اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس عزم مسؤولان را برای حل مشکلات علی آباد جزم کرد

سکوت در «روستای ناشنوایان» شکست + عکس و فیلم

به دنبال انتشار گزارش خبرگزاری فارس از روستای ناشنوایان، سکوت در این روستا شکست و نماینده مجلس و مسوولان ادارات و دستگاه‌های اجرایی با حضور در این روستا، وعده‌هایی برای رفع مشکلات این روستا داده شد.

سکوت در «روستای ناشنوایان» شکست + عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، 23 اردیبهشت امسال بود که قصه پر غصه مردمان روستای علی‌آباد کرفتو را با عنوان «روستایی در ناشنوایی مطلق» از طریق خبرگزاری فارس رسانه‌ای کردیم.

روستایی که حدود یک چهارم جمعیت آن دارای معلولیت و آن هم از نوع ناشنوایی مطلق معلول هستند، روستایی غرق شده در کابوس سخت ناشنوایی آنجا که سکوت از در و دیوارهایش فریاد می‌زند.

امروز 37 روز از آن روزی که دردهای مردمان این روستا را به تصویر کشیدیم می‌گذرد، گزارش فارس عزم مسؤولان را برای رفع مشکلات این آبادی جزم کرده است، سکوت در روستای ناشنوایان شکسته شد و انگار سال‌ها انتظار سخت و نفس‌گیر برای شنیدن صدایی در سکوت رفته‌ آنها رو به پایان است.

روز از نیمه گذشته است که همراه سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با فرماندار و قریب به اتفاق مسؤولان ادارات شهرستان دیواندره برای بار دوم به روستای علی‌آباد رفتیم.

سکوت روستا شکسته شد و صدایشان به گوش مسؤولان رسید، لبخند شوق و نور امید در چهره مردمان روستا فریاد می‌زند، فریادی که سکوت تلخ لب ها و گوش‌هایشان را به حاشیه کشانده است.

همه آمده‌اند تا با زبان بی‌زبانی از دردهایشان بگویند، دردهایی که به قول خودشان ریشه در تاریخ اجدادشان دارد که تا به امروز هیچ مرهمی برای درمان آن پیدا نکرده‌اند.

مهربانی و صداقت را به اوج رسانده و با وجود تمام بی‌مهری‌هایی که در حقشان شده است، مسؤولان را در حلقه مهر و محبت تا رسیدن به مسجد روستا همراهی می‌کنند.

همه حرف‌های گفته و ناگفته مردمان روستا در چند برگ کاغذ جا خوش کرده که دهیار آبادی از طریق تریبون مسجد به گوش مسؤولان رساند.

به گفته اسماعیل فیضی دهیار آبادی، امروز به خاطر اقدام رسانه‌ خبرگزاری فارس برای شنیدن دردهای مردم روستای علی‌آباد کرفتو گوش‌های زیادی وجود دارد که باید دم را غنیمت شمرد و ناگفته‌های چند ساله را به بیرون ریخت...

فیضی می‌گوید: روستای علی‌آباد کرفتو به لحاظ برخی امکانات از جمله راه آسفالته، آب، برق و گاز به برکت نظام مقدس اسلامی و تلاش مسؤولان مشکلی ندارد، این روستا در کنار این امکانات در بسیاری از جهات مشکلات زیادی دارد که حل آنها از توان دهیار و شورا خارج است.

فیضی ابراز امیدواری کرد: مشکلات روستای ناشنوایان با حضور نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی که خود از مدیران کل اسبق بهزیستی استان بود و با بخش زیادی از دردهای این روستا آشناست رفع شود.

عدم اجرای شبکه فاضلاب که البته بخشی از تجهیزات آن هم در سال گذشته با صرف 9 میلیون و 120 هزار تومان خریداری شده است و اجرای کامل به لحاظ تجهیزاتی و بدون احتساب هزینه‌های عملیات اجرایی، نیاز به 30 میلیون تومان اعتبار دارد، هرچند مردم روستا برای رفع این مشکل خود کمک‌هایی را جمع‌آورده کرده و دیگر توان همیاری بیش از این را برای اجرای پروژه شبکه فاضلاب ندارند، از مشکلاتی بود که دهیار روستا عاجزانه از مسؤولان برای رفع آن خواهش کرد.

دهیار روستای علی‌آباد کرفتو همچنین از عدم اجرای طرح هادی در این روستا با وجود شرایط خاص آن گله‌مندی کرد و نبود خانه بهداشت مستقل در روستا را بار مضاعف بر تمام مشکلات مردمان این روستا عنوان کرد.

فیضی به نمایندگی از مردم روستا خواستار اختصاص خانه بهداشت مستقل به روستای علی‌آباد کرفتو شد و از مسؤولان خواست به صورت ویژه این روستا را ببینند و فکری به حال بازسازی منبع آب شرب روستا کنند تا بیش از این مردم دچار مشکلات و بیماری نشوند.

فیضی، خبرگزاری فارس و گزارش این رسانه را فتح بابی برای رفع مشکل روستای علی‌آباد کرفتو خواند و ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند این رسانه در راستای رساندن صدای مردمان بی‌صدای این روستا به گوش مسؤولان گفت: سال 90 فیلم مستندی در مورد این روستا توسط شبکه استانی مرکز کردستان تولید شده که تاکنون پخش نشده است که امیدواریم با پیگیری مسؤولان به این مهم جامه عمل پوشیده شود.

فرماندار دیواندره نیز گفت: با وجود اینکه حق مبادله حتی یک ریال موافقتنامه را نداریم، اما در قالب خودیاری و در راستای رفع مشکل دفع فاضلاب بهداشتی روستای علی‌آباد در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام خواهیم کرد.

جعفر توان از اولویت‌های اجرای طرح هادی و اینکه در این راستا چه کارهایی انجام شده برای مردم روستا هم گفت و نسبت به اجرای طرح هادی در روستای ناشنوایان قول مساعد داد و بنا را بر این گذاشت که بعد از برآورد هزینه توسط بنیاد مسکن شهرستان، اعتبار لازم برای اجرای این طرح را پیگیری و به صورت 100 درصد تأمین کند.

رفع مشکلات زمین ورزشی روستا در کمتر از یک هفته و تخصیص تجهیزات لازم ورزشی، پیگیری خانه بهداشت و مدرسه کودکان استثنایی از دیگر وعده‌های آقای فرماندار به مردم روستای علی‌آباد کرفتو بود.

توان در ادامه از برخی بداخلاقی‌ها در فضای مجازی دیواندره گلایه کرد و بر ضرورت همکاری و هماهنگی بین تمام مجموعه‌ها از بخشداری، دهیاری و غیره در راستای تسریع در مسیر رفع مشکلات روستا و جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای تأکید کرد.

گزارش فارس محرک حضورمان در این روستا شد

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت ایجاد عزم جدی برای رفع مشکلات مردم این روستا در بین مسؤولان تأکید و تبیین کرد: مشکلات روستای علی‌آباد کرفتو باید در اولویت مسؤولان قرار گیرد و هرجا از لحاظ منابع مالی با مشکل مواجه شدید از طریق مسؤولان رأس کشوری دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: سرکشی از این روستا را در برنامه داشتم، اما گزارش فارس محرک حضورمان در این روستا شد، امیدواریم بستر رفع مشکلات این روستا در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم شود.

فرشادان خطاب به مسؤولان نیز گفت: مواظب وعده‌هایی که به مردم این روستا می‌دهید باشید، چراکه نمایندگان خبرگزاری فارس در این جلسه حضور دارند و این وعده‌ها را پیگیری و رسانه‌ای خواهند کرد.

فرشادان متذکر شد: این انتظار را از مسؤولان و متولیان امر داریم که به صورت کاملاً مرتب گزارشات اقدامات انجام شده در این روستا را به اطلاع این رسانه برسانند، چراکه هیچ نوع کم کاری را در این راستا نخواهیم پذیرفت.

وی یادآور شد: تمام خانواده‌های دو یا چند معلولیت که در این روستا هستند براساس قانون مورد حمایت در بحث مسکن قرار خواهند گرفت و اگر نیاز به پیگیری در هر مسئله‌ای باشد کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس آموزش و پرورش دیواندره نیز نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان این روستا قول مساعد داد و گفت: با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان ناشنوای روستا در حال حاضر 2 نفر است اختصاص معلم ویژه ناشنوایان به صورت مستقل وجود ندارد اما این دانش آموزان را زیرپوشش طرح معین قرار خواهیم داد.

ناصر کریمیان رئیس بهزیستی دیواندره نیز از معرفی 15 نفر از اهالی این روستا برای انجام آزمایشات ژنتیک خبر داد و مطرح کرد: این نوید را به مردم روستا می‌دهیم که به صورت کامل زیرپوشش آزمایشات ژنتیک قرار خواهند گرفت تا از تولد نوزادان معلول جلوگیری شود.

مسیر مسجد روستا را به سمت خانه «هستی و دنیا کج» می‌کنیم، مسؤولان از نماینده تا فرماندار و دیگر مسؤولان ادارات یکی پس از دیگری وارد خانه می‌شوند نوبت که به ما می‌رسد دختران دورمان را حلقه زده و از اینکه پای مسؤولان را به روستا و منزلشان باز کرده‌ایم دستانمان را با مهربانی می‌فشارند.

«هستی و دنیا» در حالی که همچنان در سکوت مطلق غرق شده‌اند مهمانان را از زیر نگاه‌های کنجکاوشان یکی پس از دیگری رد می‌کنند اینکه دیگران چه می‌گویند برایشان محسوس نیست، اما با دیدن تلاش‌های پدرشان که سعی در بیان مشکلاتشان با زبان اشاره به مسؤولان دارد قلب‌هایشان قرص می‌شود.

ارتباط با آنها که زبان برای حرف زدن و گوش برای شنیدن ندارند آسان نیست، آقای فیضی حلقه واسط بین معلولان و مسؤولان می‌شود.

کامنصور بابت ساخت خانه‌ای که بخش قابل توجهی از هزینه‌های آن از سوی بهزیستی تأمین شده هنوز بدهکار است قرار بود بعد از برداشت محصولات کشاورزی بدهی‌هایش را بازپرداخت کند که سرما و تگرگ هم به محصولاتش خسارت وارد کرده و دستان او را خالی و خالی‌تر کرده است.

در این شرایط سخت کامنصور با زبان بی‌زبانی خواستار حمایت و کمک از سوی مسؤولان است و حضور نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران را در خانه‌اش به فال نیک می‌گیرد و  تمام دردهای تلنبار شده بر وجودش را با زبان اشاره انتقال می‌دهد.

یک دستگاه تلویزیون، یک دستگاه ماشین لباسشویی و یک اجاق گاز و مبلغی نقدی از وعده‌های شیرین آقای فرشادان به این خانواده بود که در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

 

معاینه چشم دنیا و خواهرش تنها خواسته مادر خانواده است و می‌گوید: گفته‌اند اگر چشم این دختر درمان نشود به مرور زمان با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

فرماندار دیواندره نیز قول داد که هماهنگی لازم برای معاینه چشم این دختران توسط متخصص چشم انجام شود و برای اطمینان خاطر مادر این دختر، حتی شماره همراه خود را در اختیار این خانواده قرار داد تا بتوانند طی تماسی هماهنگی‌های لازم را برای معاینه چشمان دخترانشان انجام دهند.

شادی مادرانه مادر در وجود دختران ریشه می‌دواند به احتمال زیاد درصد زیادی از آنچه گفته و وعده داده شده را به دلیل ناشنوایی مطلق متوجه نشده باشند اما لبخندهای شاد مادر که جای اشک‌های دیروزش را گرفته دل هستی 8 ساله را شاد می‌کند و ما را به لبخندی مهربان مهمان می‌کند.

شادی این خانواده که ماه گذشته تلخی‌هایشان را شنیدیم و اطلاع‌رسانی کردیم در این روستای دورافتاده آنقدر شیرین و به یاد ماندنی است که هیچ قلمی را یارای نگاشتن آن نخواهد بود.

دعاهای سرشار از محبت آفاق خانم مادر خانواده و دستان به دعا بلند شده کامنصور زیباترین تصاویری است که در ذهنمان از این خانواده به قاب می‌گیریم و مسیر پایین روستا را در پیش می‌گیریم.

کمی آن طرف‌تر مردم دور مسؤولان را حلقه بسته‌اند و خواستار رفع مشکلات هستند.

کا یحیی را در نگاه اول نشناختم سعی و تلاشش برای آشنایی دادن غیرقابل توصیف بود، سعی داشت چیزی را به ما بفهماند ولی متاسفانه درک آنچه او می‌خواست با زبان بی‌زبانی به ما انتقال دهد ناممکن بود!

 

 

«همسرش مریض شده و نیاز به درمان جدی دارد از شما می‌خواهد مشکلش را به مسوولان انتقال دهید» این را یکی از مردمان همین روستا گفت و من را متوجه قضیه کرد.

مردم روستا انتظار کار دارند و به این آسانی‌ها حاضر نیستند از فرصتی که با حضور مسؤولان در روستا بدست آورده‌اند بگذرند برای همین آنهایی که زبانی برای حرف زدن دارند صدای سایر اعضای خانواده را به گوش مسؤولان می‌رسانند.

پسرک آرام و بی‌صدا در کنار جمعی از مسؤولان ایستاده و با کنجکاوی آنها را نظاره می کند، نامش را چندین بار می‌پرسند، اما گوشی برای شنیدن و زبانی برای پاسخ دادن ندارد.

«کرولال است! نمی‌شنوند» این را یکی از حاضرین با صدای بلند فریاد می‌زد پدر بهنام را متوجه سوال‌هایی که از او شده می‌کند و با انگشت به مسؤولان می‌فهماند که می‌تواند بنویسد.

و پسرک انگشتانش را محکم دور قلم می‌پیچد و روی صفحه سفید کاغذ می‌نویسد «بهنام شریفی» نوشته‌ای که دنیایی حرف دارد.

ارتباطی که در سایه آموزش بدست آمده و امروز می‌تواند بین بهنام و دیگران ارتباط برقرار کند آموزشی که هستی 8 ساله و دیگر دانش‌آموزان مدرسه این روستا به دلیل نبود معلمی که توانایی انتقال چنین آموخته‌هایی را داشته باشد محروم هستند.

گزارش فارس را مردم روستا از طریق کانال‌های مختلف فضای مجازی خوانده‌اند یکی از تاثیرگذاری رسانه فارس می‌گوید و آن دیگری از شیوایی قلم تقدیر می‌کرد!

ما می‌مانیم و مردم روستا که به قول خودشان خاطره شیرین امروزشان حاصل تلاش دیروز رسانه‌ای است که به شیوایی از دردهای بر دل مانده سال‌های دور و درازشان نوشت و پای مسؤولان را به روستایی که در ناشنوایی مطلق غرق شده بود، باز کرد.

 

 

اکنون مردم روستای «علی‌آباد کرفتو» از حضور دسته‌جمعی مسؤولان و وعده‌های آنها خوشحال هستند و حتی شورا و دهیار این روستا به نمایندگی مردم از بابت این لطف مسؤولان قدردان هستند و البته از خبرگزاری فارس می‌خواهند آنها را که زبانی برای فریاد زدن ندارند در رسیدن به مقصد و دستیابی به وعده‌های مسؤولان همراهی کنند، همچنان که پای آنها را به این روستا باز کردند.

:::::::::::::::::::::::::::

گزارش از شیرین مرادی

::::::::::::::::::::::::::

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول