چکیده
یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکت ها ی توزیع،، طراحی مکان های دپو و مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه سازی شبکه تامین است. در این پژوهش به مکا ن یابی ادارات پست و مسیریابی مرسوله های پستی پرداخته شده است. یک مساله مکا ن یابی مسیریابی دو هدفه توسعه داده شده است. به منظور تطبیق مدل با - واقعیتت عدادی از محدودیت دنیای واقعی از جمله زما ن محدود برای ارسال در نظر گرفته شده اند. یک روش حل مناسب با استفاده از برنامه ریزی آرمانی اصلاح شده برای حل مدل پیشنهادی توسعه داده شده است. مدل پیشنهادی و روش حل در مطالعه موردی ادارات پست شهر تهرا بکارگیری شده اند. نتایج مدل پیشنهادی با
وضعیت جاری ادارات پست مقایسه شده اند و مشخص شده است که مدل پیشنهادی در مورد زمان و هزینه انجام عملیات پستی صرفه جویی های قابل توجهی را ارائه می دهد. مدل پیشنهادی را می توان در مورد سایر خدمات شهری مانند مکا ن یابی سطل های جمع آوری زباله ها و مسیریابی ماشین های جمع آوری متناسب سازی و بکارگیری نمود. همچنین می توا ن سایر پارامترهای مورد توجه در برنامه ریزی شهری را به صورت عدم قطعیت در مدل دخیل کرد. همچنین می توا ن مساله را برای کل کشور ایرا ن توسعه داد و با توجه به بزرگ شدن سایز مسئله می توان از روش های فراابتکاری برای حل مدل استفاده نمود.
کلیدواژه ها:مساله مکا یابی مسیریابی؛ برنامه ریزی دو هدفه؛ برنامه ریزی آرمانی؛ پست شهر تهران
نویسندگان:
محمد حسین طهماسبی: کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی
کاوه خلیلی دامغانی: دانشیار مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
وحید رضا قضاوتی: دانشیار مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی - دوره 16، شماره 48، بهار 1397.