اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کرمانشاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

خطر بالای بیماری سالک در زلزله‌زدگان نگران کننده است/ ساخت 140 خانه بهداشت در کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید براینکه خطر بالای بیماری سالک و اپیدمی آن در مناطق زلزله‌زده استان بسیار حاد و نگران کننده است، گفت: ساخت 140 خانه بهداشت در دستور کار قرار گرفته که به جز ازگله 90 درصد آن اتمام یافته است.

خطر بالای بیماری سالک در زلزله‌زدگان نگران کننده است/ ساخت 140 خانه بهداشت در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمودرضا مرادی در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان که عصر امروز با حضور وزیر بهداشت در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: قریب 40 پروژه درمانی با حضور وزیر بهداشت در استان به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشکده علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: انجام واکسیناسیون در مناطق زلزله‌زده استان در روزهای نخست انجام گرفته است.

این مسؤول از 25 هزار مورد انجام واکسیناسیون آنفولانزا در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خبر داد که نسبت به دیگر مناطق کشور در شرایط دشوار، بیماری اپیدمی کمتری داشته و در این راستا 2 هزار و 538 نفر مادر باردار و 300 کودک زیر پنج سال شناسایی شدند.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه درمانگاه و کلینیک بهداشتی در مناطق زلزله‌زده استان فعال بوده، از خدمات‌رسانی و اعزام چند تیم به مناطق روستایی خبر داد، که مردم را به صورت رایگان ویزیت کردند، همچنین مبایل کلینیک نیز در برخی نقاط راه‌اندازی شد.

مرادی با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده حدود 96 هزار غربالگری بیماری‌ها انجام گرفته به ارائه خدمات ویزیت رایگان برای بیماران روانی و درمان آنان در استان اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: کمک تحصیلی رایگان به دانشجویان مناطق زلزله‌زده استان در دستور کار قرار گرفت که هر نفر 2 میلیون تومان وجه نقد دریافت کنند.

این مسؤول به بحث ساخت و ساز 48 خانه بهداشتی، سه پایگاه فوریت‌های پزشکی، سه کلینیک دندان پزشکی و... با کمک خیران نیک‌اندیش در استان کرمانشاه اشاره داشت.

وی متذکر شد: بیمارستان شهدای سرپلذهاب 50 تخت خوابی بود که بر اثر زلزله اخیر به شدت تخریب شده که کار آواربرداری برای ساخت مجدد ساختمان بیمارستانی در دستور کار است و نقشه ساخت آن آماده است.

این مسؤول به بیمارستان 96 تخت خوابی اسلام آبادغرب اشاره و عنوان کرد: در فروردین سال‌جاری نامه و ابلاغ ساخت آن آماده شد، اما 2 نامه دریافت کردیم که امکان تغییر کاربری وجود ندارد، لذا با توجه به اینکه خیران رقم بالای می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، تقاضامندیم بانک‌های خصوصی با تسهیل‌گری کار آن را شروع کنند.

این مسؤول با اشاره به اینکه بیمارستان سرپلذهاب تا اواخر خرداد بازسازی و آماده تحویل می‌شود، به لزوم تخریب اسکلت قدیمی این ساختمان اشاره کرد.

مرادی ادامه داد: بیمارستان اسلام آبادغرب در حال بهره‌برداری است و احداث ساختمان جدید درمانی این شهرستان نیز از سوی راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: موضوع ساخت هتلینگ این مراکز درمانی طبق استانداردها نیاز به مقاوم سازی ساختمانی دارد.

وی افزود: از 63 طرح مراکز درمانی حدود 45 طرح در استان کرمانشاه شروع به کار کرده و مابقی پروژه‌ها نیز در مرحله اسکلت‌بندی است.

این مسؤول به سایر خدمات و برنامه‌های درمانی این دستگاه اجرایی اشاره و عنوان کرد: دانشگده علوم پزشکی استان کار ساخت 140 خانه بهداشت را در دستور کار قرار داده است که 90 درصد آن به اتمام رسیده و به جز منطقه ازگله مابقی تا اواخر خرداد تحویل مردم داده می‌شود.

وی به چالش‌هایی که در مسئله بهداشتی در مناطق زلزله‌زده استان داریم، اشاره و بیان کرد: از لحاظ آب شهری و روستایی مشکل حادی وجود ندارد، در سرپلذهاب وضعیت مناسب بوده و در شهرستان ثلاثباباجانی نسبت به قبل از زلزله اخیر، وضعیت بهترشده است.

مرادی تاکید کرد: مشکل اصلی این مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه در حقیقت بی‌سامانی آب‌های سطحی روان در روستاها است، که اقدامات از سوی اداره آب و فاضلاب روستای باید انجام بگیرد.

وی متذکر شد: مردم به دلیل عدم ساماندهی سیستم‌های فاضلاب و روان آب‌های روستایی دچار مشکلات جدی شدند، اما از لحاظ جمع آوری نخاله‌ها وضعیت بهتر شده که نیاز به رسیدگی بیشتر نیز دارد.

مرادی گفت: جونده کشی و آهک‌گذاری در مناطق زلزله‌زده استان به خوبی در حال انجام است، اما از نظر خطرات حیوانات ولگرد و پیشگیری از احتمال انتقال بیماری کاری انجام نشده و در سطح استان این مشکل به صورت جدی وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: خطر بالای بیماری سالک بومی در منطقه نگران کننده است و احتمال افزایش بیماری اپیدمی وجود دارد.

این مسؤول یادآور شد: از مهمترین مشکل‌های موجود در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه کمبود شدید فضای آموزشی است، که امیدواریم سه دانشکده، 2 واحد آموزشی به مرحله مناقصه و آماده‌سازی نقشه ساخت و ساز برسد و معضلات فرسودگی فضای خوابگاهی دانشگاه ها و خدمات‌دهی مناسب به بازنشستگان نیز در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول