شیفت حداقل در ساعات اولیه حادثه میتوانستند علامتی ارسال کنند اما ظاهراً فرصت بسیار کوتاه بوده است و زمانی برای عکسالعمل نداشتهاند، اگر فرصتی بود پل فرماندهی امداد میطلبید البته همه اینها پس از رمزگشایی از جعبه سیاه (VDR) روشن میشود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در رمزگشایی از VDR ذینفعان و افراد دخیل در موضوع کشتی، حضور دارند؛ نماینده کشوری که کشتی را ثبت کرده است، نماینده کشوری که کرو و خدمه تبعیت آنجا را دارند، نماینده کشور محل وقوع حادثه و نماینده کشور ثبتکننده کشتی، در رمزگشایی جعبه سیاه حضور دارند.
وی ادامه داد: فعلاً جعبه سیاه سانچی در شانگهای است که با حضور نماینده ایران، چین و پاناما پلمپ شده است که به زودی رسماً در کمیته بررسی، بازگشایی و رمزخوانی میشود و همه اطلاعات آن بازخوانی خواهد شد که این موضوع ممکن است از یک ماه تا بیشتر به طول بینجامد و این فرآیند در کشور محل وقوع حادثه انجام میشود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: نتیجه بررسی جعبه سیاه بسیار برای ما و بیمهها مهم است و در این بررسی تقصیر هر یک از کشتیها مشخص میشود.
وی گفت: کشتی فلهبر کریستال متعلق به شرکت دولتی چین است که به یکی از بنادر چین رفته است و ضرورت دارد که ما از کاپیتان و کرو کشتی اطلاعات کسب کنیم، بازرسیهای اولیه توسط مدیرکل دریایی از کشتی انجام شده است و منتظر اجازه بازرسی حقوقی از خدمه کشتی فلهبر هستیم.
وی همچنین درباره محل وقوع این حادثه توضیح داد: این محل مهمترین نقطه عبور و مرور دریایی در آن منطقه است و مسیری پرترافیک است، ضمن آنکه کشتیهای بزرگ ماهیگیری نیز در این منطقه حضور دارند، اما کشتیهای ما تا کنون در این منطقه حادثهای نداشتند و گزارشی مبنی بر تعدد سوانح در این منطقه اعلام نشده است.
حقشناس به رد برخی شایعات درباره منطقه بروز سانحه سانچی پرداخت و گفت: اینکه از سوی برخی رسانهها اعلام میشود آن منطقه شبیه مثلث برمودا است و یا نقطه کور ارتباطات راداری و امواج است، صحیح نیست آنجا جزو مسیرهای پرتردد شناورها است و اصلاً تأیید نمیشود که نقطه کور ارتباطی دارد.
در ادامه سید احمد مقیمی؛ رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش؛ نیز بیان کرد: حق مطلب برای شرکت ملی نفتکش در این سال ها ادا نشد در حالی که این شرکت جزو معتبر ترین و بزرگترین تانکرهای جهان است.
وی که در برنامه گفتوگوی ویژه خبری سخن میگفت، افزود: برخورد کشتی سانچی با کشتی کریستال در چند دهه اخیر منحصر به فرد است.
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران گفت: شدت برخورد به حدی بود که لایه فولادی ضخیم و لایه آب تعادل دو متری و لایه سوم مخزن صدمه دید و حادثه ایجاد شد.
مقیمی افزود: انفجار اولیه مهیب بود و تصاویر آن به وسیله شاهدان عینی ضبط شد اما تا زمانی که جعبه سیاه کشتی سانچی باز نشود اظهار نظرها در این زمینه گمانه زنی است.
جعبه سیاه باید در کشور صاحب پرچم و زیر نظر ما باز شود
مقیمی گفت: به طور معمول جعبه سیاه باید در کشور صاحب پرچم که پاناما بود و زیر نظر ما باز شود.
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه عمر مفید کشتیها 15 سال است افزود: بر این اساس کشتی نفتکش سانچی نو و جزو کشتی های بسیار خوب با ایمنی بالا بود.
مقیمی گفت: اگر جعبه سیاه سانچی برداشته نمیشد ابهام بزرگی ایجاد میشد و چینی ها به دلیل پیشبینی آینده حادثه، جعبه سیاه را برداشتند.
وی افزود: آقای امیری از طرف هیئت دولت در میان خانوادههای قربانیان حادثه نفتکش سانچی حضور یافت و به درخواستهای آنها گوش و قول داد که آن را در هیئت دولت مطرح کند.
خانوادههای داغدیده درخواست دارند قربانیان این حادثه شهید محسوب شوند
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران گفت: خانواده های کارکنان نفتکش سانچی درخواست دارند قربانیان این حادثه شهید محسوب شوند و شرایط سخت و زیان آور برای کارگران شرکت ملی نفت نیز مانند کارمندان شرکت ملی نفتکش اجرا شود.
در ادامه این برنامه محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ماهیگیران و شاهدان عینی از انفجار شدید نفتکش سانچی پس از برخورد با کشتی چینی خبر دادند.
وی افزود: تلاشهای بسیاری برای دسترسی به کشتی انجام شد اما به دلیل حجم حریق و گازهای سمی امکان رفتن به کشتی فراهم نشد.
انفجار اولیه در نفتکش سانچی همه سیستمهای ایمنی را از بین برد
محسن بهرامی کاپیتان اسبق کشتی نفتکش نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: انفجار اولیه در نفتکش سانچی همه سیستمهای ایمنی را از بین برد.
وی افزود: سیستمهای ایمنی زمانی قابل استفاده هستند که حریق قابل کنترل باشد اما نوع محموله و انفجار آن جلوی هر گونه عکس العمل را از کارکنان سانچی گرفت.
بهرامی گفت: برخورد کشتیها به دلایل مختلف اتفاق میافتد اما حادثهای به این شکل جزء یک مورد که آن نیز موجب کشته شدن همه کارکنان نفتکش شد مشابه دیگری نداشته است.
کاپیتان اسبق کشتی نفتکش افزود: منطقه حادثه منطقه پرتردد و تعداد کشتیهای ماهیگیری در آنجا زیاد است و وجود چند صد کشتی ماهیگیری قدرت مانور نفتکش را کم می کند.
وی گفت: اگر چه سرعت کشتی های باری و نفتکش کم است اما آنها توان مانور کمی نیز دارند.
بهرامی افزود: برای تغییر مسیر چهار پنچ دقیقه زمان نیاز است.
کاپیتان اسبق کشتی نفتکش گفت: البته ایین اظهار نظرها گمانه زنی است و باید جعبه سیاه کشتی بررسی شود.
وی افزود: اینکه گفته می شود برخورد به دلیل اختلال در سیستم AIS بود، چنین نیست زیرا برای کشتیهای بزرگ این سیستم قابل اتکا نیست و آنها از رادار استفاده میکنند.
بهرامی گفت: اشکال در سیستم AIS نمی تواند دلیل برخورد باشد زیرا کشتی ها به آن متکی نیستند؛ AIS به ناوبری کمک می کند اما برای آن حیاتی نیست.
وی ادامه داد: کشتی 150 هزار تنی نمیتواند مانند اتومبیل در ثانیه مسیر خود را تغییر دهد برخی مواقع افسر و کاپیتان تصمیماتی میگیرند که ناگهان متوجه میشوند اشتباه است و برگشت از این تصمیم حداقل 4 تا 5 دقیقه برای جابهجایی کشتی بزرگ به طول میانجامد بنابر این در برخی مواقع، شرایط سخت میشود.
بهرامی افزود: سیستم اعلام موقعیت کشتی برای کشتیهای دیگر «AIS» نام دارد که این موقعیت کشتی را به کشتیهای دیگر نشان میدهد اما سیستمی حیاتی برای جلوگیری از سوانح و برخوردها نیست زیرا قبل از این سیستم رادار فعال است که آنلاین اطلاعات را نشان میدهد.
در ادامه این برنامه سید علی ادیانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نیز در ارتباط تلفنی گفت: این کمیسیون با کمک کمیته حقوقی و نفت مجلس ابعاد مختلف حادثه را بررسی می کند و به محض دریافت آخرین اطلاعات و جمع بندی نشستهای خود با مدیران ارشد نفتی گزارش آن را به سرعت به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه میدهد.
انتهای پیام/