اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

دامنه فعالیت‌های جشنواره آواهای رضوی گسترش می‌یابد

در نشست تخصصی اتاق فکر سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی بر آفرینش و خلق آثار جدید با محوریت رضوی تاکید شد.

دامنه فعالیت‌های جشنواره آواهای رضوی گسترش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس، در نشست تخصصی اتاق فکر سومین جشنواره سراسری آوها و نواهای رضوی بر ضرورت تولید آثار فاخر و گسترش دامنه فعالیت ها و بخش های مختلف جشنواره با موضوع امام رضا علیه السلام تأکید شد.

محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در این باره گفت: با توجه به شناسایی ظرفیت ها و کشف استعداد های هنری در دوره اول و دوم از برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی و  همچنین بازخورد مثبت آن، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در دوره جدید، گسترش دامنه فعالیت ها در کلیه بخش های این جشنواره در دستور کار کمیته اجرایی قرار خواهد گرفت .

وی افزود: در این راستا  انجام اطلاع رسانی بهنگام ،چاپ فراخوان ، پوستر و همچنین تعامل با  مبادی ذیربط نظیر انجمن های موسیقی سراسر استان ها، دفتر موسیقی، خانه موسیقی و سایر حوزه های مرتبط، از اهم امور اجرایی این بخش می باشد.

مدیر اجرایی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی همچنین گفت : با توجه به برگزاری جلسات تخصصی آسیب شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره های برگزار شده در سنوات گذشته، توجه به موسیقی اقوام و نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی ایران و حمایت از هنرمندان این رشته با موضوع امام رضا (ع) از الزامات این دوره از جشنواره خواهد بود.

احمد صدری،دبیر تخصصی و عضو اتاق فکر سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی نیز در این جلسه، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی مدون و زمانبندی شده جهت اجرای مطلوب این جشنواره گفت : نمونه سازی و  معرفی آثار حرفه ای با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار تولیدی از جمله اهم فعالیت های این دوره خواهد بود.

وی افزود: بخش رقابتی این دوره از جشنواره مبتنی بر آفرینش و خلق آثار جدید با محوریت رضوی خواهد بود و این موضوع بستر مناسبی برای بروز و ظهور یک جریان فرهنگی در کشور و شناسایی فعالان این حوزه خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد باید کمک کنیم تا با یک حرکت اجتماعی و سیال، مخاطبین هدف این جشنواره را بیش از پیش پیدا کنیم و  زمینه حضور ایشان را در سطح کشور و  بین المللی فراهم نماییم.

تقی ضرابی، رییس انجمن موسیقی استان تهران و عضو اتاق فکر این جشنواره هم در این جلسه دعوت همگانی اهالی هنر و دانشگاهیان را یادآورشد و گفت: با حمایت و جذب هنرمندان و تولیدات سمعی و بصری با موضوع امام رضا علیه السلام در دو حوزه آهنگسازی و اجرا می توان آثار جدید و ارزشی را در سطح جامعه معرفی و نشر داد.

وی با تاکید بر اینکه باید بر اساس نیاز فرهنگی جامعه حرکت کرد افزود: اگر با تفکر و مهندسی فرهنگی نیازهای هنری جامعه بررسی و شناسایی شود آنگاه می توانیم به تولیدات فاخر دست یافته و دارای یک رپرتوار بسیار مهم و قابل اجرا در همه جا باشیم و این در گرو پیروی از فرهنگ موسیقی بومی و داخلی خودمان است. 

شهرام صارمی به عنوان یکی دیگر از اعضای اتاق فکر سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی نکات قابل توجهی را در مورد محتوای اشعار در تولیدات موسیقی متذکر شد و لزوم توجه به این بخش در جشنواره را مهم و موثر دانست.

وی گفت: محتوای کلام و متون در همه بخش های جشنواره مهم است و در حقیقت شعر و ارتباط موضوعی آن حرف نخست بخش های این جشنواره است و در جریان داوری و معرفی تولیدات جدید به لحاظ عدم تکرار در تولیدات گذشته و دارا بودن وزن و استحکام موضوعیت باید مورد ارزیابی قرار گیرد که به طور قطع به ارتقاء سطح کیفی این آثار منجر خواهد شد و در نهایت اهداف جشنواره را دنبال خواهد نمود.

 آریا عظیم نژاد آهنگساز قطعه  " آمدم ای شاه پناهم بده" و عضو دیگر اتاق فکر سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی نیز در این جلسه با بیان وجه اشتراک خاستگاه موسیقی در گستره جهانی گفت: موسیقی مرز جغرافیایی ندارد و این نکته قابل توجهی در بخش ملل این جشنواره است.

وی افزود: با مطالعه و تحقیقاتی که در این خصوص انجام گرفته و با نگاه به این خاستگاه مشترک و همچنین توجه به محوریت موضوع رضوی و ارتباط و دعوت از هنرمندان سایر کشورهای اسلامی میتوان بخش ملل این جشنواره را رونق بخشید.

در خاتمه این نشست معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ابراز امیدواری  کرد: استان تهران که با تصویب شورای سیاستگذاری و کمیته اجرایی  شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) عهده دار برگزاری سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی شده است بتواند با بهره مندی از پتانسیل ها و  قابلیت های مناسب  هنری و برخورداری از منابع مفید در سطح ملی و بین المللی مطرح باشد .   

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول