اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

در گفت‌وگو با شاعر آیینی مشهدی مطرح شد

ضرورت عدالت‌محوری در بخش چاپ و معرفی کتاب‌های شعر/ درجه‌بندی آثارادبی باید به دقت انجام شود

یک شاعر آیینی مشهدی با تاکید بر ضرورت عدالت‌محوری در بخش چاپ و معرفی کتاب‌های شعر، گفت: درجه‌بندی آثار ادبی باید به دقت انجام شود.

ضرورت عدالت‌محوری در بخش چاپ و معرفی کتاب‌های شعر/ درجه‌بندی آثارادبی باید به دقت انجام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، یکی از عمده مشکلات در عرصه نشر کشور، چاپ کتاب‌هایی است که به گفته برخی از شاعران و فعالان عرصه شعر با وجود کیفیت معروف شدن را ندارند، اما علاوه بر چاپ و توزیع مناسب، از سوی ناشران یا برخی از مسئولین تشویق می‌شوند، در مقابل آثار ادبی خوبی که می‌توانند جایگاه خوبی در بازار کتاب داشته باشند و به تیراژ مناسب نیز چاپ شوند، مهجور واقع شده‌اند.

سیدحسین سیدی شاعر آیینی مشهدی در گفت‌وگویی که با خبرنگار فارس در مشهد انجام داد، نسبت به بی‌صاحب بودن بازارشعر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار آثار ادبی کشور و خراسان رضوی انتقاد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت عدالت‌محوری در بخش چاپ و معرفی کتاب‌های شعر، گفت: درجه‌بندی آثارادبی باید به دقت انجام شود، در ادامه گفت‌وگو با این شاعر آیینی مشهدی را می‌خوانید.

بازار کتاب بسیار  مشوش است

فارس: به نظر شما مشکلات عرصه نشر و بازار کتاب در خراسان رضوی و کشور چگونه است؟

بازار کتاب بسیار نگران و مشوش است و تشخیص سره از ناسره سخت شده، متاسفانه می‌بینیم که خیلی از کتاب‌ها لیاقت معروف شدن را دارند، اما در بازار کتاب نیستند، به هزار و یک دلیل همچون تبلیغات ضعیف یا صاحب اثر اجازه نداده و برعکس، آثاری هستند که کیفیت معروف شدن را ندارند، ولی در حدی که نباید، دیده می‌شوند، اما درهر حال، ایرادهایی در حوزه شعر وجود دارد و اگر قرار باشد، بخشی از این ایرادات گفته شود، بی‌صاحب بودن بازارشعر است.

وقتی سرانه مطالعه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، 20 دقیقه در روز است که بعضی موارد با شاخص‌های مختلف به 5 دقیقه هم می‌رسد و علاوه بر این، مردم کتاب‌خوان نیستند، نتیجه آن همین وضع اسفناک بازار فروش کتاب می‌شود، ولی اگر فرهنگ‌سازی کنیم و کتاب‌ها و آثار را به‌جا، به مردم معرفی کنیم، کتاب و آثار ادبی از این مهجوریت خارج می‌شود، در واقع اگرهمه مغازه‌ها را مرتب کنیم، بازار شعر هم مرتب و منظم می‌شود، همچنین، مولفه‌ها و ساختار شعر را نیز باید درست معرفی کنیم.

 ضرورت عدالت‌محوری در بخش چاپ و معرفی کتاب‌های شعر

فارس: مهم‌ترین راهکار در رفع سرگردانی در بخش چاپ و توزیع کتاب در بازار کتاب را چه می‌دانید؟

عدل باید برقرار باشد و عدالت یعنی هر کسی و هر بخشی درجایِ خودش قرار بگیرد، عدالت تنها برای صدور یک رای نهایی نیست، بلکه در تشویق‌ها، تنبیه‌ها و تمام شئون زندگی ما باید به عدالت توجه شود، همچنین، رای را به کسانی بدهند که صلاحیت آن جایگاه را داشته باشند.

درحوزه کتاب، متاسفانه بعضی از آثار بیشتر از حد تشویق شدند و بعضی از کتاب‌ها نیز در مهجوریت قرار گرفتند، باید این عدالت برگردانده شود و این کارسخن‌شناسان و کارشناسان عرصه ادبیات است.

اما گاهی وقت‌ها، متاسفانه پارامترها جابه‌جا می‌شوند و از افرادی که باید تجلیل شود، این موضوع صورت نمی‌گیرد، در حوزه کتاب، شعر و شاعران، ایراد بسیاری وجود دارد، باید استادان سخن اهتمام بیشتری در معرفی آثار داشته باشند و درجه‌بندی آثارادبی به دقت انجام شود تا غذای روحی که به مردم ارائه می‌شود، سالم باشد و درواقع این اثر به عنوان یک سرآشپز ادبی به‌درستی مورد شناسایی و معرفی به جامعه قرار گیرد.

فارس: آیا این بی‌عدالتی، جانب‌دارانه بوده یا به دلیل بی‌اطلاعی است؟

من نمی‌توانم قضاوت کنم که چه عاملی سبب چنین رویدادی می‌شود، ولی نتیجه این است که این ایراد در جامعه ما در حوزه نشر کتاب‌های شعر وجود دارد و گاهی احساس می‌شود که اشعار یا شاعران سرجای خودشان قرار نگرفته‌اند.

بعضی از حوزه‌ها در سرودن شعر غریب واقع شده‌اند

فارس: مشکلاتی که در عرصه شعر خراسان رضوی وجود را چه می‌دانید؟

یکی از ایراداتی که در شعر آئینی وجود دارد، این است که ما در بعضی حوزه‌ها خوب وارد شدیم، یعنی تولید آثار زیادی داشتیم، اما بعضی ازحوزه‌ها غریب واقع شده‌اند و روی زمین مانده‌اند، به عنوان مثال، درباره پدر و فرزند امام رضا(ع) آثار فاخر کم تولید شده است.

همچنین تعداد شاعران طنزپرداز که همراه با رویکرد طنز و آگاهی بخشی به جامعه فعال هستند نیز در استان ما بسیار بوده، لازم است آنها با نگاه نقد منطقی بیشتری آثار خود را تولید کنند.

با وجود اینکه در گذشته شعر جایگاه اجتماعی خاصی در جامعه داشته، اما امروزه متاسفانه شاعران با دیدگاه جایگاه اجتماعی به اشعار نگاه نمی‌کنند.

= = = = = = = = = =

گفت‌وگو از: بتول پادام

= = = = = = = = = =

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول