اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

گزارش فارس از ساختمان جدید خانه تئاتر

خانه‌ای که پس از یازده سال برای اهالی تئاتر شد/ خانه قدیمی تئاتر حفظ می‌شود

بیش از یازده سال زمان برای ساخت و ساز ساختمان جدید خانه تئاتر به طول انجامیده و در این زمان دولت‌ها و هزینه‌های ساخت و ساز تغییر کرده است و در نهایت با 3 میلیارد و 500 میلیون ساختمان ساخته شده است.

خانه‌ای که پس از یازده سال برای اهالی تئاتر شد/ خانه قدیمی تئاتر حفظ می‌شود

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، خانه تئاتر در سال 78 توسط عده‌ای از هنرمندان و مسئولان وقت تئاتری پایه گذاری شد. در آن زمان حسین سلیمی رییس مرکز هنرهای نمایشی بود.

سلیمی به همراه مجید شریف خدایی رییس وقت شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، لاله تقییان مسئول انتشارات نمایش ، حسن قرایی مسئول وقت امور مالی مرکز، ایرج راد بازیگر و کارگردان ، آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان تئاتر و محمود عزیزی بازیگر و کارگردان تئاتر در دفتر هنرهای نمایشی گرد آمده و این صنف را پایه گذاری کردند. هیئت مؤسس خانه تئاتر شامل مجید شریف خدایی ، ایرج راد ،  اصغر همت، آتیلا پسیانی و حسن قرائی بود.

هیئت موسس پس از عضو گیری در جلسه مجمع عمومی به منظور تصویب اساسنامه و و انتخابات موقت برگزار شد و ادامه فعالیت آن به هیئت مدیره واگذار شد. 

در نخستین انتخابات هیئت مدیره خانه تئاتر ایرج راد، آتیلا پسیانی، اصغر همت ، محمدرضا خاکی، بهزار فراهانی، بهروز غریب پور، رویا تیموریان، داود فتحعلی بیگی، فرشید ابراهیمیان و داود آریا به عنوان هفت عضو هیئت مدیره و دو عضو علی البدل هیئت مدیره ، بازرس و بازرس علی البدل خانه تئاتر انتخاب شدند.

پس از ثبت مجوز خانه تئاتر، هشت انجمن صنفی تئاتر شامل انجمن بازیگران،‌  کارگردانان، نمایشنامه‌نویسان، منتقدان،نویسندگان، نمایشگران عروسکی، طراحان صحنه و لباس، کارکنان و طراحان فنی و هنری و انجمن تئاتر خیابانی تشکیل شد.

با توجه به اینکه سال‌هاست خانه تئاتر در تلاش است تا ساختمان جدیدی برای خود دست و پا کند و از این ساختمان کوچک و فاقد استانداردهای لازم در ایرانشهر رها شود و مدتهاست که برای ساخت ساختمان جدید در خیابان سمیه تلاش دارد ، روز گذشته این ساختمان جدید با حضور اهالی تئاتر افتتاح شد.

اما درباره وضعیت ساختمان و شرایطی که دارد بازدیدی با حضور ایرج راد عضو هیئت مدیره خانه تئاتر و مسئول فراهم آوری این ساختمان صورت گرفت.

در ابتدای ورود مخاطبان به خانه تئاتر با راهرویی مواجه می‌شوند که در آن جایگاه‌هایی برای قرار گرفتن تابلوها و تصاویر است. تصاویری که در این قاب ها قرار گرفته شامل عکس‌های قدیمی تئاتر و آنچه در ارتباط با تئاتر است. تمام طاقچه‌ها در سراسر مجموعه به عنوان گالری‌هایی که بخشی از تاریخچه تئاتر این کشور است و به شکلی موزه مانند طراحی شده است.

ایرج راد دراین باره می‌گوید: «آنچه درباره سرتیرهای برق دوران گذشته بود، ما در اینجا نصب کردیم همه طراحی شده به صورت بشقاب‌ها و حباب‌هایی که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپا تهیه شده تا حال و هوای دوران گذشته را برای تئاتری‌ها تداعی کند.»

در طبقه همکف که سالن انتظار حضار است قرار شده کافی شاپی طراحی شود. سه راه ورود و خروج به سالن نمایش از طبقه همکف طراحی شده که هر یک در جهت متفاوتی است.  راد حباب‌های سالن انتظار و کافی شاپ را هم حباب‌های قدیمی جمع آوری شده از حداقل 50 سال پیش به شمار آورد. 

در نیم طبقه اول به سمت زیرزمین فضایی برای گریم آقایان و بانوان در نظر گرفته شده که البته چند نفری هم برای کار گریم مراسم افتتاحیه مشغول به گریم بودند. اتاق فرمان بلک باکس و تنظیم تصویربرداری و نور و صدا نیز در این بخش قرار گرفته است.

*بلک باکس  چند منظوره

در تمام طبقات ساختمان آسانسور تعبیه و حتی بر روی صحنه بلک باکس نیز آسانسور طراح شده و فایر باکس نیز برای زمان اضطراری و قطعی برق برای به هم نخوردن شرایط نمایش‌ها طراحی شده است. البته راد معتقد است که این فایرباکس‌ها در تمام طبقات قرار گرفته است.

زیرزمین خانه تئاتر به سالن بلک باکس اختصاص یافته است. ایرج راد درباره امکانات این سالن می‌گوید: «سیستم‌های نوری و پروژکتورهای این سالن LED است. هر نوع رنگی از ساده‌ترین تا مشکل‌ترین شکل این پروژکتورها را پوشش می‌دهند. علاوه بر این سیستم نور گرم نیز مثل گذشته طراحی شده است. به لحاظ صوتی و صدایی آگوستیک اینجا از بهترین نوع است و کیفیت خیلی خوبی دارد و به لحاظ پخش صدا نیز بهترین سیستم را با هجده اسپیکر دارا است. صحنه نیز از نظر طراحی صندلی‌ها تاشو و قابل جمع شدن است و بنابراین به راحتی می‌توان استودیو تلویزیونی و رادیویی نیز در اینجا طراحی کرد. 

در تمام لحظات برنامه‌هایی که در این سالن اجرا می‌شود از طریق دوربین‌‌های مختلف کلیه برنامه‌ها را ضبط می‌کند ، تمام برنامه‌ها نیز قابلیت پخش از طریق مانیتورها را در طبقات مختلف دارد. سیستم تهویه گرمایشی و سرمایشی سالن نیز قابلیت جریان خوبی دارد.

*15 هزار جلد کتاب در مخزن کتب خانه تئاتر

در سایر طبقات خانه تئاتر؛ طبقه اول شامل دبیرخانه و روابط عمومی و امور مالی و اداری ، نمازخانه ، مخزن کتاب است. راد عنوان می‌کند که تلاش کردیم فضایی برای کارکنان ایجاد کنیم که علاقه‌مند به محیط کاری شوند حتی در طراحی پرده‌های ساختمان نیز سلیقه خاص به خرج دادیم. 

در بخشی از طبقه اول که راهرو مانند بود مخزن کتاب خانه تئاتر قرار داشت و در آن شبکه بندی شده برای کتب مختلف صورت گرفته است راد عنوان می‌کند که در این مخزن قرار است پانزده هزار جلد کتاب و اسناد و مدارک تئاتری‌ها قرار بگیرد. بسیاری از کتبی که در این کتابخانه است را شادروان رکن الدین خسروی به کتابخانه اهدا کرده که نفیس هستند و به زبان‌های فرانسه، آلمانی، انگلیسی و فارسی هستند بخشی دیگر از کتاب‌ها را سیروس ابراهیم زاده به ما اهدا کردند و برخی دیگر از اساتید نیز قرار است کتبی به ما اهدا کنند.

راد می‌گوید که تمام آنچه به عنوان چوب در ساختمان به کار رفته بامبو ضدحریق با کیفیت است. هر چیزی که در سالن وجود دارد نیز ضد حریق است، از جنس اگوستیک سالن تا صندلی‌ها و پوشش‌ها، کابل‌های نورپردازی و درباره ضدزلزله بودن سالن هم باید بگویم که ساختمان از هر نظر مقاوم است.

طبقه دوم ساختمان نیز مرکز آموزش و پژوهش خانه تئاتر و سیستم‌های رایانه‌ای خواهد بود . طبقه سوم نیز اتاق مدیریت و اتاق کنفرانس قرار دارد. راد این اتاق کنفرانس را دارای امکانات جدید و پیشرفته دانست و در این باره میگوید که سرمایش و گرمایش سالن بسیار خوب است. 

در پشت بام ساختمان نیز محوطه‌‌ای تعبیه شده برای آشپزخانه و طراحی یک رستوران کوچک برای عوامل و احتمالاً علاقه‌مندان تئاتر. راد با توجه به مشرف بودن ساختمان به ساختمان وزارت اطلاعات توضیح داد که در ابتدا ما هم فکر میکردیم شاید مشکلاتی پیدا کنیم اما اینطور نبود. درباره تأمین برخی هزینه‌های ساختمان هم وی میگوید که با استفاده از سالن‌های ضبط صدا و تصویر و طراحی کافی شاپ و رستوران می‌‌توانیم بخشی‌ از هزینه‌ها را تأمین کنیم.

راد درباره مهندسان این ساختمان نیز می‌گوید که سازه این ساختمان در ابتدا توسط مرحوم مهندس شاهین فر طراح شد، بعد از او درباره طراحی کل این ساختمان درباره نازک کاری و دیگر کارها از طریق مهندس بیژن شافعی صورت گرفت. 

*ساخت با 3 میلیارد و 500 و تجهیز با 3 میلیارد و 800  میلیون تومان

براساس گفته‌های ایرج راد این ساختمان یازده سال به طول انجامیده تا ساخته شود علتش هم کار تدریجی و دریافت پول کم بوده است تا ساختمان به مرحله نقاشی و معماری و خرید زمین حدود سه میلیارد و پانصد تومان هزینه شده و با تجهیز ساختمان، میز و صندلی و دیگر امکانات سه میلیارد و هشتصد میلیون دیگر هزینه برداشته است که بخشی از تأمین هزینه نور و سیستم‌های صوتی در دوران صالحی امیری در وزارت ارشاد توسط ایشان تأمین شد و از سوی مؤسسه توسعه هنرهای معاصر به فروشندگان تحویل داده شد.

راد درباره باقی ماندن ساختمان قبلی خانه تئاتر به خبرنگار فارس می‌گوید که امیدوارند با رایزنی با شهرداری ساختمان فعلی هم باقی بماند چرا که نیاز به هر دو این ساختمان‌ها وجود دارد.

*مخالفتی با حفظ ساختمان قبلی خانه تئاتر وجود ندارد

اصغر همت نیز درباره شرایط این دو ساختمان به فارس می‌گوید: سالن قبلی برای یک گردهم آمدن  و نمایشنامه خوانی در این مدت جواب داد، اما اتاق‌ها برای تمرین و دورخوانی مناسب است سعی می‌کنیم اگر شهرداری کنار بیاید ساختمان را حفظ دهیم مذاکرات ضمنی انجام شده فکر نمی‌کنم مخالفتی باشد. بنابراین ساختمان اصلی قرار است همین ساختمان جدید باشد اما اگر کاری در این دو سالن تداخل داشت می‌توانیم از آن سالن استفاده کنیم.

وی در ادامه نیز می‌گوید: خوشبختانه این سالن با کمترین مبلغ توانست جمع و جور شو،د شاید یک دهم هزینه‌های این روزهای ساخت و ساز کار به اتمام رسید، قطعا ما نیاز به نیروهای متخصص برای سالن، نور، صدا و طبقات و اداری می‌خواهیم به هر حال ما مراجعه کنندگان مختلف در این خانه زیاد خواهیم داشت.

همت همچنین می‌افزاید که امیدواریم الان اتفاقاتی که سالها انتظار داشتیم در خانه تئاتر رخ دهد، شامل حال تئاتر ما شود این روزها حال تئاتر ما خوب نیست خانه تئاتر و همه اعضای ما از اوضاع کلی حاکم بر تئاتر کشور تأثیر بگیرد. این روزها حال تئاتر خوب نیست چرا که شرایطی فراهم نشده تا اساسنامه‌ای که خود دولت هجده سال پیش تصویب کرده را به ما محول سازد، امیدواریم با مشارکت و کار اصلی که دولت می‌بایست انجام دهد یعنی حمایت و نظارت امور اجرایی کارها را حداقل در برنامه ریزی و ترسیم آنچیزی که می‌بایست باشد و به تخصص باز می‌گردد به خانه تئاتر بازگردد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول