اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دولت قانون مناطق آزاد را با مصوبات متعدد بی‌ثبات می‌کند/ گمرک باید نظارت کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت قانون مناطق آزاد را بی‌ثبات و تعدیل می‌کند، گفت: هرجا که توجیح داشته باشد از مناطق آزاد جدید حمایت می‌کنیم.

دولت قانون مناطق آزاد را با مصوبات متعدد بی‌ثبات می‌کند/ گمرک باید نظارت کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مزیت‌ها و معایب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارداشت: این مناطق وصل‌گاه اقتصاد داخل به خارج هستند. برای مثال سال 96 در منطقه آزاد جلفا برای اولین بار صادرات از واردات پیشی گرفت و بخشی از کالاها در این منطقه تولید و به داخل می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد را نباید با نمونه‌های خارجی آن مثل جبل‌علی و یا هامبورگ مقایسه کرد، بلکه باید نسبت به 10 سال قبل خود مقایسه شوند، تصریح کرد: اگر جلفا را با هادی‌شهر که کنار آن قرار دارد، مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم 300 شرکت تولیدی در جلفا مشغول فعالیت هستند که در هادی‌شهر وجود ندارند، بنابراین این منطقه آزاد برای مردم خیرات داشته و اشتغال ایجاد کرده است.

وی افزود: حتی مهاجرت به شهرهای بزرگ را معکوس می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه زیرساخت‌ها در منطقه باید ایجاد شود و پولی که در می‌آید، صرف توسعه شود، یادآور شد: مناطق آزاد به سن بلوغ و بازدهی نزدیک می‌شود و زیرساخت‌ها در حال آماده شدن است، ضعف زیاد است، اما خوبی‌ها را هم باید دید.

وی یکی از اشکالات را به تغییر در قوانین این مناطق دانست و افزود: قوانین مناطق آزاد متعالی است، اما در مصوبات دولت تعدیل شده و ثبات آنها خدشه‌دار می‌شود. 

وی مثال زد، فردا اعلام می‌شود که ورود کالا به مناطق آزاد قدغن است، یا مباحث مالیاتی تغییر می‌کند.

حسن‌نژاد با بیان اینکه گمرک جمهوری اسلامی باید بر آمار و ورود و خروج کالا در مناطق نظارت داشته باشد، عنوان کرد: برخی از نمایندگان از منطقه آزاد ارس بازدید کردند و دیدگاه‌شان نسبت به این مناطق تغییر کرد. عمده سرمایه‌گذاران ارس مربوط به کشورهای آذربایجان و ترکیه هستند و این همان اقتصاد مقاومتی و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است. برای جذب سرمایه‌های جدید تعلل کردیم.

وی افزود: در سیستان باید منطقه آزاد وجود داشته باشد، حتی اگر صرفه اقتصادی نداشته باشد، چون هیچ امکاناتی ندارند و اشتغالی وجود ندارد و این موضوع می‌تواند امنیت بیاورد و بهتر از قاچاق است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه عدم ایجاد منطقه آزاد سیستان اعتماد به مسئولان را کاهش می‌دهد، زیرا همه مسئولان رده بالا از جمله رئیس جمهور قول داده‌اند خاطرنشان کرد: ترکیه با ایران در حال دیوارکشی است، اول و آخر مجبوریم با پاکستان دیوار بکشیم، حالا اگر نرده کشی باشد و منطقه آزاد محدود شود، بهتر است.

این نماینده مجلس در مورد ضرورت ایجاد مناطق آزاد از 8 منطقه کنونی به 16 مورد گفت: هرجا که توجیح داشته باشد، حمایت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: تاکنون موفق نشدیم در مرزها قاچاق را کنترل کنیم و باید وضعیت ارز شفاف شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول