اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ماکرون: خروج آمریکا از برجام می‌تواند به جنگ ختم شود

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید خروج آمریکا از برجام شاید به جنگ منتهی شود هر چند بعید است ترامپ حاضر به پرداخت چنین هزینه‌ای برای خروج از «بدترین توافق تاریخ آمریکا» باشد.

ماکرون: خروج آمریکا از برجام می‌تواند به جنگ ختم شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که تاکنون بارها در خصوص قصد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای هشدار داده، این بار هشدار جدی‌تر درباره عواقب چنین اقدامی داد.

ترامپ باید بر اساس قوانین داخلی آمریکا، تا 6 روز دیگر یعنی 22 اردیبهشت تصمیمش را درباره تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران اعلام کند. این کار از نظر قواعد بین‌الملل بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اما قوانین داخلی آمریکا در این مورد، حقوق داخلی این کشور را به حقوق بین‌الملل ارجحیت داده است.

مقامات ایران در خصوص واکنش متقابل تهران به این عهدشکنی آمریکا هشدار داده‌اند.

ماکرون که چند هفته پیش برای بررسی تصمیم برجامی ترامپ و رایزنی با وی به واشنگتن رفته بود، امروز در ارزیابی تبعات خروج احتمالی ترامپ از برجام گفته: «خروج کامل آمریکا از برجام به معنی باز کردن جعبه پاندورا است و می‌تواند به جنگ منجر شود.»

خروج از برجام یا حداقل بازمذاکره برای اصلاح آن، یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ است؛ وی بارها گفته که برجام «بدترین توافق تاریخ آمریکاست.» جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی اعلام کرده که حاضر به مذاکره مجدد بر سر برنامه هسته‌ای خود نیست.

برخی شرکای اروپایی واشنگتن، از لزوم حفظ برجام سخن می‌گویند اما در عین حال بر لزوم به راه افتادن مذاکراتی جدید بر سر تمدید محدودیت زمانی غنی‌سازی، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پایفشاری می‌کنند.

امانوئل ماکرون البته در تمایل ترامپ برای دادن هزینه سنگین «جنگ» برای بیرون رفتن از برجام شک داشت و گفت: «تصور نمی‌کنم که دونالد ترامپ خواستار جنگ باشد.»

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول