اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

حجت‌الاسلام انصاریان:

تبلیغ برای طلاب حوزه‌های علمیه یک امر واجب است

مفسر قرآن کریم گفت: اکنون تبلیغ برای طلاب حوزه‌های علمیه به یک واجب تبدیل شده است، دشمنان از راه‌های مختلف به دین مردم هجوم آورده اند و با خداوند و ارزش‌ها می‌جنگند.

تبلیغ برای طلاب حوزه‌های علمیه یک امر واجب است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان عصر امروز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ دین در سالن همایش‌های غدیر با اشاره به راه‌های موعظه اظهار کرد: خداوند سه راه را برای موعظه برای ما باز کرده است.

وی ادامه داد: یک نوع از تبلیغ، تبلیغ عالمانه و همراه با استدلال است که نمی‌تواند عام باشد، مبلغان در مراکز علمی و مجالس تخصصی با افرادی روبه رو می‌شوند که باید با استدلال با آن‌ها صحبت کنند.

مفسر قرآن کریم افزود: باید مبلغان از موعظه حسنه در همه جا استفاده کنند که این نوع از موعظه موجب حفظ دین و توبه مردم است، اکنون تبلیغ برای طلاب حوزه‌های علمیه به یک واجب تبدیل شده است، دشمنان از راه‌های مختلف به دین مردم هجوم آورده اند و با خداوند و ارزش‌ها می‌جنگند.

انصاریان با اشاره به ویژگی‌های مبلغان اظهار کرد: یک مبلغ باید تا آخرین لحظه عمر خودش هم به تبلیغ دین بپردازد، آخرین سفارش ائمه معصومین(ع) در لحظه مرگ سفارش به نماز بود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود که موعظه دل مرده را زنده می‌کند، حتی بدترین آدم‌ را می‌توان با موعظه متحول کرد و تغییر داد.

استاد اخلاق حوزه افزود: مبلغان در هنگام سخن گفتن بر بالای منابر باید به خداوند توجه داشته باشند، هیچ کسی مثل خداوند نمی‌تواند که پاداش یک مبلغ را حساب کند، یک مبلغ به اندازه ای ارزش دارد که رسول اکرم(ص) چنین فردی را تا بیرون از شهر بدرقه می‌کرد، البته کار هدایت کار وجود خداوند است و مبلغان نباید به جمعیت پای منابر خود مغرور شوند.

انصاریان با اشاره به پاداش توبه دادن مردم اظهار کرد: این کار به اندازه ای پاداش دارد که هیچ کس اندازه آن را نمی‌داند، یکی از ابزار برای هدایت مردم، دین شناسی است و طلاب یاید سال‌ها عمر خودشان را برای شناخت دین صرف کنند.

وی ادامه داد: اگر طلبه ای پس از پایان تحصیل خود بتواند به شهر خودش برگردد، باید این کار را انجام بدهد و عوارض این بازگشت را تحمل کند، پیامبران هم در طول عمر خود هم مورد تهمت‌های زیادی همچون جنون قرار گرفتند.

مفسر قرآن کریم افزود: بخشی عمده از قرآن مربوط به دشمن شناسی و دوست شناسی است، مبلغان باید در منابر خود، آمریکا و استکبار جهانی را به عنوان دشمن به مردمی معرفی کنند.

انصاریان، اخلاص را از ابزار موفقیت مبلغ دانست و تصریح کرد: اخلاص اثر زیادی بر روی مخاطب می‌گذارد و موجب موفقیت مبلغ خواهد شد، خداوند رزق و روزی انسان را تضمین کرده است.

وی ادامه داد: هر کسی که برای خداوند کار کند، خدا نیز برای او کار خواهد کرد، همچنین نرمی اخلاق هم از ابزار تبلیغ است و یک مبلغ نباید در برخورد عصبانی شود، براساس آیات قرآن، گفتار نرم دستور خداوند به حضرت موسی در برخورد با فرعون بود.

استاد اخلاق حوزه افزود: خداوند در قرآن، فریاد بلند را از عذاب‌های خود دانسته است، داد زدن نه تنها تاثیر مثبت نمی‌گذارد، بلکه تاثیر منفی دارد، برای همین قرائت قرآن به صورت ترتیل توصیه شده است.

در پایان خاطرنشان کرد: مبلغ در هنگام تبلیغ باید در اخلاق و عبادت مقدم بر دیگران باشد، بیان مسائل الهی براساس قرآن، روایات و زیارت‌ها هم از ابزار تبلیغ است.

انتهای پیام/78004/آ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول