اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌‌وگو با فارس:

خروج آمریکا از برجام راحت نخواهد بود/ خاورمیانه مزیت نسبی سیاست خارجی ماست

تحلیلگر مسائل بین‌الملل بحث خروج از برجام توسط مقامات دولت ترامپ را یک شعبده بازی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و کسب امتیازات بیشتر برشمرد و در عین حال گفت که خروج آمریکا از برجام راحت نخواهد بود.

خروج آمریکا از برجام راحت نخواهد بود/ خاورمیانه مزیت نسبی سیاست خارجی ماست

«نصرت الله تاجیک» تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص آینده برجام و بحث خروج آمریکا از این توافق با بیان اینکه برجام تمام هستی ما در سیاست خارجی نیست، عنوان کرد: برجام فرصت خوبی بود که هم ما سیاست خارجی خود را احیا کرده و روش گفتمان سازی را با دنیا برقرار کنیم و هم اینکه حسن نیت خود را ثابت کنیم که نمی‌خواهیم به شیوه کره شمالی برخورد کنیم و خواستار تعامل با جامعه جهانی هستیم.

وی افزود: این گونه نیست که اگر آمریکا از برجام خارج شود تمام هستی ما در سیاست خارجی و همچنین در اقتصاد تحت تاثیر قرار بگیرد. البته شرایط راحتی نخواهد بود، ولی سعی می‌کنیم با مدیریت صحیح و رفتن به سمت بلوک بندی‌های جدید سیاسی، اثرات منفی آن را کاهش دهیم.

این دیپلمات سابق کشورمان برجام را موافقتنامه‌ای بین ایران و جامعه جهانی خواند و گفت: خروج آمریکا از برجام برای این کشور خیلی راحت نخواهد بود و تبعات منطقه‌ای و بین‌المللی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت.

تاجیک با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران یک کشور موثر در جهان است و بازیگری منفعل نیست، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابزارهای سیاسی و بین‌المللی برخوردار است که می‌تواند از آنها استفاده کند.

*اگر طرف‌های مقابل برجام را به هم بزنند، هزینه‌اش را خودشان خواهند پرداخت

وی طرح بحث خروج از برجام توسط مقامات دولت ترامپ را یک شعبده بازی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و کسب امتیازات بیشتر برشمرد و افزود: اظهارات اخیر خانم نیکی هیلی (نماینده آمریکا در سازمان ملل) ربطی به برجام ندارد. تعهد ایران به برجام و رعایت مفاد آن چندین بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده و هیچ کسی به جز ایشان که موضع ضد ایرانی دارد، تأیید نکرده که جمهوری اسلامی خلف وعده‌ای در توافق داشته است.

سفیر اسبق ایران در اردن مباحث موشکی و نقش ایران در منطقه را براساس منافع و مصالح ملی کشور برشمرد و گفت: ما نمی‌توانیم چیزی که سیاست دفاعی ما را تنظیم می‌کند به برجام گره بزنیم، مگر اینکه ما شاهد حسن نیتی از سوی جامعه جهانی، آمریکا و طرف‌های دیگر باشیم و بتوان برجام را الگوی موفقی خواند و آن زمان است که درباره دغدغه‌های ایران و طرف‌های مقابل، می‌توان روش جدیدی را برای گفت وگو و تعامل برقرار کرد.

وی بار دیگر طرح این مباحث از جمله خروج آمریکا از برجام را در راستای اعمال فشار بر ایران به منظور کسب امتیازات بیشتر خواند و اظهار داشت: آنها راه و روش غلطی را طی می‌کنند. هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید در حالی که از فواید برجام استفاده نمی‌کنیم در این تفاهم بمانیم. در حال حاضر اراده مسئولان و مردم ایران این است که تا آخر به تفاهم پایبند بمانیم و اگر طرف‌های مقابل آن را به هم بزنند، هزینه‌اش را خودشان خواهند پرداخت.

تاجیک اضافه کرد: ما باید مشکلات داخلی را با عقل و تدبیر و مدیریت صحیح  و انسجام ملی حل کنیم و همبستگی ملی مهمترین چیزی است که باید آن را مدنظر قرار دهیم. ما از ابتدای انقلاب با تحریم‌های آمریکا و ... روبرو بودیم و روز به روز بر ضخامت و ارتفاع دیوار بی اعتمادی با آمریکا افزوده می‌شود و عقل سلیم حکم می‌کند که آمریکا به جای ابزار زور و تحریم از تعامل و حسن نیت استفاده کند و به سوی اجرای موفق توافق حرکت کند تا مردم ایران از حلاوت تفاهم استفاده کنند.

به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، اعمال فشار بر مردم ایران و بحث تغییر رفتار و رژیم پاسخگو نیست چرا که روحیه مردم ایران روحیه‌ای نیست که مقابل زور و فشار سر خم کنند و آمریکایی ها باید یک مقدار به تعقل به جای یکجانبه‌گرایی رو بیاورند.

وی با یادآوری این نکته که روحیه ترامپ این نیست که به سمت چندجانبه‌گرایی رو بیاورد، اظهار داشت: در مورد چین و سایر مناطق دنیا نیز چنین رویکردی را دارد.

تاجیک اضافه کرد: به باور من بعید است که آمریکا از برجام خارج شود یا حداقل در این مرحله خارج شود چرا که خروجش مشکلات عدیده‌ای را برای آن به همراه خواهد داشت از جمله در بحث کره شمالی، اروپا و روسیه.

وی معتقد است که ما باید در مورد منطقه با صبر استراتژیک جلو برویم و از اهرم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای تعامل بهتر با منطقه و ایجاد ثبات در منطقه استفاده کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: خاورمیانه مزیت نسبی سیاست خارجی ماست، ولی باید با عقل و درایت از این مزیت نسبی استفاده کنیم. در حال حاضر شرایط منطقه بسیار شکننده است و ترامپ هیچ ابایی ندارد که منطقه را به هم بریزد.

* نتانیاهو را جدی نگیریم

تاجیک در ادامه این گفت‌وگو و درباره اظهارات اخیر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که ایران را به انجام اقدامات تروریستی در سوریه متهم کرده، با بیان اینکه این صحبت‌ها محلی از اعراب ندارد، گفت: ما نباید این صحبت ها را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه آمریکا از سال 2011 تاکنون منطقه را برای حداکثر سازی امنیت رژیم صهیونیستی به هم ریخته، اظهار داشت: هیچ عقل سلیمی در دنیا نمی‌پذیرد که ایران به دنبال تروریسم است، ایران همه قوای مادی و معنوی خود را به کار گرفته که خارج از منطقه برای مردم منطقه تصمیم نگیرند و تمام تلاش خود را صورت داده تا ثبات و آرامش به سوریه بازگردد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: نتانیاهو که دست خودش و رژیمش به خون بسیاری از مردم فلسطین و غیر فلسطینی آلوده است، هیچ وجاهتی ندارد که عنوان کند دنبال ثبات در سوریه است.

تاجیک افزود: اینکه بشار اسد بماند یا برود به مردم سوریه مربوط است و اینگونه اظهارات در محافل اجرایی، مطالعاتی و رسانه‌‌ای فاقد وجاهت است و این محافل با این اظهارات به صورت جوک و لطیفه برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول