اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت مطرح شد

وجود 70 ماده سرطان‌زا در مواد دخانی/ پرداخت خارج از صندوق بیمارستان‌ها ممنوع و غیرقانونی است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 14 سرطان با مصرف دخانیات ارتباط دارد، گفت: سالانه 55 هزار ایرانی به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

وجود 70 ماده سرطان‌زا در مواد دخانی/ پرداخت خارج از صندوق بیمارستان‌ها ممنوع و غیرقانونی است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با مصرف دخانیات در کشور اظهار داشت: حدود 7 میلیون سیگاری در ایران وجود دارد که صد هزار نفر آنها نوجوانان هستند و مصرف نکردن دخانیات بزرگ‌ترین عامل پیشگیری از سرطان به شمار می‌رود.

وی افزود: در سیگار 7 هزار مواد شیمیایی وجود دارد و به طور کلی در مواد  دخانی 70 ماده سرطان‌زا بوده که مردم باید این موضوعات را مدنظر قرار دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دخانیات سالانه 7 میلیون نفر را می‌کشد،‌گفت: 900 هزار نفر از این تعداد کسانی هستند که دخانیات مصرف نمی‌کنند ولی در معرض دود آن هستند.

حریرچی به مرگ سالانه 55 هزار ایرانی به دلیل دخانیات اشاره کرد و گفت: 90 درصد سرطان ریه به دلیل استعمال سیگار است و 14 سرطان نیز ارتباط نزدیکی با دخانیات دارند.همچنین سالانه در کشور 10 هزار میلیارد تومان سیگار خرید و فروش می‌شود در حالی که هزینه درمانی مستقیم بیماران ناشی از دخانیات 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: مصرف سیگار، عامل مرگ سالانه 7 میلیون نفر در دنیا است و 900 هزار نفر از آنها، در معرض دود سیگار قرار دارند، در ایران سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات، جان خود را از دست می دهند، بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه، ناشی از مصرف سیگار است. مصرف سیگار و دخانیات حداقل 14 نوع سرطان ایجاد می کند

حریرچی افزود: در ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان، صرف خرید سیگار می شود،  هزینه درمان مستقیم بیماری های ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و سیگار، سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و هزینه های غیرمستقیم آن، حدود 40 هزار میلیارد تومان است، هر سال 80 هزار میلیارد تومان صرف خرید، هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم بیماری های ناشی از مصرف سیگار می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: آموزش و پیشگیری در کاهش مصرف سیگار و دخانیات موثر است اما تجربه دنیا نشان داده که این اقدامات کافی نیست، مهمترین و موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار و دخانیات به ویژه در سنین جوانی و نوجوانی و اقشار متوسط و پایین جامعه، گرانی سیگار و افزایش مالیات است که درآمد حاصل از آن می تواند صرف آموزش، ورزش همگانی و بهداشت و درمان شود.

وی ادامه داد: گرانی در مواد دخانی و مخدر، بسیار خوب است چراکه قدرت خرید مردم در این موارد، کاهش می‌یابد، سازمان بهداشت جهانی بهترین نرخ مالیات بر سیگار را 75 درصد در سطح عرضه می‌داند، پس از 11 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات،سود حاصل از دخانیات به سرمایه دار می‌رسد.

حریرچی گفت: در صنایع دخانی در کشور، 3 هزار نفر اشتغال دارند که البته با منافع حاصل از مالیات 75 درصدی در سطح عرضه، می‌توان از آنها در سایر صنایع استفاده کرد.

 مراقب افراد پزشک نما باشید

وی عنوان کرد:  اخیرا مشاهده شده که برخی افراد تحت عنوان پزشک، پرستار یا کارمند بیمارستان با مردم تماس می گیرند و از تصادف یکی از اعضای خانواده آنها خبر می دهند ودرخواست واریز پول برای درمان می کنند. در این موارد مردم سراسیمه به بیمارستانها مراجعه می کنند در حالیکه چنین بیمار و مصدومی وجود خارجی ندارد. رسما اعلام می کنیم که این موارد، کلاهبرداری است و مردم نباید به این درخواستها توجه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: مردم برای خدمات پزشکی، تخصصی، تشخیصی و دارویی، نباید هیچ پرداختی به جز در صندوق بیمارستانها و با صورتحساب مهردار داشته باشند، هرگونه دریافت و پرداخت خارج از صندوق بیمارستانها از قبیل کارت به کارت با هر ادعایی و در هر سطحی، ممنوع و غیرقانونی است.

وی افزود:  مردم در صورت مشاهده تخلفاتی مانند ارجاع به خارج از صندوق بیمارستانها و پرداخت هزینه های درمانی خارج از بیمارستانها، با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس بگیرند؛ بیمارستانهای دولتی، خدمات خود را با تعرفه مصوب دولتی ارائه می دهند اما مطالبات آنها با تاخیر زیاد و قابل توجه پرداخت می شود.

وی گفت: در سال 93، 65 درصد، در سال 94، 55 درصد و در سال گذشته، فقط 47 درصد از هزینه خدمات به بیمارستانها پرداخت شده و سایر مطالبات آنها به سال بعد، موکول شده است و سازمانهای بیمه گر، 65 تا 67 درصد از هزینه خدمات ارائه شده توسط بیمارستانهای دولتی را پرداخت نکرده اند.

مشکل در تأمین هزینه‌های درمانی اتباع خارجی

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در بیمارستانهای دولتی، از ساکنان مناطق روستایی 5 درصد و از ساکنان مناطق شهری 10 درصد هزینه ها دریافت می شود و در بیمارستانها، مددکاری و خیریه ها برای افرادی که در پرداخت هزینه های درمانی مشکل دارند، وجود دارد به بیمارستانها با وجود مطالبات بالا از بیمه ها، تاکید می شود که همان فرانشیز مصوب و اندک را از مردم دریافت کنند.

حریرچی گفت: برای تامین هزینه های برخی بیماران مانند نوزادان اتباع خارجی که مدت زیادی در بیمارستانها بستری هستند و هزینه های آنها زیاد است، مشکل داریم.

وی افزود: در برخی موارد ممکن است فردی فاقد شناسنامه باشد و مشکل داشته باشد، یا مسن باشد و سرپرست قانونی ندارد و یا نوزاد خانواده معتاد بستری شود که برای ترخیص نوزاد مشکلات قانونی وجود دارد و متاسفانه در چنین مواقعی در رسانه ها بدون استعلام از وزارت بهداشت، تعبیر گروگانگیری به کار برده می شود و توصیه ما این است که در چنین مواردی از وزارت بهداشت استعلام شود. اظهاراتی مبنی بر دریافت هزینه های 20 تا 30 میلیون تومانی در بیمارستانهای دولتی از مردم ایران، بی اساس و نادرست است

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول