اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان شمالی

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی:

راحت‌طلبی از مشکلات جدی عصر امروز است/ راحت‌طلبی منشأ حب دنیا

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی راحت‌طلبی را از مشکلات جدی عصر امروز دانست و گفت: راحت‌طلبی اگر رشد کند منشأ حب دنیا خواهد بود که می‌تواند سرچشمه همه‌ بیچارگی‌های بشر باشد.

راحت‌طلبی از مشکلات جدی عصر امروز است/ راحت‌طلبی منشأ حب دنیا

حجت‌الاسلام رضا احمدی فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به لیالی قدر اظهار کرد: در این شب‌های باعظمت یکی از بزرگ‌ترین وظایف افراد آسیب‌شناسی وضع موجود و بازسازی آن در جهت آینده‌ای بهتر است و از مهم‌ترین کارها در این حوزه بصیرت افزایی است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی در ادامه اولین گرایش و علاقه تجربه‌شده توسط هر فرد را گرایش به ‌راحتی و به‌عبارت‌دیگر راحت‌طلبی دانست و تصریح کرد: راحت‌طلبی قبل از لذت‌جویی ست و از بدو تولد با آدمی همراه است و به عبارتی همزاد اوست.

راحت‌طلبی منشأ حب دنیا

وی همچنین افزود: راحت‌طلبی اگر تورم بیابد و رشد کند منشأ حب دنیا خواهد بود که به فرموده پیامبر اکرم (ص) حب دنیا می‌تواند سرچشمه و منشأ همه‌ی بیچارگی‌های بشر باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کلام حضرت علی (ع) در خصوص حب دنیا بیان داشت: به فرموده حضرت علی (ع)، انسان‌ها فرزند دنیا هستند و طبیعتاً فرزند مادر خود را دوست می‌دارد لذا محبت انسان‌ها نسبت به دنیا طبیعی است اما بایستی مراقبت کرد که این محبت رشد پیدا نکند و عامل بیچارگی انسان نشود.

احمدی فر جوانان را در مقابل راحت‌طلبی و حب جاه و مقام بی‌میل‌تر توصیف کرد و اظهار داشت: جوان از قیدوبندها آزاد است و کمتر اسیر دنیا شده اما در جوان امروز خصلت راحت‌طلبی موج می‌زند که ریشه این مشکل و ضعف را باید در دوران طلایی زندگی و تربیت انسان‌ها یعنی سنین 7 تا 14 سالگی جستجو کرد.

وی ادامه داد: در این برهه از زندگی انسان، نقش والدین و آموزش‌وپرورش به‌عنوان مصوبین اصلی در بحث تربیت نوجوان پررنگ و مهم است و منشأ راحت‌طلبی در جوانی و سنین بالا مربوط به سنین 7 تا 14 سالگی است لذا خانواده‌ها و آموزش‌وپرورش این دوران بایستی دقت لازم را داشته باشند و جوانانی راحت‌طلب به جامعه تحویل ندهند.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی درمان راحت‌طلبی را در آموزش و تربیت خانواده و آموزش‌وپرورش در سنین 7 تا 14 سالگی عنوان و یک مدرسه سالم را مدرسه‌ای دانست که کودکان و نوجوانان را در سختی قرار بدهد و راحت‌طلب بار نیاورد و در این زمینه و انتخاب مدرسه سالم به خانواده‌ها هشدار داد.

احمدی فر با توجه به سخن امام صادق (ع) مبنی بر اینکه اگر کسی در امور دنیوی خود راحت‌طلب و تنبل بود در مباحث و امور اخروی نیز راحت‌طلب می‌شود بیان داشت: از فرد راحت‌طلب و تنبل در امور دنیوی خود، انتظار کار برای خدا و آخرت نداشته باشید.

فرهنگ منهد غربی مبنی بر راحت‌طلبی/ در دنیا راحتی محال است

وی فرهنگ امروزه را در دودسته فرهنگ اسلامی و انقلابی و فرهنگ منهد غربی دسته‌بندی کرد و افزود: فرهنگ منهد غربی که امروزه رواج پیداکرده و مشتری بیشتری دارد، مبنی بر راحت‌طلبی و خود گرایی است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فرهنگ اسلامی و انقلابی که آن‌طور که باید در جامعه تبیین نشده، راحت‌طلبی در دنیا را رد می‌کند و اصلاً قرار نیست در دنیا به‌ راحتی و کامیابی برسیم و درواقع دنیا محل سختی‌ها و گرفتاری‌هاست و در این خصوص باید با جوانان روراست باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی با اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه که خطاب حضرت علی (ع) به جوانان است، بیان داشت: حضرت در بخشی از این نامه به اینکه انسان در سختی و گرفتاری آفریده‌شده اشاره می‌کند فلذا این مسئله در کلام امامان معصوم نیز به ما منتقل‌شده است.

استفاده از رنج و گرفتاری‌های دنیا در جهت تقرب بیشتر به خدا

احمدی فر در ادامه راه درمان رنج و سختی در دنیا را تشریح کرد و اظهار داشت: در وهله اول بایستی رنج و سختی را مدیریت کرد و با توجه به این مسئله که هر کس از یاد خدا دوری کند رنج و زحمتش بیشتر می‌شود، لذا همواره نباید از یاد خدا غافل بود پس کم کردن رنج به دست خود ماست.

وی همچنین افزود: قبول و پذیرش رنج به این معنا که بپذیریم که رنج در دنیا وجود دارد و دنیا درهم‌تنیده با رنج و گرفتاری است و در مرحله بعد به فکر بهره‌برداری از این سختی‌ها به نفع خود باشیم و جایگاه خود را نزد خدای متعال بالا ببریم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگرانی امام راحل در خصوص میل و حرکت جوانان انقلابی به سمت راحت‌طلبی بیان داشت: امام راحل در صحیفه نور در دو سال آخر عمر خود 18 بار عبارت اسلام آمریکایی که 15 بار مربوط به بعد از پذیرش قطع‌نامه و 34 بار نیز عبارت اسلام ناب محمدی را که 32 بار بعد از پذیرش قطع‌نامه است به‌کاربرده‌اند.

وی ادامه داد: این دلسوز نظام و انقلاب همواره از رخنه کردن فرهنگ غربی که مبنی بر راحت‌طلبی است ابراز نگرانی می‌کرد و در این خصوص هشدار می‌داد.

راه نجات در نه به فرهنگ غربی و بازگشت به فرهنگ علوی ست

احمدی فر در پایان بیان داشت: این فرهنگ خطرناک از مشکلات جدی جامعه است و بایستی در این شب‌های عزیز سعی کنیم به فرهنگ علوی برگردیم و استغفارکنیم و فرهنگ جهاد، شهادت‌طلبی، سیره ائمه اطهار به‌ویژه حضرت علی (ع) که اهل کار، تلاش و زحمت بودند را الگو خود و جوانان خود قرار دهیم.

انتهای پیام/ 71013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول