اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

سردبیر هفته‎نامه دیدبان شما:

حل معضلات اقتصادی خواسته عمومی مردم از مسوولان است/ نباید برای خوش آمدن دولت‎های ناقض حقوق‎بشر دست از ملاک‎های انقلابی برداریم

سردبیر هفته‎نامه دیدبان‎شما از مسوولان خواست تا توجّه به خواسته‎های مشروع مردم داشته باشند و تاکید کرد: حل معضلات اقتصادی، تلاش برای سربلندی ایران عزیز، عدم مماشات با دشمنان اسلام و فتنه‎گران و اجتناب از اشرافی‎گری و زندگی و منش انقلابی، خواسته‎های عمومی این مردم است که انتظار دارند مسوولان به آن پایند باشند.

حل معضلات اقتصادی خواسته عمومی مردم از مسوولان است/ نباید برای خوش آمدن دولت‎های ناقض حقوق‎بشر دست از ملاک‎های انقلابی برداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با وجود وعده‎های مختلف دولتمردان برای حل چالش‎های اقتصادی اما مردم همچنان از تنگناهای معیشتی و رفاهی در مضیقه هستند و از مسوولان می‎خواهند تا برای این مسئله راهکار مناسب و تدبیر اساسی اتخاذ کنند، با توجه به اهمیت این موضوع و برخی سوالات در حوزه سیاسی مصاحبه‎ای با محمد دیلم‎کتولی فعال رسانه‌ای و سردبیر هفته‎نامه دیدبان شما ترتیب دادیم که خواندن این مصاحبه قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

* فارس: از دیدگاه جنابعالی؛ قدرتِ محور مقاومت و لزوم وجود این محور برای امنیت کشورهای اسلامی به ویژه ایران ‌چه ضرورتی دارد؟

دیلم‎کتولی: پس از صدور اعلامیه بالفور و تشکیل دولت نامشروع یهودی _صهیونیستی در قلب کشورهای اسلامی و منطقه استراتژیک غرب آسیا «خاورمیانه» و عدم پذیرش آن توسط اکثریت قاطع مردم منطقه تنها عامل مقابله‎کننده با زیاده‎خواهی‎های این رژیم مردم و بویژه مردمِ دارای روحیه انقلابی و جهادی بوده است.

از آغاز تشکیل این حکومت غاصب تا امروز دو نوع دیدگاه در مقابل این حاکمیت وجود داشت:

1- دیدگاه سازش‎کارانه مبتنی بر گفتمان و قواعد بازی‎های سیاسی

این دیدگاه اعتقاد داشت با تکیه بر سازمان ملل متحد و سایر جوامع بین‌المللی و گفتگوهای دو و چندجانبه می‎توان رژیم صهیونیستی را تا حدودی متوقّف کرد و جلوی پیشروی او به سرزمین‎های اسلامی را گرفت.

طُرفه آنکه قائلین به این نظریه عمدتاً غرب‎گرایان حاکم بر کشورهای اسلامی و دست‎نشانده‎های انگلیس و امریکا بودند که اعتقاد به هژمونی آمریکا و اروپا داشته و معتقد بودند که می‎توان با وساطت آنها کاری انجام داد، در بین کشورهای منطقه، جمهوری عربی مصر، اردن هاشمی، عربستان سعودی و مجموعه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و از بین گروه‎های فلسطینی گروه موسوم به فتح به سرکردگی یاسر عرفات معتقد و پایبند به این نگرش بودند. 

اصل و اساس شکل‎گیری این نگرش ضعف اعتقادی، عدم باور قدرت مردم منطقه، افزایش توان نظامی رژیم صهیونیستی و بزرگنمایی آن و شکست ناپذیری آن بود .

2- دیدگاه مقابله جهادی و رودررویی مسلحانه با این رژیم غاصب

نحوه عملکرد و عدم تمکین این رژیم به قواعد و قوانین بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه بعد از دو جنگ با اعراب سبب شده بود که این تفکّر در بین برخی کشورهای منطقه و سازمان‎های جهادی فلسطینی و لبنانی شکل بگیرد که تنها راه متوقّف کردن این رژیم مقابله مسلحانه و از لوله تفنگ است.

در بین کشورهای منطقه لبنان، جمهوری عربی سوریه و جمهوری عربی لیبی و در بین سازمان‎های جهادی جنبش جهاد اسلامی فلسطین «حماس» و گروه‎های موسوم به گروه‌های مقاومت بودند.

بویژه بعد از دهه هشتاد میلادی و تهاجمات پی در پی به لبنان و اشغال جنوب این کشور و حتی تسخیر پایتخت و بعضاً حمله به سوریه و آزاد نکردن جولان اشغالی که پس از جنگ دوم اعراب و اسرائیل به تصرّف در آمده بود، این تفکّر با قدرت بیشتری پیگیری شد.

پس از ظهور و بروز انقلاب اسلامی در ایران و برکناری رژیم منحوس پهلوی که هم پیمانی با اسرائیل داشت و انتشار دیدگاه‎های انقلابی امام راحل عظیم الشان در خصوص لزوم مقابله قدرتمند با این رژیم کودک کش و دریافت پاسخ مناسب از حرکات جهادی شاهد نضج و گسترش این فرهنگ در بین مردم و دولت‎های منطقه بودیم.

توقف این رژیم در دو تهاجم اخیر سراسری خود به لبنان و مقابله جدّی حزب‌الله لبنان وگروه‎های جهادی و به تبع آن عقب‎نشینی مفتضحانه از جنوب لبنان باعث ایجاد خود باوری خاصّی در بین آنان شد.

از سوی دیگر برخی از کشورهای منطقه دریافتند تنها راه مقابله روحیه تهاجمی و برتری‎طلبی رژیم صهیونیستی و دادن پاسخ به این رژیم، تقویت گروه‎های جهادی و حزب‎الله لبنان است.

تنها حزب‎الله لبنان است که می‎تواند ارتش تا دندان مسلح اسرائیل را با روحیه ایمان و اعتقاد و توکّل خداوند و مکتب شهادت طلبی به مدّت سی روز در لبنان متوقّف کند و ضربه‎های مهلکی به آن وارد کند.

همین تفکّر ناب باعث ایجاد شور و نشاط جهادی در بین سایر ملت‎های مسلمان نظیر افغانستان و... قرار گرفت و مبدا پیروزی‎های زیادی برای آنان شد. 

فارس: برای حل مشکلات جامعه بعد از راهپیمایی 22 بهمن و بیعت دوباره با رهبری مسوولان باید چه اقدامات ضرب الاجلی برای بهبود معیشت مردم داشته باشند؟

دیلم‎کتولی: مردم انقلابی ایران ثابت کردند که پای نظام اسلامی و آرمان‎های آن ایستاده‎اند، در سال‎های وقوع انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس، در دوران فتنه، و در هر فراخوان رهبر معظّم انقلاب اسلامی و مسوولان نظام، مردم حضور می‎یابند و حتّی ایثار و فداکاری هم می‎کنند.

امّا در عین حال انتظار دارند مسوولان توجّه به خواسته‎های مشروع آنان داشته باشند، حل معضلات اقتصادی، تلاش برای سربلندی ایران عزیز، عدم مماشات با دشمنان اسلام و فتنه‎گران و اجتناب از اشرافی‎گری و زندگی و منش انقلابی، خواسته‎های عمومی این مردم است که انتظار دارند مسوولان به آن پایند باشند.

* فارس: مضرات صحبت‌های هنجارشکنانه و ضدوحدت برخی مسؤولان چه آسیبی را متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد، در این‎باره چه توصیه‎ای به مسوولان دارید؟

دیلم‎کتولی: انتظار مردم از مسوولین این است که به اهداف و آرمان‎های انقلاب اسلامی پایبند بوده و با پروپاگاندای دشمن همراهی نکنند، برای مردم انقلابی ایران فرقی نمی‎کند که این هنجارشکنی از سوی کدام جناح یا گروه سیاسی سر بزند، خط قرمز مردم ایران ولایت فقیه و آرمان‎های شهدا و امام راحل عظیم‎الشان است.

هرکس که این هنجارها را بشکند و برخلاف آنها اظهارنظر و مکاتبه یا مصاحبه کند مورد قبول مردم نیست.

همانطور از اظهارات اصلا‎ح‎طلب هنجارشکن ناخشنود هستند که اظهارنظر خلاف عُرف عناصر به اصطلاح انقلابی و اساساً معیار انقلابی بودن یا نبودن مسوولان در پایبندی به معیارها و ملاک‎های امام خمینی و مقام معظم رهبری و وصیت‎نامه شهدا است.

* فارس: غیرقابل اعتماد بودن امریکا و پیمان‌شکنی این کشور در معاهدات بین‌المللی بارها به اثبات رسیده؛ خوش‎بینی به شیطان بزرگ چه اثرات زیانباری برای کشورمان به دنبال دارد؟

دیلم‎کتولی: یکی از اصول سیاست‎های بین‎المللی پایبندی به معاهدات بین‎المللی است، بسیاری از مناقشات بزرگ بین‌المللی نظیر جنگ‎های جهانی اول و دوم با همین معاهدات پایان‎یافته و صلح جهانی تضمین شده است.

نقض معاهدات بین‌المللی می‎تواند ناکارآمدی صلح مبتنی بر عهدنامه‎ها را به همراه داشته باشد که این برای جامعه جهانی فاجعه سیاسی تلقّی می‎شود.

ایجاد و تشکیل دولت نامشروع یهودی در راهبردی‎ترین نقطه جهان اسلام یکی از همین موارد نقض معاهدات بین‌المللی است علی ایحال در حال حاضر نیز تعهّد کشورهای غربی و بویژه آمریکا در معاهدات بین‌المللی می‎تواند باعث ثبات و امنیت در جهان باشد و نقض این پیمان‎ها باعث تخریب بنیان سیاسی جهان می‎شود.

آمریکا که انتظار دارد کشورهایی چون کره شمالی به پای میز مذاکره بیایند و درباره صلح در شبه جزیره کره توافق کنند باید خود اول به معاهدات بین‌المللی نظیر برجام پایبند باشند.

دولت ایالات‌متحده آمریکا با نقض پی در پی برجام ثابت کرده که به هیچیک از پیمان‎های بین‎المللی پایبند نیست و مسوولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید با در نظر گرفتن توصیه‎های مقام معظم رهبری مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن امریکا و پیمان‌شکنی آنها در جلسات و نشست‎های تخصصی این مبانی را مد نظر داشته باشند.

*‌فارس: تحلیل شما از تلاش دشمنان برای ایجاد برجام‌های موشکی و حقوق‌ بشری برای ضربه زدن به کشور چیست؟

دیلم‎کتولی: اصل و اساس تلاش دشمنان انقلاب اسلامی بر ضعیف نگهداشتن کشور در ابعاد دفاعی و نظامی است و در همین راستا برای رسیدن به این هدف که ایران اسلامی را دچار چالش‎های امنیتی و نظامی کنند بحث محدود کردن توانمندی‎های دفاعی و امنیتی ایران را پیش می‎کشند.

گاهی صحبت از تهدیدات امنیتی موشک‎های ایرانی برای صلح بین‌المللی پیش می‎کشند و گاهی صحبت از محدودیت حضور ایران در کشورهای منطقه که هر دو بحث در جهت محدود کردن ایران به مرزهای جغرافیایی و آسیب رساندن به این مرزها است.

طبیعی است در حالی که از چندین هزار کیلومتر دورتر آمریکایی‎ها پایگاه‎های نظامی در منطقه احداث کرده‎اند و برای اهداف استعمارگرانه خود نقشه‎های شوم منطقه‎ای و جهانی ریخته‎اند ایران نیز در جهت تقویت توانمندی‎های دفاعی خود تلاش کند.

به موازات این تلاش‎ها باید مسوولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند تا در هیچ مذاکره و معاهده‎ای که هدفش محدود کردن مسائل دفاعی و امنیتی ایران باشد شرکت نکنند و براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری خط قرمز آنها دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‎های انقلاب اسلامی باشد.

اساساً قبول شرایط تحمیلی، نظام را در چالش پذیرش شروط بعدی قرار داده و امتیاز پشت امتیاز و پیش‎شرط پشت پیش شرط باید تا زوال حاکمیت پیش بروند و این در حالی است که اگر در همان برخورد اول اقتدار نظام جمهوری اسلامی را مشاهده کنند عقب‎نشینی خواهند کرد و این مسئله‎ای است که در بسیاری از مسائل ما شاهد آن بودیم.

نظرات و منویّات مقام معظم رهبری نیز معطوف به همین پیشینه تاریخی سیاسی است که فرمودند: «هرجا ذرّه‌ای عقب نشینی کنید آنها کیلومترها پیشروی خواهند کرد و هرجا مقاومت کنید نه تنها دشمن متوقّف می‎شود بلکه او هم عقب‎نشینی خواهد کرد.»

معیارهای حقوق بشری غرب نیز معیاری دوگانه و چندگانه و قابل تفسیر و تغییر است و به هیچ عنوان اعتباری ندارد، چنانکه اگر هم پیمان شرور آنها دولت کودک کش صهیونیستی چندین هزار نفر را کشته و مجروح و آواره کند، «دفاع از خود» است ولی دفاع حزب‎الله لبنان از کشور و مردم لبنان حرکت تروریستی است.

در مسئله جنگ ائتلاف عبری_عربی با مردم یمن نیز همین معیارهای دوگانه دیده می‎شود قص علیهذا.

بنابراین نباید برای خوش آمدن این دولت‎های ناقض حقوق بشر دست از معیارها و ملاک‎های دینی و انقلابی خود برداریم.

================

مصاحبه: زهره رجبی

================

انتهای پیام/40/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول