اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی

ارتش سوریه کنترل «حرستا» و مناطقی دیگر در غوطه شرقی را به دست گرفت

ارتش سوریه طی ساعات گذشته موفق شد کنترل مناطقی در «حرستا» و دیگر مناطق غوطه شرقی را به دست بگیرد.

ارتش سوریه کنترل «حرستا» و مناطقی دیگر در غوطه شرقی را به دست گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، موج تماس‌ها و اظهارات بین‌المللی و تلاش‌ها برای ایجاد ارعاب علیه عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی با هدف ریشه کن‌کردن النصره و متحدانش ادامه دارد به نحوی که طی ساعات اخیر حملات رسانه‌ای جنون‌آمیز و البته قابل انتظار ثبت شد؛ اینها با اظهارات محکم روسیه همراه بود و به اعلام بازگشایی راه‌خروج‌های انسانی برای خارج شدن غیرنظامیان و آزادی گروگان‌های گروه‌های مسلح ختم شد.

وبگاه «الوطن» در گزارشی به نقل از منابع محلی نوشت، ارتش سوریه طی روز گذشته (دوشنبه) پس از درگیری‌های شدید با گروه‌های تروریستی و متحدان آنها،  پیشرفت مهمی در «مزارع حرستا» داشت که با بمباران توپخانه‌ای و موشکی همراه بود.

ارتش سوریه همچنین موفق شد بر یک تونل اصلی مورد استفاده گروه‌های تروریستی، چندین سنگر متصل به آن و تعدادی مزرعه و ساختمان در منطقه مسلط شود و نیروی هوایی نیز ارتش سوریه را در عملیات زمینی پشتیبانی می‌کرد.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع محلی آمده است، ارتش سوریه در جبهه «حوش الظواهره» در غوطه شرقی پیشرفت داشته و طی درگیری‌های شدید با النصره و متحدان، بر چندین نقطه مسلط شده است؛ همچنین نیروهای ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی موفق شد کنترل آخرین پایگاه النصره  و «فیلق‌الرحمان» در «حی العجمی» در حرستا را به دست بگیرد.

از سوی دیگر، النصره و متحدانش به تجاوزات خود علیه برخی مناطق مسکونی در دمشق و حومه آن به وسیله خمپاره و موشک ادامه می‌دهند و دیروز شلیک دهها خمپاره و موشک بر محله مسکونی «ضاحیه الاسد» در حرستا، جرمانا، محله‌های القصاع، العدوی و شارع بیروت ثبت شد که مجروحان بسیاری داشت.

در ادامه این گزارش آمده است مرکز آشتی روسیه در سوریه در بیانیه دیروز خود اعلام کرد این مرکز با همکاری دولت سوریه تصمیم به اجرای تدابیر لازم برای تضمین خروج غیرنظامیان، بیماران  و مجروحان از غوطه شرقی گرفته است و آتش‌بسی که به صورت روزانه اعلام خواهد شد در دو منطقه «دوما و عربین» و از ساعت 9 صبح تا 2 عصر است.

در این بیانیه آمده است راه خروج‌های تعریف شده به منطقه « مخیم الوافدین» در دمشق ختم می‌شود و به کمک هلال‌احمر سوریه برای تخلیه غیرنظامیان (از غوطه شرقی) صورت گرفته است؛ تعدادی زیادی اتوبوس و آمبولانس برای تضمین خروج بیماران و مجروحا در نظر گرفته شده است علاوه اینکه مراکزی برای اطعام و ارائه خدات درمانی اولی نیز مهیا شده است.

این مرکز هم‌چنین تمام فرماندهان گروه‌های مسلح را به پاکسازی مین‌ها از مسیرهای منتهی به راه‌خروج‌های انسانی و فراهم کردن شرایط خروج غیرنظامیان فراخواندو

این در حالی است که «محمد علوش» عضو هیأت سیاسی «جیش‌الاسلام» دیروز به «اسپوتنیک» روسیه در پاسخ به درخواست مرکز مذکور گفت: امکان ندارد و (اینچنین امری) را نمی‌پذیریم، این توافق وجود ندارد و در متن قطعنامه بین‌المللی چیزی به نام خروج غیرنظامیان وجود ندارد.

این تحولات پس از افزایش تماس‌ها و تحرکات بین‌المللی برای اعمال فشار در راستای توقف عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در غوطه صورت می‌گیرد؛ از جمله اینکه قرار است «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه امروز برای دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روسش وارد مسکو شود و دو طرف در ان دیدار بر راه‌حل سوریه و تحولات کل خاورمیانه و نیز مسأله اوکراین و شبه جزیره کره مسلط خواند شد.

اما «فدریکا موگرینی» مسئل سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش کرد پیام حمایتی برای تروریست‌ها در غوطه بفرستد، وی گفت: وضعیت (در غوطه) بویژه از نظر انسانی به شکل دراماتیکی در حال متشنج شدن است.

«ژان اسلبورن»  وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز مدعی شد: در سوریه به دوران قرون وسطی بازمی‌گردیم.

پیامدهای آینده در غوطه، کم‌اهمیت‌تر از پیامدهای منطقه عفرین نیست،نیروهای ترکیه شلیک توپخانه و موشکی خود علیه مناطق مسکونی در «الریحانیه» در منطقه «جندیرس» را افزایش داده به نحوی که منجر به کشته شدن 5 غیرنظامی و تخریب‌های بسیار در منازل شده است. خبرگزاری «آناتولی» اعلام کرد، طی عملیات «غصن‌الزیتون» (شاخه زیتون) دو روستای «سناره الفوقانی، وسناره التحتانی» تابع «شیخ الحدید» در غرب عفرین اشغال شده تا ارتباط کُردها در عفرین با مرزهای سوری-ترکی به شکل کامل قطع شود؛ این خبرگزاری در ادامه به تشکیل هلالی ممتد از شهر اعزاز در شمال استان حلب تا استان ادلب اشاره کرد. 

 20 ام ژانویه 2018 (30 دی 96) با ورود گسترده جنگنده‌ها و تانک‌های ارتش ترکیه و بمباران وسیع منطقه عفرین عملیات ترکیه بصورت رسمی آغاز شد؛ این عملیات تحت عنوان «شاخ زیتون» هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام/م


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول