اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

موارد زمین‌خواری خاصی نداشتيم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینكه موارد زمین‌خواری خاصی در سال جاری نداشته‌ایم، از تخريب سازه‌های غیرقانونی در سطح استان خبر داد.

موارد زمین‌خواری خاصی نداشتيم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اسفندیار خزایی ظهر امروز در نشست هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از پانزدهم تا بیست و یکم اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی به واسطه برجسته شدن اهمیت انفال، منابع طبیعی پایه هر توسعه دانسته شده و توسعه پایدار با حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تلاش دارد در سراسر کشور این منابع خدادادی را حفاظت کرده و توسعه دهد، ادامه داد: از دیگر اهداف این مجموعه اصلاح و احیای کانون‌های تخریب شده در راستای ممانعت از بیابانی شدن آن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه مستثنیات منابع طبیعی در استان از منابع ملی کمتر است، خاطرنشان کرد: در همدان که استانی کم‌جنگل محسوب می‌شود، خط‌های تنسیق مراتع پیچیده و حفاظت سخت است.

وی متذکر شد: به منظور دقت بیشتر در بحث مشخص کردن مالکیت‌های اراضی تهیه نقشه‌های کاداستر مدنظر قرار گرفت و استاندار دستور داد اعتبار ویژه‌ای در این زمینه به منابع طبیعی تعلق گیرد که ظرف دو سه سال نقشه چند بعدی منابع طبیعی تهیه شود.

به گفته خزایی، با تهیه نقشه‌های کاداستر به‌روز، ضریب اطمینان در بحث شناسایی تخریب اراضی ملی بالا رفته و دفاع از اراضی ملی دقیق‌تر انجام می‌شود.

وی ذخیره‌گاه‌های جنگلی را شامل جنگل‌هایی با گونه‌های دارای ارزش ژنتیکی بالا و یا گونه‌های در حال انقراض برشمرد و گفت: در برنامه راهبردی جنگل ما ضمن حفاظت وضع موجود، جنگل‌های طبیعی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی واجد اکوسیستم ویژه را تحت مدیریت داریم که 35 هزار هکتار جنگل ذیل طرح صیانت جنگل‌های جنوب و زاگرس را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه همدان 822 هزار هکتار مرتع دارد، اظهار کرد: مراتع استان ما یک درصد منابع کشور است اما سه درصد علوفه خشک کشور را تولید می‌کند که این امر نشانگر ارزش بالای این مراتع برای چرا و دامداری است.

وی در تشریح برنامه راهبردی احیا، توسعه و بهره‌برداری از مراتع گفت: رعایت تقویم کوچ مهم‌ترین برنامه حوزه مرتع است که با استان‌های همجوار در مورد ورودی‌های استان هماهنگی می‌شود تا دامداران غیرمجاز ورود نکرده و دامداران مجاز در موعد مقرر از مراتع استفاده کنند که چرای زودرس مانع زادآوری بوته‌های علفی نشود.

خزایی ادامه داد: فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی تدابیر لازم را برای اطفای حریق مراتع در فصل بحران مدنظر قرار می‌دهد که با چرای در حریم، مانع توسعه آتش به زمین‌های مرغوب شده و جوامع محلی در بحث اطفا حریق فعال شوند که با رعایت این برنامه‌ها آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان از 461 هکتار سال قبل به 71 هکتار در سال جاری کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در مرتع منجر به آسیب به پروفیل خاک و گیاه خاک موجود در آن می‌شود، تصریح کرد: برگشت این خاک غنی و گیاهان پایا دهه‌ها زمان می‌خواهد و از این نظر باید به شدت از حریق در مرتع پیشگیری شود ضمن اینکه حریق در جنگل تاج درختانی با 50 تا 100 سال را نابود می‌کند که جایگزین شدن آن بسیار سخت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه مدیریت نوین حوزه‌های آبخیز بر توانمندسازی جوامع محلی تاکید دارد، گفت: سال 93 در محضر مقام معظم رهبری بودیم که ایشان بر حفظ خاک تاکید کردند و از این نظر ممانعت از فرسایش تشدیدشونده خاک پیوست و مکمل اقدامات آبخیزداری است.

وی ایجاد رطوبت در خاک با نهال‌کاری را در ذیل عناوین طرح‌های بیابان‌زدایی عنوان کرد و ادامه داد: در شروع هفته منابع طبیعی که روز درختکاری است جشن درختکاری و ارائه مقالات پژوهشی در محوطه مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی به صورت نمادین از کل نهال‌کاری‌های شهرستان‌های 9گانه در همدان انجام می‌شود.

خزایی با بیان اینکه نهال‌هایی که در این هفته توزیع می‌شود چندمنظوره است، بیان کرد: اصطلاح نادرستی در بین مردم وجود دارد که درختان غیر میوه‌ای را غیرمثمر می‌نامند در حالی که هیچ درختی غیرمثمر نیست و با تولید اکسیژن، پالایش هوا، تولید چوب و خاک و موارد دیگر همه درختان نقش مهمی در چرخه زیستی جانداران دارند.

وی افزود: روز چهارشنبه با عنوان «منابع طبیعی؛ رسانه، فرهنگسازی و مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شده که در این روز مراسم ویژه‌ای به میزبانی سازمان سیما و منظر شهرداری برگزار می‌شود، همچنین برای 4 هزار و 500 همیار طبیعت در مدارس کارت صادر می‌شود.

به گفته این مسوول، روز پنجشنبه هفدهم اسفندماه روز «منابع طبیعی؛ حفاظت و قانون» نامگذاری شده که با کشت نهال در پادگان قهرمان و تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی طبیعی گرامی داشته خواهد شد.

وی عنوان کرد: روز جمعه هجدهم  اسفندماه که روز چهارم هفته است به عنوان «منابع طبیعی، خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد» نامگذاری شده و روز پنجم هفته نیز با عنوان «منابع طبیعی؛ مشارکت مردمی، بسیج سازندگی و همیاران طبیعت» نامگذاری شده که به همین مناسبت در یکی از روستاهای کبودراهنگ مراسمی برگزار خواهد شد.

خزایی یادآور شد: روز پایانی هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی؛ سلامت اداری؛ آموزش و پژوهش» نامگذاری شده که در دانشگاه بوعلی مراسم ویژه این روز همراه با کشت نهال انجام می‌شود، علاوه بر آن برنامه‌ای با حضور جوامع محلی در شهرستان رزن و کاشت نهال در یکی از امامزاده‌های شهرستان ملایر مدنظر قرار گرفته است.

وی از کشت و توزیع 130 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی خبر داد و افزود: 100 هزار اصله از این نهال‌ها بین مردم توزیع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در مورد احتمال برخی شیطنت‌ها در کاشت نهال‌های مهاجم به خاک و گونه‌های بومی در مبادی خارج از نظارت منابع طبیعی نیز توضیحاتی را ارائه و بیان کرد: انتخاب گونه یک بحث تخصصی است و در بحث توسعه جنگل بخش فنی منابع طبیعی با دقت موارد را تحت نظر دارد و مواردی از قبیل «واریته» گونه و محل کشت مدنظر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه نهال‌های منابع طبیعی هرگز از گونه‌های خارجی و مشکوک به «آللوپاتی» یا اسپاسم که ممکن است خاک را تخریب کنند استفاده نمی‌شود و در مورد نهال‌هایی که به مردم تحویل داده می‌شود نیز عملیات «پرالیناژ» صورت گرفته و ریشه‌های آنها ضدعفونی می‌شود اما در بخش‌های خارج از منابع طبیعی نیز تاکنون کاشت گونه خارجی مهاجمی در سطح استان رصد نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه موارد زمین‌خواری خاصی در سال جاری نداشته‌ایم و سازه‌های غیرقانونی را تخریب کرده‌ایم، گفت: امسال توانستیم رای صادر شده در مورد 50 هکتار احراز مالکیت اراضی در نهاوند را بشکنیم که اراضی مربوطه به ما برگشت اما همچنان شاهد بحث تخریب و تصرف هستیم که گاه به سبب عدم اطلاع کشاورزان انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در قسمت‌هایی از عرصه‌ها تحت عنوان درختکاری کارهایی با هدف تصرف انجام شده است، گفت: در این زمینه با کمک محاکم قضایی درخت‌های کاشته شده درصدد تصرف زمین، قلع و قمع شده‌اند.

وی ادامه داد: اما مواردی در حوزه بحث کشت اراضی شیب‌دار است که با ارائه مجوز و پرداخت 20 درصد سود باغ به خزانه دولت، امکان کاشت فراهم شده و البته واگذاری در قالب بهره مالکانه است و در صورت توقف کاشت، عرصه به منابع طبیعی بازمی‌گردد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی همدان نیز گفت: بر اساس اعتبارات تخصیصی در مورد حوزه‌های آبخیزداری اولویت‌بندی می‌کنیم که در همین مورد با دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اعتبار خوبی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در نظر گرفته شده است.

سعید رسولی افزود: تعهد ما در سال جاری اجرای 15 هزار و 800 هکتار عملیات آبخیزداری است که تاکنون 5 هزار و 500 هکتار آن عملیاتی شده و 23 حوزه را شامل می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی همدان نیز در این نشست اظهار کرد: در خصوص تخریب و تصرف اراضی ملی از ابتدای سال 96 تا پایان بهمن ماه 755 فقره پرونده به مساحت یک‌هزار و 10 هکتار داشتیم و خلع ید و رفع تصرف 655 فقره به مساحت 644 هکتار انجام شده است.

بهرام رسولی افزود: در همین مدت 16 فقره قلع و قمع نهال‌های با هدف تصرف کاشته شده داشته‌ایم که مساحت آن 5.3 هکتار بوده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان همدان نیز گفت: در بحث جنگل، طرح استانی جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز و طرح ملی صیانت از جنگلهای زاگرس و جنوب اجرا و در قالب این دو طرح 130 هزار اصله نهال توزیع و کشت می‌شود.

به گفته عیسی بختیاری، از این 130 هزار اصله نهال، 100 هزار اصله در اختیار مردم و ادارات قرار می‌گیرد و 30 هزار اصله هم گونه‌های تخصصی بومی مانند بلوط، بنه، سماق، آلبالو وحشی و ارژن است که در منطقه صیانت از جنگل‌های زاگرس کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه توسعه فضای سبز 4 هزار و 300 هکتار جنگل‌کاری توسط خود ما صورت می‌گیرد، گفت: 2 هزار و 300 هکتار هم به بخش خصوصی واگذار شده که بیشتر توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: جنگل‌های امیرکبیر ملایر یا مناطقی در حیدره و فرسفج و قهاوند را شامل می‌شود و گونه‌های این طرح شامل اقاقیا، زبان گنجشک، افرا، توت، سنجد، سرو نقره‌ای و... است.

انتهای پیام/76001/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول