اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان نمایش در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

تقابل سنت و مدرنیته در «دلقک‌های غمگین»/ تأمین هزینه‌های تئاتر دانشجویی دشوار است

مانلی حسین‌پور،‌ کارگردان «دلقک‌های غمگین» که در نخستین روز جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت،‌ عنوان کرد: تقابل بین سنت و مدرنیته، ناامیدی و تنهایی انسان‌ها در این عصر محتوای نمایش را تشکیل می‌دهد.

تقابل سنت و مدرنیته در «دلقک‌های غمگین»/ تأمین هزینه‌های تئاتر دانشجویی دشوار است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از روز گذشته،‌ شانزدهم اردیبهشت ماه اجراهایش را در سالن‌های تهران آغاز کرد.

یکی از نمایش‌هایی که زنگ آغاز اجرا را در روز اول نواخت،‌ «دلقک‌های غمگین» به نویسندگی علی حاتمی‌نژاد و کارگردانی مانلی حسین‌پور بود که در دو سانس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به صحنه رفت.

حسین‌پور، کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: جشنواره تازه آغاز شده و نمی‌توان درباره آن نظری داد اما تا جایی که می‌دانم همکاری خوبی با ما شد،‌ نور و سالن در اختیار ما قرار دادند، فقط مشکلی که بود قدری همه چیز با تأخیر صورت گرفت، مثلا جدول جشنواره دیر به دستمان رسید و ما هم جزو گروه‌های اول بودیم که اجرایمان انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در روز نخست عموما مخاطب کارها کمتر است، چرا که اطلاع رسانی صحیح هنوز صورت نگرفته، گفت: به دلیل همین مسئله امروز ساعت ۱۵ نیز ما مجدد اجرای دلقک‌های غمگین را در دانشگاه تهران خواهیم داشت.

حسین‌پور با بیان اینکه قرار بوده این نمایشنامه برای یک جشنواره خارجی آماده شود، گفت: بنابراین برای نخستین بار است که کار را به صحنه می‌آوریم، فضای کار درباره زندگی یک دلقک سیرک ورشکشته است که تلاش می‌کند سیرک خود را دوباره پابرجا کند اما تقابل‌های بین سنت که همان سیرک او باشد با مدرنیته که فضای تلویزیون و جذابیت خاص آن برای مردم است، او را دچار مشکل می‌کند. 

وی در ادامه افزود: تقابل بین پدر و پسر در سنت و مدرنیته،‌ ناامیدی و تنهایی آدم‌ها در این کار دیده می‌شود. این نمایش دارای شش کاراکتر است که چهار بازیگر اصلی و دو بازیگر فرعی آن را اجرا می‌کنند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره اهمیت جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: به نظر من این جشنواره هم خلاقیت و هم انگیزه به جوانان می‌بخشد و نسبت به جشنواره فجر به روز تر است. جشنواره فجر در بخش‌هایی پارتی بازی و باند بازی و ورود حتی برخی پیشکسوتان و برخی کارهای آشنا را دارد این اتفاقات باعث می‌شود کیفیت کارها پایین بیاید،‌اما در جشنواره‌های دانشجویی کمتر چنین چیزهایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کارش از بخش مناطق به تهران آمده ، گفت: ما بوشهر هم حضور داشتیم خیلی از کارها آنجا سطح جشنواره فجر را داشت جوانان خیلی با انگیزه و خوش ریتم کار می‌کنند و این نشان می دهد که با جان و دل نمایش‌ها را به صحنه می‌آورند، به نظر من اگر به این جوانان بهای بیشتری داده شود اتفاقات خیلی خوبی در تئاتر ما می‌افتد.

حسین‌پور درباره شرایط حضور در جشنواره خلیج فارس گفت: ما خودمان هزینه‌هایمان به استثنای اسکان در بوشهر را دادیم بهرحال بردن دکور و سایر تجهیزات برایمان سخت بود تأمین این هزینه‌ها دشوار می شود،‌ بنابراین سعی کردیم خیلی چیزها را همراه نبریم حتی به ما گفتند این هزینه‌ها را دانشگاه خودمان بدهد که چنین اتفاقی هم هنوز رخ نداده است اما درباره تهران هنوز نمی‌دانم که چقدر اعتبار یا بودجه به ما تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول