اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

نام‌گذاری روز ماما برای این است که اهمیت مامایی برای مردم مشخص شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نام‌گذاری روز ماما برای این است که اهمیت مامایی برای مردم مشخص شود.

نام‌گذاری روز ماما برای این است که اهمیت مامایی برای مردم مشخص شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا دارابی ظهر امروز در مراسم روز جهانی ماما که در مجتمع سپید برگزار شد، اظهار داشت: مامایی علمی مبتنی بر آموزش، بهداشت، پیشگیری و حوادث حول زایمان و بعد از زایمان است، در کشور ما به اشتباه این علم به زمان زایمان و بعد از آن منحصر شده، در صورتی که علم مامایی از زمان تولد بشر تا پایان عمر همراه انسان است. 

وی افزود: آموزش‌های دوران ازدواج، دوران بارداری، مراقبت‌های بارداری، شناخت عوارض دوران بارداری، مراقبت‌های حین زایمان و تولد و حتی بعد از زایمان بر عهده یک ماما بوده و از این جهت علم گسترده‌ای است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دلیل کم‌رنگ شدن علم مامایی در جامعه به بانوان برمی‌گردد، گفت: نگرانی‌های که زنان نسبت به زایمان دارند، سبب می‌شود که به ظن خود با سزارین آسیب‌ها را کمتر کنند و فرهنگ حاکم بر مردم و تغیر سبک زندگی مسئله زایمان طبیعی را در جامعه ما تحت الشعاع قرار داده است.  

دارابی با اشاره به اینکه خون‌ریزی در سزارین 4 برابر زایمان طبیعی است، بیان کرد: فرهنگ غلطی که سزارین بهتر از زایمان طبیعی است، در جامعه رایج شده در صورتی که سزارین عوارض جراحی، عوارض بعد از عمل و خون‌ریزی‌های بعد از سزارین را دارد، باید فرهنگ جامعه عوض شود و به‌سمت زایمان طبیعی برود. 

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که جامعه ما به‌سمت سزارین می‌رود، این است که حتما باید زایمان توسط متخصص زنان انجام شود، در صورتی که در زایمان طبیعی ماماها تجربه بیشتری نسبتا به جراحان زنان دارند و نام‌گذاری روز ماما برای این است که اهمیت مامایی برای مردم مشخص شود و مسئولین به این اهمیت واقف باشند و نیز قدردانی از زحمات ماماها باشد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:رشته مامایی ذیل دانشکده پرستاری فعالیت می‌کند، هرچند در نظر است تا رشته مامایی به دلیل ارتباط نزدیک با زنان و زایمان به دانشکده پزشکی ملحق شود. 

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول