اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف:

مقدمات تشکیل کانون تفکر در همدان فراهم شود

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه نیازی به بزرگ کردن ماشین دولت نیست، گفت: مقدمات تشکیل کانون تفکر برای تسهیل امور حاکمیت و ایجاد تعاملات دو سویه در همدان فراهم شود.

مقدمات تشکیل کانون تفکر در همدان فراهم شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مرتضی زمانیان پیش از ظهر امروز در نشست صمیمی نخبگان با رئیس مرکز مطالعات راهبردی شهرداری همدان به منظور ایجاد تعامل بیشتر جوانان نخبه همدانی با مسوولان و شنیدن راهکارها و نواقص موجود در عرصه مدیریت شهری، با تأملی بر مفهوم حکومت‌داری (سنتی) و حکومت‌رانی، اظهار کرد: سیر تحولی مفموم حکم‌رانی مبتنی بر دو اصل، اقتدار و جامعه است که بازیگران اصلی نظام حکمرانی، حاکمیت، خودتنظیم‌گران و نهادهای مردمی و توده‌ها هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده همواره رشد اقتصادی با افزایش نابرابر همراه است، گفت: در کشور ما روند رشد اقتصاد با نابرابری همراه نمی‌شود که دلیل آن جریان‌های پررنگ خیریه هستند که به عنوان موثرترین افراد در حوزه نهادهای مردمی شناخته می‌شوند.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: بخشی از عملکرد دولت در عمل بر دوش نهادهای مردمی قرار گرفته است که این الگو روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

وی به مهمترین مسائل الگوی حکومت اشاره کرد و افزود: عدم رعایت اصل ارتباط حداقل با حاکمیت، ایجاد هزینه و حجم‌سازی سازمان حاکمیت، چالش عدم تقارن اطلاعات و رشد فناوری و رابطه یک سویه مردم و نظام حاکمیت از مهمترین مسائل الگوی حکومت است.

زمانیان فعالیت بازتوزیعی، نظارت جمعی، فعالیت‌های ترویجی و تصمیم‌گیری مشارکتی را جزء اصلی‌ترین کارکردهای نهادهای مردمی دانست و تصریح کرد: تصمیم‌گیری مشارکتی، کارکرد نهادهای مردمی است و بخشی از این مهم در انتخابات نمود پیدا می‌کند که در اکثر مواقع نیز به حکم‌رانان کمک می‌دهند.

وی با بیان اینکه فرصت فکر کردن برای بیشتر مسوولان وجود ندارد و دغدغه‌های پیش‌رو نی فراموش می‌شود، ادامه داد: نیازی به بزرگ کردن ماشین دولت نیست، بلکه می‌توان با وجود یک مرکز پژوهشی کوچک و الگوسازی برای بهره‌گیری از نظرات مردم، پیش رفت.

این نخبه همدانی با بیان اینکه انتظار می‌رود مقدمات تشکیل کانون تفکر با مشارکت اساتید و صاحب‌نظران در همدان برای تسهیل امور حاکمیت و ایجاد تعاملات دو سویه فراهم شود، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود هر یک از این افراد بر اساس تخصص خود حداقل در یک حوزه پیشنهادات مفید و قابل اجرا، ارائه دهند.

دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز در ادامه یادآور شد: روی دیگر خلاقیت، تخریب خلاقیت است که در این بین، ساختارهای کهنه جزو موانع پیشرفت هستند.

سعید رسولی اظهار کرد: ساختار حکومت‌های مرکزی از خلاقیت دفاع می‌کنند، اما در برابر تخریب‌ها نیز مقاومت می‌شود، زیرا منافع افراد در گرو حفظ وضع موجود است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساختار اداری کشور، پوسیده و مجوزمحور است، گفت: می‌شود به سمت چارچوب‌محوری حرکت کرد.

این دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه بوعلی سینای همدان با تأکید بر اینکه نظارت همگانی یکی از راهکارهای قانونی است، بیان کرد: به جای کوچک کردن دولت و واگذاری اختیارات به بخش خصوصی می‌توان برای حاکمیت و کیفیت قانون، حکم‌روایی در عرض افراد اثرگذار به انجام وظایف خود بپردازند.

انتهای پیام/89039/ 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول