اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استان‌ها:

شورای فرادست در سطوح بالاتر تنزل جایگاه دارد

نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استان‌ها گفت: تنزل جایگاه شوراهای فرادست و در راس آنها شورای عالی استان‌ها در سطوح بالاتر احساس می‌شود.

شورای فرادست در سطوح بالاتر تنزل جایگاه دارد

جلیل جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به برگزاری اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: با یک طرح دو فوریتی تعداد کمیسیون‌ها به هشت مورد ارتقا و وظایف آنها مشخص شده، هر یک از  اعضا  بر حسب  تخصص در یکی از کمیسیون‌‌ها عضو شدند.

وی با اشاره به اینکه خودش به همراه صالحی‌نژاد (نمایندگان استان) با توجه به سوابق و اهمیت کمیسیون معماری و شهرسازی در مدیریت شهری در این کمیسیون عضو شدیم، گفت: در نخستین جلسه تخصصی کمسیون که برگزار شد بر اساس هیأت رئیسه سنی الویری مسن‌ترین عضو کمیسیون به عنوان رئیس و خودش جوانترین عضو به عنوان منشی انتخاب شده و انتخابات اصلی هیأت رئیسه با توافق اکثریت اعضا به جلسه بعدی موکول شد.

نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به حضور قومیت‌های مختلف در شورا گفت: با این حال شورایی که هفت اصل از اصول قانون اساسی را به خود اختصاص داده است در خیلی از مواقع بی اعتنایی‌هایی به آن شده و جایگاه آن را به شورای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پایین آورده‌اند.

جعفری با بیان اینکه در برخی از موارد خود شورا نیز مقصر نبوده و با عدم آشنایی به وظایف و در خیلی از موقع اختلاف‌هایشان مسیر سوء استفاده بعضی از مسؤولان را فراهم کرده است، گفت: در سطوح بالاتر نیز  تنزل جایگاه شوراهای فرادست و در راس آنها شورای عالی استان‌ها احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی به عنوان پارلمان دوم کشور بر اساس اصل 101 قانون اساسی به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‏‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها تشکیل شده است، گفت: در واقع اصل 102 ارائه طرح به مجلس و لایحه به دولت را  توسط شورای عالی پیش بینی کرده و  اصل 103 قانون اساسی مقامات کشوری و استانی را ملزم به رعایت تصمیمات آنها کرده است.

نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استان‌ها گفت: همچنین طبق قانون، دولت موظف شده است بودجه پیشنهادی ارسالی به مجلس را ابتدا به شورای عالی ارسال و نظر شورای فرادست را جلب کند ولی با بررسی ادوار گذشته شورای عالی مشخص می‌شود خیلی از این موارد پیش‌بینی شده، رعایت نشده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های ارسالی به مجلس با بهانه‌های مختلفی رد شده و تعداد کمتری از آنها مصوبه گرفته‌اند، افزود: به نظر می‌رسد دولت و مجلس به جای اینکه از اعضای شورای فرادست به عنوان حلقه اتصال میان خود و مردم استفاده کنند آنها را به عنوان رقبا و شاید مداخلین در امورشان تلقی کرده تعاملشان را با آنها کمتر کرده‌اند.

وی گفت: همه این مسائل وظایف اعضای شورای عالی دوره  پنجم را سنگین‌تر کرده و عزمی جدی برای ما ایجاد کرده تا با برنامه‌ریزی دقیق، تعامل مناسب با سه قوای کشور، آموزش جامع شوراها و ایجاد اتحاد میان شوراها، این جایگاه شورای پایه را ترقی داده و نقش شوراها را در مدیریت کشور بیشتر کنیم.

نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استان‌ها افزود: از همین رو از همکاران شورا و صاحبنظران دعوت می‌شود در صورتی که هرگونه اشکال در قوانین و آیین نامه‌های مدیریت‌های منطقه‌ای  مشاهده کرده و یا هرگونه پیشنهادی برای بهبود سیستم مدیریتی دارند مطرح کرده تا در صحن علنی مطرح کرده و  بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی به عنوان طرح پیشنهادی به مجلس ارائه شود.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول