اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

یادداشت/

«اعتیاد»، آفت جامعه

وجود معضلات اجتماعی در جامعه کنونی منجر به بروز مشکلاتی برای افراد، خانواده‌ها و در نهایت اجتماع شده است و اعتیاد از جمله معضلاتی است که به عنوان یک آفت دامنگیر جوامع کنونی است.

«اعتیاد»، آفت جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سال‌های سال است صاحبنظران و کارشناسان معتقدند اعتیاد  بلای خانمانسوز است و علیرغم اینکه زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی را در جامعه دوچندان می‌کند، روزانه بر تعداد طرفدارانش افزوده می‌شود.

وجود جوانان در کنار سطل‌های زباله و حتی خوابیدن آنها در کنار خیابان‌ها گواه این ادعاست که امروز اعتیاد نه به عنوان یک بلای خانمانسوز بلکه به آفتی برای جامعه مبدل شده و زندگی افراد و خانواده‌های زیادی را به ورطه نابودی می‌کشاند.

گرچه از این پدیده به عنوان یک بیماری اجتماعی یاد می‌شود اما در واقع مسئله اعتیاد پا را از مرزهای بهداشتی و درمانی فراتر نهاده و به عنوان یک بحران اجتماعی تلقی می‌شود، بحرانی که روزگاری تنها قاچاقچیان این امر را در دام خود گرفتار کرده بود اما امروز به میان خانواده‌های زیادی ورود پیدا کرده و حتی به مدارس نیز رسیده است.

به نظر می‌رسد باید از همان سیستم آموزش و مدارس برای آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان با پیامدهای اعتیاد دست به کار شد و دانش‌آموزان و به تبع آن والدین آنها را با آموزش و شفاف‌سازی برای مقابله با اعتیاد و مبارزه با آن تشویق نمود، بی‌شک توقف روند کاهش سن اعتیاد در جامعه زمانی امکانپذیر خواهد بود که عزمی جدی و مشارکت همگانی در این راستا تجلی پیدا کند و مردم در کنار مسوولان امر همراهی و مشارکت کنند.

می‌توان گفت علاوه بر آموزش نوجوانان در مدارس، مهمترین و اساسی‌ترین اقدام در راستای پیشگیری از گسترش اعتیاد در جامعه، برنامه‌ریزی برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به افراد جامعه است اگر بگوییم  مسئولان و ارگان‌های دولتی به تنهایی نمی‌توانند در امر مبارزه همه جانبه با مواد مخدر وارد عمل شوند سخن گزافی نیست چرا که مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی بهترین بستر برای پیشگیری از این مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گفتیم اعتیاد یک نوع بیماری است اما باید برای درمان این بیماری کوشا بود و ساماندهی بیماران معتاد در دستور کار همه مسئولان دستگاه‌ها به عنوان وظیفه قانونی و شرعی قرار گیرد تا بتوان با شناخت عوامل اعتیاد در ریشه‌کنی آن از جامعه گام‌های موثر برداشت.

در این راستا سهم ارگان‌های فرهنگی بیش از سایر دستگاه‌هاست و باید بتوانند با فعالیت‌های فرهنگی زمینه مبارزه با مواد مخدر را در جامعه فراهم نمایند و از تمامی ظرفیت‌ها برای مقابله با این مهم بهره ببرند.

بی‌شک کشور ایران زمانی از این معضل رهایی خواهد یافت که ایده‌ها و افکار صاحبنظران در کنار همگامی و همراهی مردم و مسولان قرار گیرد و عزم و اراده آهنینی برای رفع این پدیده خانمانسوز در جامعه به پا خیزد.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول