اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نظرپور در گفت‌وگو با فارس خبر داد

رونمایی از شیوه جدید ترغیب دانشگاه‌ها برای ارتباط با صنایع

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه عدم وجود دانشجویان مسئله‌محور در مقاطع تحصیلات تکمیلی، درآمد دانشگاه‌های را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است، گفت: بنا داریم تا به جای سیاست تنبیهی از ابزار تشویق برای ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

رونمایی از شیوه جدید ترغیب دانشگاه‌ها  برای ارتباط با صنایع

محمدتقی نظر پور  معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که دانشگاه‌های دولتی تا چه زمانی باید برای تأمین هزینه‌های خود، متکی به بودجه عمومی دولت باشند، در حالی که دانشگاه‌های بزرگ در دنیا تا 70 درصد منابع را از طرق فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: بودجه دانشگاه‌های دولت از محل‌های بودجه عمومی تأمین می‌شود که در اختیار دستگاه‌ها از جمله پارک‌های علم و فناوری قرار می‌گیرد.

وی افزود: بخشی از این بودجه نیز اختصاصی بوده و با توجه به شرایط دانشگاه‌ها متفاوت است از این جهت که صرف تجهیزات و امکاناتی می‌شود که در نهایت درآمدزا هستند.

نظر پور با بیان اینکه بخش دیگری از بودجه بابت تحصیل است، تصریح کرد: آموزش در پردیس‌ها اتفاق می‌افتد و درآمدی عاید دانشگاه می‌شود؛ بخش آخر هم پژوهش‌هایی است که اساتید دانشگاه‌ها انجام‌ می‌دهند که تنها میزان ناچیزی به اندازه 10 درصد آن در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد.

 معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه 90 درصد درآمد پروژه‌ها را اساتید دریافت می‌کنند، گفت: مشکل ما در ارتباط صنعت و دانشگاه‌هاست؛ این ارتباط به درستی تعریف نشده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید، آیا می‌توان برای تغییر رویه فعلی و با هدف ارتباط صنعت با دانشگاه، تخصیص بودجه عمومی به دانشگاه‌ها را منوط به انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای صنایع داخلی کرد، تصریح کرد: زمانی که صنعت نیاز به پژوهش داشته باشد، به راحتی به مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها دسترسی دارد؛ این در حالیست که طرح مسئله در این زمینه نداریم.

این مقام مسئول وزارت علوم معتقد است که بخش‌زیادی از فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان ما در مقاطع مختلف از جمله ارشد و دکتری، مسئله محور نیستند و در صورت مسئله محور بودن آنان می‌تواند برای مجموعه‌های دانشگاهی درآمدزا باشد.

نظرپور با بیان اینکه پژوهش در صنعت وضعیت مناسبی ندارد، افزود: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید به این سمت حرکت کنند و برنامه‌ریزی‌ها در راستای ارتباط با صنعت متمرکز باشد و ما هم باید برنامه‌های جدی در این زمینه دنبال کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌خواهید اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها را منوط به اقدامات پژوهشی کنید، گفت: درباره این قبیل اقدامات تنبیهی زیاد نمی‌توان متمرکز شد بلکه باید با ابزار تشویق آنان را برای ارتباط با صنعت و ورود جدی به این عرصه ترغیب کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول