اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

در پنجاه‌ و دومین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس چه گذشت؟

از تصویب سلیقه‌ای کمک‌های مالی به دستگاه‌های دولتی تا ضعف واحد حقوقی شهرداری

کمک‌های شورای شهر بندرعباس به دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مخالفین و موافقینی را به همراه داشت و ضعف در وصول مطالبات ناشی از عوارض توسط شهرداری بندرعباس صدای گلایه‌ اعضای این شورا را درآورد.

از تصویب سلیقه‌ای کمک‌های مالی به دستگاه‌های دولتی تا ضعف واحد حقوقی شهرداری

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بعدازظهر امروز در پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس، اعضای این شورا کمک 50 میلیون تومانی به برگزاری اجلاس سراسری نماز در سال گذشته را تصویب کردند.

همچنین کمک 15 میلیون تومانی شورای شهر بندرعباس به برگزاری سی و سومین همایش قرآن وعترت به میزبانی دانشگاه هرمزگان از محل ماده 17 به بررسی در کمیسیون موکول شد و کمک ده میلیون تومانی به برگزاری همایش سراسری قرآن نیز با رای اکثریت تصویب شد.

*مخالفین و موافقین کمک شهرداری به دستگاه‌های دولتی

اسماعیل بواشه یکی از اعضای شورای شهر گفت: به نظرم این مبالغ به جای اینکه برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های دیگر هزینه شود در محلات شهر بندرعباس صرف برنامه‌های فرهنگی شود به رسالت‌مان بیشتر در جهت فرهنگ‌سازی صحیح در محلات شهر بندرعباس عمل کردیم.

جواد بلارک دیگر عضو شورای شهر بندرعباس نیز با انتقاد به کمک به دستگاه‌های اداری اظهار کرد: دستگاه‌های اداری فکر می‌کنند شهرداری بندرعباس خزانه می‌باشد در صورتی که هر دستگاه دولتی برای انجام کارهای فرهنگی ردیف بودجه دولتی خاص خودش را دارد و کمک‌کردن به دستگاه‌های دیگر به صلاح شهرداری بندرعباس نمی‌باشد.

وی بیان داشت: برای انجام کارهای فرهنگی در شهر اگر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را تقویت کنیم تا در محلات بیشتر کار شود به رسالت‌مان عمل کردیم.

این عضو شورای بندرعباس ادامه داد: دستگاه‌های دیگر از بودجه خودشان برای انجام کارهای فرهنگی هزینه کنند و هزینه‌ای را به شهرداری متحمل نکنند.

فرزانه آرامش دیگر عضو شورای شهر بندرعباس نیز در این خصوص گفت: در اختصاص کمک به دانشگاه‌ها، دانشگاه هرمزگان کم رنگ دیده شده و همیشه به دانشگاه آزاد توجه زیادی می‌شود، دانشجویان هرمزگان این تقاضا را دارند که نگاه ویژه‌ای به این دانشگاه شود.

فیصل دانش یکی دیگر از اعضای شورای شهر بندرعباس نیز اظهار کرد: دانشگاه هرمزگان یک دانشگاه دولتی است و دولت بایستی بودجه‌های آن را بدهد.

به گفته وی، سازمان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی شهرداری بندرعباس برنامه‌های فرهنگی در شهر را مدیریت می‌کند و هر کدام از اعضای شورای شهر در رای دادن مستقل بوده و بایستی تصمیمی که به صلاح شهر است گرفته شود.

پرویز سالاری یک عضو دیگر شورای شهر نیز با بیان اینکه شهرداری یک نهاد عمومی است و بایستی یکنواخت در امور تصمیم‌گیری کنیم، افزود: شهرداری می‌تواند یکسری امور را به صورت مشارکتی با دستگاه‌های دیگر انجام دهد.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه برگزاری برنامه‌های برگزاری جشن نیمه شعبان و اجلاس نماز یک قدرت اجتماعی محسوب می‌شود، ادامه داد: هنگامی که قدرت اجتماعی که برآیند آداب و رسوم و آیین بوده با فرهنگ ما در تضاد باشد به شکست مواجه می‌شویم.

سالاری اظهار کرد: شورا موظف است به عنوان نهاد محلی قدرت اجتماعی را به سیاسی متصل کند.

وی با اشاره به اینکه شورا نهادهای اجتماعی و حاکمیتی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی مشارکت می‌دهد، تصریح کرد: شورا حق ندارد سلیقه‌ای به دستگاه‌ها کمک کند و بایستی رعایت اصل یکنواختی را در کمک به دستگاه‌ها را در نظر داشته باشد.

اسلام باوقار رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم بایستی دغدغه مردم را داشته باشیم و زبان گویا مردم باشیم.

وی افزود: درست است پول نداریم ولی می‌توانیم مشکلات مردم را بیان کنیم تا به گوش مسؤولین برسد.

رییس مالی شهرداری بندرعباس نیز گفت: کمک‌های شهرداری از ماده 17 مبلغ 526 میلیون تومان بوده که برای هزینه‌های کفن و دفن و حوادث غیر مترقبه در نظر گرفته شده است.

سلیمی تاکید کرد: شهرداری بدون مجوز شورای شهر نمی‌تواند مبالغی را تحت عنوان کمک به دستگاه‌های اداری پرداخت کند.

فیصل دانش در انتقاد به رئیس مالی شهرداری بندرعباس گفت : این رسم است که شهرداری همیشه توپ را در زمین شورا می‌اندازد و بایستی زیر نامه شهردار برای کمک به دستگاه9های اداری این سؤوال پرسیده شود که برآورد ماده 17 چه مقدار است؟

*ناتوانی دروصول عوارض نوسازی

مجید عسگری‌زاده رییس کمیسیون بودجه شورای شهر بندرعباس در خصوص متفاوت‌بودن شیوه وصول مطالبات ناشی از عوارض توسط سازمان‌ها و مناطق مختلف شهرداری گفت: شهرداری بندرعباس بایستی در جهت وحدت رویه، یک کلیاتی را برای وصول مطالبات ناشی از عوارض درنظرگرفته که در این راستا جلسات آموزشی را با مناطق و سازمان‌ها برگزار کردیم.

فیصل دانش نیز با اشاره به اینکه شهرداری بندرعباس کمیسیون ماده 77 و 100 را به درستی انجام نمی‌دهد، گفت: وصول عوارض نوسازی بالاترین درآمد برای شهرداری است که این نهاد تاکنون نتوانسته در این امر موفق عمل کند.

وی افزود: وقتی از طریق ماده 100 و  77 افزایش بودجه‌ای برای شهرداری خواهیم داشت که از قوه قهریه استفاده شود.

این عضو شورای شهر افزود: عوارض نوسازی بایستی همانند آب، برق، تلفن با صدور فیش و ارسال درب منازل وصول شود و در صورت عدم وصول از قوه قهریه استفاده شود.

دانش در ادامه از ضعف در وصول مطالبات توسط شهرداری بندرعباس گلایه کرد و ادامه داد: وقتی مطالبات عوارض را نمی‌توانیم بگیریم یعنی واحد حقوقی شهرداری ضعیف است، به جای اینکه مسؤول حقوقی با تیم فوتبال شهرداری به مسافرت برود بهتر است به امورات مانده در دادگاه‌ها رسیدگی کند.

*افزایش حق جلسه و پاداش کمیسیون ماده 100 و 77

 همچنین در این جلسه با بیان اظهار نارضایتی نمایندگان وزارت کشور و دادگستری نسبت به موضوع پرداخت حق جلسه و پاداش جهت بررسی پرونده‌ها در کمیسیون ماده 100 و 77 افزایش هزینه هر ساعت از15 هزار تومان به 30 هزار تومان به رای‌گیری سایر اعضا شورای شهر گذاشته شد.

رییس شورای شهر بندرعباس بیان داشت: کمیسیون معاملات و نرخ‌گذاری افزایش پرداختی حق جلسه و پاداش داشته و تنها کمیسیون ماده 100 و 77 چندین سال است که افزایشی نداشته است.

گفتنی است، افزایش مبلغ پرداختی حق جلسه و پاداش به نمایندگان دادگستری، وزارت کشور و شورای شهر از ساعتی 15 هزار تومان به 30 هزار تومان با رای اکثریت تصویب شد.

انتهای پیام/88032

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول