اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

امارات‌لیکس؛ دولت بحران‌ساز - 7

حمایت محکم رئیس‌جمهور لبنان از حزب‌الله در دیدار با سفیر امارات

اسناد فاش‌شده از سفارت امارات در بیروت نشان می‌دهد که سفیر این کشور، با اشاره به دیدار خود با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، تأکید می‌کند که او به طور تام و کمال حامی حزب‌الله است.

حمایت محکم رئیس‌جمهور لبنان از حزب‌الله در دیدار با سفیر امارات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الاخبار لبنان در سلسله گزارشی  اقدام به افشای نامه‌های محرمانه سفارت‌های اردن و امارات در لبنان کرده است که حاوی اطلاعات مهم از برنامه‌ها و اقدامات ابوظبی در منطقه است.

روزنامه الاخبار این سری افشاگری‌ها را «امارات لیکس» نامیده است.

این روزنامه در یکی از گزارش‌های خود به نامه «حمد الشامسی» سفیر امارات در لبنان به ابوظبی اشاره می‌کند که در آن به مضمون دیدار خود با «میشل عون» در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ می‌پردازد.

در این دیدار که ۶ روز پس از بازداشت «سعد الحریری» در ریاض انجام شده است، «میشل عون» رئیس‌جمهور و «جبران باسیل» وزیرخارجه لبنان تلاش دارند تا از امارات بخواهند برای حل بحران وارد عمل شود.

«حمد الشامسی» سفیر امارات در بیروت در نامه خود می‌نویسد که میشل عون و جران باسیل در راستای حل بحران استعفای حریری در عربستان، با کاردار عربستان و سفرای کشورهای امارات و مصر و باقی سفرا دیدار کرده‌اند و  میشل عون در دیدار با سفیر امارات تلاش می‌کند تا موضع رسمی لبنان که همان «بازگشت حریری به لبنان» است را به وی شرح دهد.

طبق این نامه، رئیس‌جمهور لبنان تأکید می‌کند که استعفای حریری در خارج از کشور خلاف توافق و قانون اساسی است و باید او بازگردانده شود و سپس استعفای خود را تقدیم کند.

در این دیدار «حمد الشامسی» بر حضور خود در کنار عربستان بعنوان شریک راهبردی و مشارکتش در قالب به اصطلاح ائتلاف عربی، تأکید و زبان به انتقاد از حرب‌الله لبنان و وارد کردن اتهامات گسترده باز می‌کند و مدعی می‌شود که حزب‌الله اقدام به شلیک موشک به سوی عربستان کرده است.

بنا بر این نامه  «میشل عون» خطاب به سفیر امارات تأکید می‌کند: «هیچ‌گونه شواهد واضحی مبنی بر مشارکت حزب‌الله در اتفاقات یمن وجود ندارد» وی سپس بار دیگر از امارات می‌خواهد تا نقش مثبتی در راستای حل شرایط به وجود آمده برای لبنان ایفا کند.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان نیز با تمجید از همکاری‌های دو جانبه دو کشور سلام خود را به «عبدالله بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی خود رساند.

سفیر امارات در ادامه می‌نویسد که این دیدار جو مثبتی داشت و میشل عون خواستار نقش فعال و حیاتی امارات در پرونده سعد الحریری شد و در سخنان خود هیچ‌گونه حمله یا انتقادی را متوجه عربستان نکرد.

«سعید الشامسی» بار دیگر در نامه خود بر حماست تام و کمال «میشل عون» از حزب‌الله تأکید می‌کند و مدعی می‌شود که وی چشم خود را بر واقعیات بسته است.

او همچنین می‌نویسد که رئیس‌جمهور لبنان علی رغم تأکید خود بر بازگشت سعد الحریری، هیچ سخنی از بازداشت یا حضور غیر ارادی حریری در عربستان به زبان نیاورد.

مطالب مرتبط (کلیک کنید) : 

۱- ولی‌عهد ابوظبی برای فروپاشی عربستان تلاش می‌کند

۲- پشیمانی عربستان از حمایت از «سعد الحریری»

۳- نگرانی ابوظبی از احتمال بهبود روابط بیروت-دمشق در پی معرفی سفیر جدید لبنان

۴- افشای اسناد نشان داد؛ پیدا و پنهان استعفای اجباری «سعد الحریری» در عربستان

۵- «جعجع» خطاب به سعودی‌ها: به تنهایی با حزب‌الله نمی‌توان مقابله کرد

۶- برخلاف اتحاد ظاهری؛ ولی‌عهد ابوظبی از عملکرد عربستان ناراضی است

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول