اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گزارش فارس از تغییرات جدید در وزارت خارجه

ظریف معاونانش را معرفی کرد/ عراقچی، معاون سیاسی و انصاری، معاون اقتصادی

براساس ساختار جدید وزارت امور خارجه عراقچی، انصاری، دهقانی، صابری و پناهی‌آذر به عنوان معاونان سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اداری و ایرانیان منصوب و جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی، قاسمی سخنگو و قشقاوی هم مشاور وزیر شدند.

ظریف معاونانش را معرفی کرد/ عراقچی، معاون سیاسی و انصاری، معاون اقتصادی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) طی مراسمی، معاونان جدید خود را بر اساس ساختار جدید معرفی کرد.

 

 

بهرام قاسمی با اعلام این خبر، گفت: بر اساس اعلام وزیر امور خارجه، آقایان مرتضی سرمدی به عنوان قائم‌مقام، سید عباس عراقچی معاون سیاسی، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی ( پس از اتمام دوره سفارت خود در دهلی نو طی هفته‌های آینده )، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، حسین پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، سید محمدکاظم سجاد‌پور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، محمدتقی صابری به عنوان معاون اداری و مالی، حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و حسن قشقاوی به عنوان مشاور وزیر منصوب و از اول بهمن ماه در مسئولیت‌های جدید انجام وظیفه خواهند کرد.

*تجلیل از بازنشستگان

در این مراسم از سید محمدصدر، مهدی دانش‌یزدی، علی آهنی و حجت الاسلام مصطفی فومنی حائری که به افتخار بازنشستگی نائل شدند، تقدیر به عمل آمد.

به گزارش فارس، براساس ساختار جدید معاونت‌های منطقه‌ای شامل معاونت اروپا و آمریکا، معاونت عربی و آفریقا و معاونت آسیا و اقیانوسیه حذف و در یک معاونت سیاسی تجمیع شدند.

مجید تخت‌روانچی که پیش از این عهده‌دار معاونت اروپا  و آمریکا بود چندی پیش به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور منصوب شد و جابری‌انصاری هم که معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بود در ساختار جدید به عنوان دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی به فعالیت خواهد پرداخت و ابراهیم رحیم‌پور که معاون آسیا و اقیانوسیه بود نیز بازنشسته شد.

آنگونه که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه پیش از این عنوان کرده بود: ادارات کل به شکلی زیر نظر وزیر خارجه خواهد بود، ولی باید با دو معاونت سیاسی و دیپلماسی اقتصادی برای هماهنگی مشترک، همکاری کنند و معاونت کنسولی در همان شرح وظایف باقی می‌ماند به اضافه تغییراتی که ممکن است در نام آن صورت گیرد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین خاطرنشان کرده بود که سخنگویی و مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و مرکز آموزش و پژوهش با تغییرات جزیی به کار خود ادامه می‌دهد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه 18 دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تغییر ساختار وزارت خارجه گفته بود: کارها به سرعت در حال انجام است. بخش ساختار تلکیفش روشن و قطعی است و بحث برخی جابه‌جایی‌های افراد و انتصاب برخی سفرای جدید به جای سفرای قبلی و چیدمان و تغییرات در برخی از ساختمان‌های وزارت خارجه در حال انجام است و امیدوارم تا پایان ماه جاری و ابتدای بهمن ماه همه چیز را به صورت شفاف و روشن اطلاع رسانی کنیم.

*سرمدی قائم مقام ماند

به گزارش فارس، براساس چارت جدید، مرتضی سرمدی که پیش از این قائم مقام ظریف بود در سمت خود یعنی قائم مقامی وزیر خارجه ابقا شد.

مرتضی سرمدی نخستین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است که تا سال 1370 این سمت را برعهده داشت. وی پس از آن معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و همچنین سفیر ایران در لندن شد و در دوران وزارت ظریف قائم مقامی وزارت خارجه را برعهده گرفت.

 

 

*قاسمی کماکان سخنگو خواهد بود

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه نیز در سمت خود باقی ماند.

 

 

بهرام قاسمی دهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این مسئولیت‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه و معاونت پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشته است و در 30 خرداد 1395 به عنوان دهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای منصوب شد.

*عراقچی معاون سیاسی ظریف شد

سید عباس عراقچی که تا پیش از این عهده‌دار معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه بود جای خود را به غلامحسین دهقانی که تا پیش از این مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه بود داد و از این پس در کسوت معاون سیاسی وزارت خارجه به ادامه فعالیتش می‌پردازد.

 

 

سید عباس عراقچی که آذر 1390 پس از بازگشت از ماموریت توکیو به معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه منصوب شده بود، به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل، رئیس اداره اول اروپای غربی، سفیر ایران در هلسینکی و سفیر آکردیته در استونی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، معاون پژوهشی دفتر مطالعات، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها در طی سال‌های گذشته فعالیت کرده است.

او همچنین در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده حضور داشته است و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام بوده است.

* غلامحسین دهقانی جایگزین عراقچی شد

به گزارش فارس، غلامحسین دهقانی که بعد از انتصاب حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن، به عنوان مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه شد، در ساختار جدید به جای عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه شد.

 

 

سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود. معاون کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد، دبیر مرجع ملی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و رئیس اداره معاهدات خلع سلاح از دیگر سمت‌های دهقانی بوده است.

*غلامرضا انصاری عهده‌دار معاونت اقتصادی شد

به گزارش فارس، براساس ساختار جدید وزارت خارجه غلامرضا انصاری که تا پیش از این سفیر ایران در دهلی‌نو بود به عنوان معاون اقتصادی وزارت خارجه منصوب شد.

 

 

انصاری که پیش از سفارت مدیرکل غرب اروپا بوده، در سمت‌هایی چون کاردار و سفیر ایران در لندن و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو فعالیت‌کرده و مدتی نیز مدیرکل همکاری های اقتصادی وزارت خارجه بوده است.

*قشقاوی مشاور وزیر خارجه شد

حسن قشقاوی که از سال 1388 معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه بود از این پس به عنوان مشاور وزیر خارجه مشغول به فعالیت خواهد بود و از این پس حسین پناهی‌آذر به عنوان معاون ایرانیان و امور مجلس عهده‌دار این سمت است.

 

 

قشقاوی که فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است دوره سطح حوزه علمیه قم را نیز گذرانده و پیش از تصدی سخنگویی وزارت خارجه به مدت چهار سال 1387-1383 سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد و سفیر آکرودیته در لتونی بوده است. وی در سال‌های 1379-1375 نیز به عنوان سفیر ایران در قزاقستان فعالیت کرده است.

حسن قشقاوی همچنین به مدت هشت سال (دوره چهارم و ششم) نماینده مردم شهریار و رباط کریم بود. وی همچنین مشاور وزیر امور خارجه و کارشناس سیاسی اداره کل غرب اروپا نیز بوده است.

قشقاوی 31 تیرماه 87 به عنوان سخنگو و دستیار ویژه وزیر امور خارجه معرفی و 20 مهر 1388 این سمت را به رامین مهمان‌پرست واگذار کرد و خود عهده‌دار معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه شد.

*پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس

حسین پناهی‌آذر که تا پیش از این مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه بود به سمت معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت خارجه منصوب شد. در واقع معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در ساختار جدید به معاونت ایرانیان و امور مجلس تغییر نام داد.

پناهی‌آذر وی قبل از این سمت سفیر ایران در ایرلند (دوبلین) هم بوده است.

 

 

*جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی شد

به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری که پیش از این عهده‌دار معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه بود و در ساختار جدید این معاونت، حذف شد، از این پس به عنوان دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی خدمت خواهد کرد. وی همچنین مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه خواهد بود.

جابری‌انصاری قبل از اینکه معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه شود به عنوان نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه مشغول به فعالیت بود. وی همچنین مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه، سفیر ایران در لیبی و همچنین مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مشاور معاونت عربی و آفریقا نیز بوده است.

 

 

جابری‌انصاری مدرک کارشناسی خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده و همچنین به عنوان کارشناس در سفارت ایران در دمشق فعالیت کرده است. جابرانصاری همچنین دستیار معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بوده است. وی در حدود هفت ماه و نیم عهده‌دار سمت سخنگویی و ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه بود.

*سید محمدکاظم سجاد‌پور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی

براساس ساختار جدید سید محمدکاظم سجادپور نیز رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه شد.

 

 

وی که پیش از این هم رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت خارجه بود که در ساختار جدید این مرکز به مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی تغییر نام داد، عضو هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیویورک در سال‌‌های 1378-1374 بوده و پس از آن به عنوان مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در طی سال‌های 1383-1378 فعالیت کرده است. سفیر نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد ژنو در سال‌های 1386-1383 از دیگر سمت‌های سجادپور بوده است.

سجادپور همچنین رئیس گروه دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی و معاون پژوهشی دانشکده روابط بین الملل از سال 1386 تاکنون بوده است.

سجادپور استاد تمام دانشکده روابط بین‌الملل نیز هست و مشاور وزیر در امور راهبردی هم بوده است.

*صابری معاون اداری و مالی/ دانش‌یزدی بازنشسته شد

«محمدتقی صابری» که پیش از این مدیرکل طرح و برنامه وزرات امور خارجه بود هم به جای مهدی دانش‌یزدی که بازنشسته شد، معاون امور اداری و مالی وزارت خارجه شد.

 

 

صابری همچنین پیش از این مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تأمین منابع سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است.

* تغییر ساختار از زبان قاسمی

به گزارش فارس، بهرام قاسمی پیش از این در نشست هفتگی با خبرنگاران در تاریخ چهارم دی ماه سال جاری درباره تغییر ساختار در وزارت خارجه این را ابتکار اولیه‌ای خواند که توسط ظریف در دو سال و نیم پیش مطرح بود و افزود: جلسات متعدد کارشناسی و دیگر جلسات در دورن وزارت خارجه و بیرون آن در این خصوص برگزار و نهایتا در آغاز دولت دوازدهم بخشی از آن به سازمان امور اداری و استخدامی رفت و تصویب شد و بخش دوم نیز با یک فاصله دو ماهه تصویب و نهایتا به وزارت خارجه ابلاغ شد.

وی ادامه داد: اجرای این ساختار جدید آغاز شده و چند هفته است که مقدمات آن به صورت جدی‌تر انجام می‌شود. در دو حوزه دیگر هم باز تغییراتی را خواهیم داشت. یکی تغییرات چیدمانی و مکانی است که برای بهبود وضعیت و تغییر شرایط و بهینه کردن انجام کار صورت می‌گیرد و دیگری تغییراتی که در بحث فناوری و استفاده از فناوری‌های نوین در بحث ارتباطی وزارت خارجه مطرح است.

قاسمی اضافه کرد:‌ اساس طرح کاستن از لایه‌های ساختاری وزارت خارجه و فاصله‌ای است که بین وزیر و کارشناسان وجود داشت و از این فاصله کاسته شد. به طور مثال در ادارات وزارت خارجه دارای یک یا دو معاون بود که حذف شد و مدیران کل نیز معاون داشتند که آن هم حذف شد.

وی با بیان اینکه سه معاونت منطقه‌ای منحل می‌شود، بیان کرد: به جای آن معاونت سیاسی و معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل خواهد شد و ادارات کل دوجانبه مستقیما با کمی ارتقا به عنوان زیر مجموعه‌های شخص وزیر و زیر نظر وزیر انجام وظیفه خواهند کرد.

سخننگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: کاستن از دیوانسالاری و چابک سازی وزارت خارجه و ایجاد نشاط و تحرک بیشتر در مجموعه پرسنل وزارت خارجه و استفاده از استعدادها از جمله اهداف این تغییر ساختار بود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اقتصادی در برون زایی اقتصاد مقاومتی در دیپلماسی اقتصادی برنامه‌ریزی کردیم و در مجموعه معاونت دیپلماسی اقتصادی سه اداره کل وجود دارد که بخشی از آن با عنوان اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند و در خدمت دستگاه‌های دولتی است.

قاسمی افزود: امیدواریم با این معاونت، وزارت خارجه چابک‌تر و فعال‌تر به عنوان تسهیل کننده دستگاه‌های اقتصادی در خارج عمل کند.

وی در عین حال یادآور شد: قرار نیست وزارت خارجه هیچ موازی کاری با سایر دستگاه‌های اقتصادی داشته باشد و قرار نیست که کار آنها را انجام دهد. وزارت خارجه به عنوان رابط با کمک سفارتخا‌نه‌ها سعی می‌کند در حد وسیع‌تری در خدمت اقتصاد پس از برجام و اقتصاد مقاومتی قرار گیرد،‌ برای یافتن بازارهای جدید در خارج و تسهیل سرمایه‌گذاری در ایران و ...

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول