چکیده
هدف: مطالعۀ حاضر، به بررسی ارتباط بین شایستگی حرفهای اساتید و مهندسی فرهنگی پرداخته است. روش: جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال تحصیلی 1395 به تعداد 750 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 157 نفر از دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه و 97 نفر از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامۀ شایستگی حرفهای اساتید و مهندسی فرهنگی بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامۀ شایستگی حرفهای اساتید0/96 و پرسشنامۀ مهندسی فرهنگی 0/79 به دست آمد. برای ارزشیابی ماتریس همبستگی از آزمون KMO و کرویت بارتلت، برای مقایسۀ وضع موجود و مطلوب از آزمون تی وابسته و برای بررسی ارتباط بین شایستگی حرفهای و مهندسی فرهنگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: صلاحیت حرفهای اساتید کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی شد؛ اما بین وضع موجود صلاحیت حرفهای با وضع مطلوب آن فاصله وجود دارد. همچنین بین شایستگی حرفهای اساتید و مهندسی فرهنگی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: برخورداری از دانش و مهارت مورد نیاز برای انجام وظایف به صورت کارا و مؤثر، منجر به ایجاد حس اعتماد به نفس و خود ارزشی و احساس شایستگی در اساتید و در نتیجه، مهندسی فرهنگی در آنان میشود.
این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی "بررسی صلاحیت های حرفه ای اساتید و تاثیر آن بر مهندسی فرهنگی کشور" و با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه می باشد.
کلیدواژه ها: شایستگی حرفهای؛ مهندسی فرهنگی؛ اساتید؛ دانشجویان
نویسندگان:
فرانک موسوی: دکتری مدیریت آموزشی. استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی . کرمانشاه. ایران(نویسنده مسئول)
زینب اباذری: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و کارمند دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - دوره 7، شماره 24، پاییز 1396.