اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

در یکی از شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی صورت گرفت

طراحی سامانه مدیریت و پایش داده‌های سلامت

پژوهشگران یکی از شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان استان آذربایجان‌شرقی برای اولین بار موفق به طراحی سامانه‌ای شدند که از طریق آن ضمن ثبت اطلاعات، پایش و آنالیز داده‌های بیماری‌های تخصصی، سوانح و رویدادهای شغلی تهدیدکننده سلامت افراد در هر بازه زمانی قابل بررسی است.

طراحی سامانه  مدیریت و پایش داده‌های سلامت

حامد پاکزاد، مدیرعامل شرکت صنایع هوش مصنوعی سلامت‌سازان سهند(صنام سهند) امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار داشت: این شرکت یکی از شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان استان آذربایجان‌شرقی که در زمینه نرم‌افزار فعالیت می‌کند که اخیراً موفق به طراحی و راه‌اندازی سامانه مدیریت و پایش داده‌های سلامت (سمپاد سلامت) شده است.

وی، کشف و استخراج دانش از داده‌های حوزه سلامت را از جمله اهداف اصلی این طرح بیان کرد و افزود: این طرح به صورت جامع با عنوان سامانه مدیریت و پایش داده‌های سلامت (سمپاد سلامت) نامگذاری شده است که طیف وسیعی از فرآیندها و عناصر داده‌ای را در برمی‌گیرد.

این فعال حوزه بهداشت و درمان استان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در این سامانه که از اولین سامانه‌‌های تحت وب کشور در زمینه‌ حوزه سلامت و درمان است که مبتنی بر مفهوم Surveillance یا پایش زیستی به عنوان یک مفهوم نوین در علم انفورماتیک پزشکی است و دارای اجزای گردآوری داده‌ها، تحلیل‌های آماری، داده کاوی، گزارش‌گیری و داشبوردهای اطلاعاتی و مدیریتی است.

مدیرعامل شرکت صنایع هوش مصنوعی سلامت‌سازان سهند(صنام سهند) یادآور شد: با استفاده از این سامانه قادر به بررسی و ثبت داده‌ها و اطلاعات و پایش و آنالیز داده‌های بیماری‌های تخصصی تا سوانح و رویدادهای شغلی تهدیدکننده سلامت هستیم.

پاکزاد در ادامه با تاکید بر اینکه این سامانه در حال حاضر در مرحله تولید، فروش و پشتیبانی است، خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از این سامانه می‌توان به تولید و آنالیز اطلاعات مفید و کاربردی در حوزه سلامت جهت افزایش اثربخشی روش‌های درمانی و افزایش فاکتورهای سلامت منطقه و کشور کمک شایانی کرد.

این محقق با اشاره به دیگر قابلیت‌ها و کاربردها این سامانه گفت: برای طراحی و راه‌اندازی این سامانه از فناوری‌های روز دنیا در سامانه‌های پایش زیستی الگو گرفته شده که در آن با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا آماری با استفاده از هوش تجاری مبتنی بر متدولوژی چابک در طراحی منطبق با سلیقه و نیازمندی‌های فعالان حوزه سلامت است.

پاکزاد یادآور شد: این سامانه برای ثبت و پایش برای تعداد بیماری‌های بیشتری طراحی شده و مختص یک بیماری یا موضوع خاص نیست.

به گفته وی این سامانه با هزینه‌ای بالغ بر 150 میلیون تومان طی سه سال با تلاش جمعی از پژوهشگران حوزه سلامت و نرم‌افزار طراحی و راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع هوش مصنوعی سلامت‌سازان سهند(صنام سهند ) افزود: تولید تجهیزات پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک در تشخیص بیماری‌ها از جمله برنامه‌های آتی گروه دانش‌بنیان این شرکت است.

گزارش فارس حاکی است، این سامانه از سوی حامد پاکزاد، طاها صمدسلطانی، پیمان رضایی، مهدی غیبی و یوسف غیبی از اعضا و مدیران فنی شرکت صنایع هوش مصنوعی سلامت‌سازان سهند(صنام سهند ) با پشتیبانی علمی و اجرایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مرکز رشد تجهیزات پزشکی طراحی و راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/ 60023/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول