اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

مدیرکل محیط زیست استان همدان:

وضعیت زباله حاشیه راه‌ها برای رویداد «همدان، 2018» مناسب نیست/ تولید پلاستیک نیاز به اصلاح قانون دارد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان این که شعار امسال هفته زمین «نه به کیسه‌های پلاستیکی» است، گفت: وضعیت زباله در حاشیه راه‌ها به هیچ عنوان مناسب برگزاری رویداد 2018 نیست.

وضعیت زباله حاشیه راه‌ها برای رویداد «همدان، 2018» مناسب نیست/ تولید پلاستیک نیاز به اصلاح قانون دارد

عادل عربی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: امروزه زمین را به عنوان مادر ما انسانها تلقی می‌کنند چراکه بستر حیات و رشد و نمو تمام انسان‌ها و مخلوقات خداوندی در گستره زمین است.

وی افزود: به واسطه اهمیتی که زمین دارد و خطری که متوجه این کره خاکی به عنوان تنها سیاره قابل سکونت و زیست انسان است یک روز را به عنوان روز زمین معرفی کردند و بیشتر مباحث آلودگی و تخریب در این روز مدنظر است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان بیان کرد: در شرایط فعلی مبحث آلودگی زمین به حدی شایع، گسترده و رها شده که می‌طلبد در بحث زمین و حفاظت از طبیعت نگاه و رویکرد جدیدی داشته باشیم و حفاظت و احترام به طبیعت و کره خاکی را بسیار جدی تلقی کنیم.

وی با بیات اینکه روز زمین یک روز جهانی است و مختص ایران نیست اما به سبب مشکلات و معضلات عدیده و اهمیت آن، ما در ایران این روز را هفته تلقی می‌کنیم، گفت: برنامه‌های محیط زیست در قالب هفته زمین اجرا می‌شود که امسال هم شعار ما برای این مناسبت «نه به کیسه‌های پلاستیکی» است.

عربی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست نمی‌تواند طی یک روز یا یک هفته تمام معضلات زیست‌محیطی را حل کند، افزود: نامگذاری یک روز به نام «روز زمین» یک هشدار است که به همه مردم بگوییم ما یک کره خاکی داریم و هیچ جای دیگری برای زندگی انسان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر استفاده از طبیعت به همین منوال پیش برود شرمنده نسل‌های بعد شده و امانتدار خوبی برای آنها نخواهیم بود.

*تشکیل کارگروه استانی پسماند برای نخستین بار

مدیرکل محیط زیست استان همدان تمرکز محیط‌زیست استان در این هفته را بر موضوع پسماند عنوان کرد و گفت: امسال اولین کارگروه استانی پسماند با حضور معاونت عمرانی استاندار به عنوان رئیس کارگروه و دبیری محیط زیست و شهرداری‌ها، دفتر امور شهری و روستایی استانداری، آب منطقه‌ای، صدا و سیما، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و سایر ادارات مرتبط برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این کارگروه اداراتی حضور دارند که خود یا در بحث‌های مختلف می‌توانند در زمینه تنظیف و بازیافت کمک کنند یا مجموعه خودشان تولید پسماند دارند که باید در راستای کاهش و کنترل آن اقدام کنند.

عربی تصریح کرد: در این کارگروه که روز دوشنبه برگزار خواهد شد مباحث مطرح شده سال قبل مرور و مباحث جدید طرح می‌شود ضمن این که مسئله مهم زباله حاشیه راه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با بیان این که به نظر می‌رسد مسئله زباله حاشیه راه‌‌ها متولی ندارد در حالی که قانون به صراحت متولی را مشخص کرده است، ادامه داد: مسئله زباله حاشیه راه‌ها و جاده‌ها یک موضوع مغفول مانده است که به آن توجه نشده و پسماند حاشیه راه‌ها واقعا صورت زشت و فاجعه‌باری به خود گرفته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان در تشریح برنامه‌های هفته زمین گفت: در این هفته قراردادی با آموزش و پرورش منعقد کرده و تصمیم داریم موضوع پسماند را در قالب کارگاه آموزشی، مسابقات نقاشی و انشاء به دانش‌آموزان آموزش دهیم ضمن اینکه تجهیز کتابخانه مدارس منتخب در 9 شهرستان و 36 مدرسه را با اعتبارات خود محیط زیست انجام داده کتاب‌های زیست محیطی را برای استفاده کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های پاکسازی طبیعت با مشارکت مردم طی هفته زمین، عنوان کرد: امسال بنابر عزم زیرمجموعه‌های استانداری نوعی هماهنگی را در زمینه مسائل پاکسازی محیط طبیعی و انسانی شاهد هستیم و واقعا این گونه اقدامات اهمیت حیاتی دارد چرا که داریم به حدی می‌رسیم که در مقوله «زباله» وضعیت به سمت غیرقابل قبولی پیش می‌رود.

عربی عنوان کرد: در بحث پسماند محیط زیست در قسمتی از موضوع بازیافت از جمله برای تولید بیوگاز و کمپوست وارد شده و در بحث باکتری زباله‌خوار اتفاقاتی افتاده که اگر پژوهشکده‌ها و مراکز دانشگاهی کار را کامل کنند و صنعتگران به استفاده از آن روی بیاورند نقطه امیدی است که ما را امیدوار می‌کند تا به این وسیله بعضی از پسماندهای که قابل جمع‌آوری نیستند را از بین ببریم.

وی گفت: در حاشیه راه‌ها در کل کشور و استان همدان وضعیت زباله‌ها بسیار نامناسب است و با توجه به این که رویداد همدان 2018 را در پیش داریم با وجود گردشگران و میهمانان خارجی این وضعیت اصلا خوشایند نیست.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان همدان متذکر شد: حجم پلاستیک‌های حاشیه راه‌ها آنقدر گسترده است و در لابلای بوته‌ها و درختچه‌ها گیر کرده‌اند که قابل جمع‌آوری و پاکسازی نیست.

وی گفت: این روند باید از مبدأ متوقف شود و با مالیات‌گذاری روی تولید پلاستیک یا حتی ممنوع کردن تولید در مواردی، طبیعت کشور از این بلای بزرگ نجات پیدا کند.

وی یادآور شد: با اصلاح قوانین در حوزه تولید پلاستیک می‌توانیم مسئله زباله‌های پلاستیکی را حل کنیم چنانکه برخی کشورها این کار را انجام دادند و از آن وضعیت بیرون رفتند.

انتهای پیام/76001/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول