اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد مؤسسه امام خمینی (ره) تأکید کرد

لزوم جلوگیری از پراکنده‌کاری‌ها در حوزه سلامت معنوی

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه مربیان سلامت معنوی باید تربیت شوند، گفت: در سطوح مختلف محتوای مورد نیاز سلامت معنوی وجود ندارد به همین علت باید از پراکنده‌کاری‌ها جلوگیری و کاری جامع دنبال شود.

لزوم جلوگیری از پراکنده‌کاری‌ها در حوزه سلامت معنوی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح‌یزدی صبح امروز در پنجمین همایش ملی سلامت معنوی به برخی از راهکارهای ارتقای سلامت معنوی اشاره و اظهار کرد: رسیدن به سلامت معنوی به‌عنوان یک محور باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سلامت بدن انسان نیازمند عملکرد درست اجزای مختلف اوست، اظهار کرد: سلامت معنوی بر ابعاد مختلف سلامت روانی، جسمی و اجتماعی انسان سایه می‌افکند و با گرایش‌ها، بینش‌ها و رفتارها مرتبط است.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: تقویت بینش،‌ رفتار و گرایش به‌عنوان یک محوریت باید توسط اقشار مختلف مرتبط برای سنین مختلف در جامعه دنبال شود.

وی شکل‌گیری معنویت در کودکان را راهکاری برای رسیدن به سلامت معنوی در جامعه دانست و مطرح کرد: عادت‌ها،‌ خلق و خوهای ناشایست را باید تغییر داد و در این راستا نهادهای حکومتی، مؤسسات فرهنگی و رسانه‌ها باید حرکت‌های اجرایی لازم را دنبال کنند چراکه همگان در حوزه تحقق سلامت معنوی نقش دارند.

مصباح یزدی با تأکید بر اینکه امکانات اولیه برای حرکت در مسیر سلامت معنوی محدود است، عنوان کرد: خداوند متعال ذات و فطرت پاک را برای انسان در نظر گرفته و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه معلمان و مربیان موردنیاز در حوزه سلامت معنوی باید تربیت شوند، گفت: در سطوح مختلف محتوای مورد نیاز سلامت معنوی وجود ندارد به همین علت باید از پراکنده‌کاری‌ها جلوگیری شود و به صورت جامع محتوای مورد نیاز را دنبال کنیم.

این پژوهشگر حوزوی از برداشت‌های مختلف افراد نسبت به سلامت معنوی یاد کرد و ادامه داد: باید میان افرادی که در این حوزه دغدغه‌مند هستند یک هم‌گرایی نسبی ایجاد شود که برگزاری این نشست‌های علمی در شکل‌گیری این هم‌گرایی مؤثر است و از کارهای موازی که سبب خنثی کردن فعالیت‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کند.

وی با بیان بر اینکه در حوزه سلامت معنوی ابهام‌های مشخصی وجود دارد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا یک تعریف جامع در حوزه‌های مختلف سلامت معنوی ارائه دهیم و زیرساخت‌های محتوایی و مبنایی این نوع از سلامت را تأمین کنیم.

مصباح‌یزدی با تأکید بر اینکه در حوزه سلامت معنوی باید از کارشناسان حوزوی آشنا به مباحث تخصصی دنبال شود، مطرح کرد:‌ متأسفانه در برخی از رشته‌های علوم انسانی کمبودها و مشکلاتی داریم که گاهی نه فقط با ما هم‌سو نیستند بلکه بر ضد هدف ما فکر می‌کنند اما برگزاری نشست‌های علمی می‌تواند سبب هم‌گرایی شود و افراد متعهد نیز در این رشته‌ها فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی برخی دغدغه‌های فرهنگی، دینی و اخلاقی دارند اما همه اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند، اکنون در مؤسسات و گروه‌های مختلف کارهای مشابه در حال انجام شدن است درحالی‌که این مجموعه‌ها می‌توانند از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند و با استفاده از واژگان متفاوت به دنبال یک کار موازی هستند، در نظام اسلامی به این میزان نیرو و امکانات را نداریم که بتوانیم کارها را به صورت جداگانه پیش‌برده و هر کدام از این گروه‌ها مقابل یکدیگر قرار گیرند.

مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه سلامت معنوی از غرب وارد کشور شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا با استفاده از یک مدیریت واحد از آموزه‌های دینی در راستای رسیدن به سلامت جامعه اسلامی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول