اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

کارشناسان سلاح‌های شیمیایی بررسی کردند

ادعای پنهان کردن شواهد استفاده از سلاح شیمیایی در «دوما» سوریه تا چه اندازه با واقعیت انطباق دارد؟

کارشناسان سلاحهای شیمیایی بر این باورند که اتهامات آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه و روسیه در خصوص مخفی کردن شواهد استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما به دور از واقعیت و عملا امکان اجرای آن محال است.

 ادعای پنهان کردن شواهد استفاده از سلاح شیمیایی در «دوما» سوریه تا چه اندازه با واقعیت انطباق دارد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کشورهای غربی پس از به راه انداختن نمایش استفاده از سلاح شیمیایی در شهر «دوما» توسط ارتش سوریه، با ورود بازرسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به این شهر و بر ملا شدن حقیقت، این بار مدعی هستند که شواهد حمله شیمیایی پنهان شده است.

«آنتون اوتکین» کارشناس سلاح های شیمیایی و بازرس سابق سازمان ملل متحد در عراق در سال 1994 در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیا الیوم» تأکید کرد، در صورت استفاده از سلاح شیمیایی حاوی کلر یا سارین در یک منطقه به مساحت صدها هزار متر، قطعا آثار مواد سمی بر روی خاک و ساختمانهای اطراف محل حمله شیمیایی باقی می ماند.

اوتکین بر این باور است، برای اینکه بتوان شواهد حمله شیمیایی را محو کرد باید محل مورد نظر با بولدزر حفر شود و آوار آن دستکم در عمق دو متری در زیر زمین دفن شود.

وی تصریح کرد، کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی از ساکنان بومی سوال خواهند پرسید و ساختمانهای موجود را بررسی خواهند کرد و محال است که در صورت وقوع حمله، هیچ کس از آنان از حمله شیمیایی سخن نگوید.

این کارشناس روس خاطر نشان کرد، در صورت حمله شیمیایی به دوما، باید گروه زیادی از مردم توسط مواد سمی، مسموم می‌شدند و در چنین شرایطی نمی‌توان افراد آسیب دیده را مخفی کرد؛ خاصه اینکه پزشکان و شاهدانی وجود دارند که فرضا این افراد آسیب دیده را درمان یا با آنان برخورد کرده باشند. کما اینکه کارشناسان نمونه خون بیماران حاضر در بیمارستان دوما و ساکنان بومی را می‌گیرند و در صورت استفاده از چنین موادی، قطعا در نمونه‌های خون مشخص خواهد بود.

وی در پایان اظهارات خود اعلام کرد، متهم کردن روسیه و سوریه به مخفی کردن شواهداستفاده از سلاح شیمیایی در دوما به هیچ وجه صحت ندارد و این مسئله نشان میدهد که مسئولان غرب در تلاشند فورا دمشق را مسئول این حمله ادعایی معرفی کنند، حال آنکه می‌دانند هیچ نشانه ای وجود ندارد که وقوع این حادثه را تأیید کند.

«ویکتور لیتوفکین» کارشناس نظامی روسیه نیز در این زمینه اعلام کرد، پنهان کردن آثار استفاده از مواد شیمیایی، مستلزم سلسله اقدامات دشوار از جمله اصلاح خاک و تخلیه بیمارستان از وجود بقایای مواد سمی و تمیز کردن دیوار ساختمانهای اطراف محل حادثه از مواد شیمیایی است.

لیتوفکین با اشاره به اینکه انجام چنین اقداماتی در این مدت زمان کوتاه، محال است، اظهار داشت، رسانه ها از کشته و زخمی شدن دهها نفر خبر دادند، لذا نمی‌توان این مقدار از جنازه ها و افراد آسیب دیده را از چشم بازرسان مخفی نگه داشت.

وی با تأکید بر اینکه اتهامات آمریکا، انگلیس و فرانسه به روسیه و سوریه صرفا «یاوه» است، اظهار داشت که هدف از چنین یاوه‌سرایی‌هایی توجیه جنایتی است که این کشورها علیه ملت سوریه مرتکب شدند.

در همین راستا، «جان پاسکال زندرز» کارشناس فرانسوی سلاح شیمیایی با تأکید بر اینکه محور کردن همه دلایل حمله شیمیایی محال است، تصریح کرد که کارشناسان در بازرسیهای خود، به تحلیل نمونه های موجود روی زمین اکتفا نمی‌کنند.

به گفته زندرز، کارشناسان با کسانی که از این حمله (احتمالی) جان سالم به در برده اند، گفت‌وگو خواهند کرد و در صورت وجود فرد آسیب دیده تحت درمان، با وی نیز ملاقات خواهند کرد و نمونه خون آنان را خواهند گرفت.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول