اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص ریه در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

ماسک‌ معمولی تأثیری در دفع آلودگی ندارد/ دستگاه تصفیه‌کننده هوا گران اما مؤثر است

متخصص ریه گفت: وقتی پدیده «دود مه» ایجاد شده یعنی شهر غبارآلود می‌شود اکثراً با همین ذرات کمتر از 2.5 میکرون مواجهیم که به ماسک به خصوصی نیاز دارند یعنی باید فیلتری داشته باشند که از ورود این مقدار جلوگیری کند و گرنه ماسکی غیر از این مؤثر نیست.

ماسک‌ معمولی تأثیری در دفع آلودگی ندارد/ دستگاه تصفیه‌کننده هوا گران اما مؤثر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر روز که می‌گذرد نفس کشیدن در هوای اصفهان دشوارتر می‌شود، این واقعیت تلخی است که گویا باید شهروندان دیار گنبدهای فیروزه‌ای برای همیشه آن را بپذیرند.

به نظر می‌رسد اکنون بهتر است فارغ از هرگونه چرایی، بیش از پیش به دنبال راهکاری برای پیشگیری از عوارض خطرناک ناشی از این مهمان ناخوانده و البته درمان بود، اسدالله اسدیان متخصص ریه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون این موضوع به تعدادی از سؤالات خبرنگار فارس پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

فارس: دلایل ایجاد آلودگی هوا متعدد است اما این‌که آلودگی بر دستگاه تنفسی چه تأثیری می‌گذارد و چه اتفاقی برای بدن می‌افتد نیز حائز اهمیت است، چه مخاطراتی ساکنان شهر اصفهان را تهدید می‌کند؟

اسدیان: آلودگی هوا هم باعث ایجاد بیماری می‌شود هم امراضی را که قبلاً وجود داشته تشدید می‌کند. مجموع گازهایی که منتشر می‌شود به میزان 10 درصد احتمال مرگ و میر افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند خصوصاً سالمندان (بالای 65 سال) را افزایش می‌دهد. نکته دیگر این‌که، آسم ناشی از آلودگی روبه افزایش است. هوای آلوده برونشیت حاد، التهاب حنجره ایجاد می‌کند و از همه بدتر و ترسناک‌تر این‌که، اخیراً دیده شده در افرادی هم که هرگز سیگار نکشیدند ابتلا به سرطان افزایش یافته به عبارتی پیش از این آمار سرطان در افرادی که سیگاری نیستند به یک درصد هم نمی‌رسید اما حالا با این اوضاع این رقم به 40 درصد رسیده و این یعنی فاجعه.

فارس: برای پیشگیری چه باید کرد؟

اسدیان: پیشگیری هم به عهده افراد و هم مسؤولان است. با این حال توصیه می‌شود در روزهای شدت آلودگی در محل‌ها تردد انجام نشود. گرچه زمستان‌ها آلودگی هوا را بیشتر درک می کنیم اما این آلودگی در همه فصول وجود دارد و باید مورد توجه واقع شود مثلا افزایش ازن در سطح زمین در بعضی از روزهای تابستان هم هست.

فارس: نظرتان در مورد استفاده از ماسک‌ها چیست؟

اسدیان: معمولاً ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خطرساز هستند. وقتی پدیده «دود مه» ایجاد شده یعنی شهر غبارآلود می‌شود اکثراً با همین ذرات کمتر از 2.5 میکرون مواجهیم که به ماسک به خصوصی نیاز دارند یعنی باید فیلتری داشته باشند که از ورود این مقدار جلوگیری کند و گرنه ماسکی غیر از این مؤثر نیست.

فارس: بالاخره ماسک‌های معمولی مؤثرند یا خیر؟

اسدیان: خیر، واقعاً ماسک‌های معمولی چندان تأثیری ندارد.

فارس: بخورهای گیاهی مثل آویشن می‌تواند برای رفع آلودگی هوا و عوارض آن مؤثر باشد؟

اسدیان: مطالعه شناخته شده علمی در این باره انجام نشده است. بنابراین به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که یک ماده‌ای وجود دارد که آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

فارس: خوردن داروهای گیاهی چطور؟

اسدیان: البته مصرف میوه و سبزی مؤثر است اما این‌که گیاهی به خصوصی بتواند آلودگی هوا و بیماری ناشی از آن را کاهش دهد تاکنون اثبات نشده است.

فارس: وجود گیاهان آپارتمانی می‌تواند کمک کننده باشد؟

اسدیان: در مجموع درختان، گیاهان در تنظیف هوا نقش دارند و بهتر است که استفاده شود. منتهی مسأله آلرژی بعضی از افراد به گیاه خاص وجود دارد که باید در نظر بگیریم بنابراین گیاهان آپارتمانی که حساسیتی به آن نداشته باشیم در کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن بسیار مؤثر است.

فارس: برای جذب آلودگی هوا در منازل، علاوه بر استفاده از هود آشپزخانه و گیاهان آیا روش دیگری وجود دارد؟ به عنوان مثال گذاشتن پیاز و سرکه که قدیمی‌ترها توصیه می‌کنند، واقعاً چقدر تاثیری دارد؟

اسدیان: ببینید این موارد ثابت نشده، علوم پزشکی بر پایه تجربیات است نه علم ذهنی. مثلاً برای انواع آنتی‌اکسیدان‌هایی که تبلیغ می‌شود مطالعه وسیعی در آمریکا انجام شد و دیدند افرادی که سیگار می‌کشند و آنتی‌اکسیدان هم مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. این‌که در فضای مجازی یا جمع‌های خانوادگی و دوستان یک سری اطلاعات غلط تبادل می‌شود همیشه هم صحیح نیست.

فارس: دستگاه تصفیه کننده هوا می‌تواند کمک کننده باشد؟

اسدیان: بله، اما این دستگاه‌ها که به «هپا» معروف هستند گرانند. این دستگاه‌ها فیلترهای به خصوصی دارند که می‌توانند ذرات کمتر از 2.5 میکرون را در خودشان جذب کنند و مؤثر هم هستند.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول