در ارتباط با ماهیت نقش رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز جنوبی مرتبط با روسیه، دو نوع رویکرد غالب وجود دارد؛ در یک دیدگاه، نقش این رژیم در منطقه قفقاز جنوبی و همکاریهای سیاسی، امنیتی و نظامی با کشورهای منطقه به عنوان رویکرد سلبی و در تلاش برای موازنه سازی در برابر اقدام های روسیه در غرب آسیا و فروش تسلیحات نظامی به ایران، سوریه و حزب الله لبنان تفسیر می شود تا با گسترش همکاریهای امنیتی خود با کشورهای منطقه قفقاز جنوبی به ویژه با گرجستان، بازدارنده روابط امنیتی و نظامی روسیه در غرب آسیا با ایران، حزب الله و ایران باشد. دیدگاه دیگر، ماهیت روابط امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه قفقاز جنوبی را با رویکرد ایجابی تبیین میکند تا با گسترش روابط این رژیم با کشورهای منطقه، نقش پررنگی در راهبردهای امنیتی روسیه در غرب آسیا برای خود ایجاد کند. برای اثبات و رد هر یک از رویکردهای غالب ابتدا جایگاه روسیه و رژیم صهیونیستی در اقتصاد کشورهای قفقاز جنوبی بررسی میشود تا ابتدا ماهیت رقابتی، تعاملی، تقابلی و یا حالت خنثی دو طرف نسبت به فعالیتهای اقتصادی یکدیگر در منطقه قفقاز جنوبی مشخص شود. سپس در راستای سنجش رویکرد راهبردی و امنیتی غالب دو طرف نسبت به یکدیگر، جنگ سال 2008 گرجستان با روسیه که دوره آزمایشی مهمی برای سنجش، اثبات و ابطال هر یک از این رویکردهای غالب به حساب میآید، بررسی خواهد شد.
با وجود اینکه رژیم صهیونیستی تلاش کرده است در حوزه های مختلف مراودات تجاری، کریدورهای انتقال انرژی، خدمات و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف حملونقل، کشاورزی و صنایع مختلف اقتصادی، روابط خود را با کشورهای قفقاز جنوبی گسترش دهد، بررسی شرکای اصلی تجاری کشورهای این منطقه، مبین نقش ضعیف این رژیم در مقایسه با روسیه در اقتصاد کشورهای واقع در قفقاز جنوبی است. برای سنجش این ادعا ابتدا به مهمترین شرکای تجاری ارمنستان اشاره شده است.
مهمترین شرکای صادراتی و وارداتی ارمنستان در سال 2016
مهمترین شرکای صادراتی | ارزش (میلیون دلار) | سهم (درصد) | مهمترین شرکای وارداتی | ارزش (میلیون دلار) | سهم (درصد) |
روسیه | 372/9 | 20/6 | روسیه | 990/5 | 30/7 |
بلغارستان | 163/4 | 9 | چین | 363/4 | 11/2 |
گرجستان | 141/1 | 7/8 | ترکیه | 168/9 | 5/2 |
عراق | 140/5 | 7/7 | ایران | 164/8 | 5/1 |
آلمان | 135/1 | 7/4 | آلمان | 160/4 | 4/9 |
کانادا | 133/1 | 7/3 | ایتالیا | 127/3 | 3/9 |
چین | 99/6 | 5/5 | اوکراین | 98/8 | 3 |
سوئیس | 95 | 5/2 | گرجستان | 95 | 2/9 |
ایران | 69/6 | 3/8 | آمریکا | 79/1 | 2/4 |
مأخذ: Trade map.
براساس این جدول، روسیه در مقایسه با سایر قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای، مهمترین شریک صادراتی و وارداتی ارمنستان بهحساب میآید. میزان واردات روسیه از ارمنستان به ترتیب در سالهای 2014، 2015 و 2016 چیزی در حدود 2/314، 8/175 و 9/372 میلیون دلار بوده است و میزان صادرات این کشور هم به ارمنستان نیز در سالهای 2014، 2015 و 2016 به ترتیب چیزی در حدود 8/534، 8/510 و 5/990 میلیون دلار بوده است، این موضوع نشاندهنده تراز تجاری مثبت برای روسیه و گام برداشتن در راستای منافع اقتصادی این کشور در موضوع روابط اقتصادی با ارمنستان است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی جایگاهی در بین شرکای اصلی تجاری ارمنستان ندارد. در ادامه به شرکای تجاری جمهوری آذربایجان اشاره میشود.
مهمترین شرکای صادراتی و وارداتی جمهوری آذربایجان )2016)
شرکای وارداتی | ارزش (میلیون دلار) | سهم (درصد) | شرکای صادراتی | ارزش (میلیون دلار) | سهم (درصد) |
روسیه | 1/1.622 | 19 | ایتالیا | 9/1.559 | 17/2 |
ترکیه | 5/1.262 | 14/8 | ترکیه | 8/1.132 | 12/4 |
چین | 741/1 | 8/7 | چین تایپه | 796/8 | 8/7 |
آمریکا | 563/8 | 6/6 | رژیم صهیونیستی | 664/1 | 7/3 |
ایتالیا | 455/5 | 5/3 | آلمان | 610/8 | 6/7 |
بریتانیا | 402/2 | 4/7 | فرانسه | 493/6 | 5/4 |
آلمان | 376/6 | 4/4 | هند | 493/6 | 5/4 |
ژاپن | 290 | 3/4 | روسیه | 409/2 | 4/5 |
اوکراین | 282/6 | 3/3 | گرجستان | 343/4 | 3/7 |
مأخذ: Trade map.
براساس این جدول نیز ، روسیه اولین شریک مهم وارداتی جمهوری آذربایجان بهحساب میآید و در بین شرکای صادراتی جمهوری آذربایجان در رتبه هشتم قرار دارد. میزان واردات جمهوری آذربایجان از روسیه در سالهای 2014، 2015 و 2016 به ترتیب در حدود 1/2، 4/1و 6/1میلیارد دلار یعنی چیزی در حدود 5 الی 7 برابر واردات ارمنستان از روسیه است، شاید تمرکز بر این نکته، اهمیت اصرار روسیه برای حضور جمهوری آذربایجان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بیشتر آشکار میکند. میزان صادرات جمهوری آذربایجان به روسیه نیز در سالهای 2014، 2015 و 2016 به ترتیب چیزی در حدود 3/452، 9/440 و 2/409 میلیون دلار بوده است که برابر با یک و نیم الی دو برابر صادارت ارمنستان به روسیه است. از این موضوع این نکته استنتاج میشود که ارمنستان برای روسیه بیشتر اهمیت ژئوپلیتیک و امنیتی و جمهوری آذربایجان بیشتر اهمیت اقتصادی و ژئواکونومیک دارد. تراز تجاری روسیه در روابط اقتصادی این کشور با جمهوری آذربایجان مانند ارمنستان مثبت و در راستای منافع اقتصادی این کشور است. رژیم صهیونیستی در مقایسه با روسیه در بین شرکای اصلی وارداتی جمهوری آذربایجان قرار ندارد و صرفا به دلیل واردات سوختهای فسیلی از این کشور (تأمین 40 درصد انرژی مورد نیاز از جمهوری آذربایجان) در رتبه چهارم شرکای صادراتی جمهوری آذربایجان قرار دارد. هرچند انرژی یک کالای راهبردی برای روسیه به شمار میآید ولی حساسیتهای روسیه در این حوزه بیشتر متوجه حضور پررنگ شرکتهای اروپایی از انگلیس، آمریکا، ایتالیا در مقایسه با رژیم صهیونیستی است. در ادامه شرکای اصلی تجاری گرجستان بررسی شده است.
مهمترین شرکای صادراتی و وارداتی گرجستان در سال 2017
مهمترین شرکای وارداتی | ارزش (میلیون دلار) | سهم (درصد) | مهمترین شرکای صادراتی | ارزش (میلیون دلار) | سهم (درصد) |
ترکیه | 4/1.201 | 15.2 | روسیه | 368 | 15/8 |
ایرلند | 9/1.182 | 15 | ترکیه | 202/4 | 8/7 |
روسیه | 823/1 | 10/4 | چین | 191/5 | 8/2 |
آذربایجان | 755/3 | 9/5 | بلغارستان | 173/1 | 7/4 |
چین | 643/9 | 8/1 | ارمنستان | 153/4 | 6/6 |
اوکراین | 416/3 | 5/2 | آذربایجان | 124/2 | 5/3 |
آلمان | 320/8 | 4 | آمریکا | 119/6 | 5/1 |
مأخذ: Trade map.
بر اساس جدول بالا، روسیه سومین شریک وارداتی گرجستان بهحساب میآید و در بین شرکای اصلی صادراتی این کشور جایگاه نخست را دارد. میزان صادرات فدراسیون روسیه به گرجستان طی سالهای 2014، 2015، 2016 و 2017 به ترتیب 2/740، 2/756، 9/674 و 1/823 میلیون دلار بوده است. میزان واردات این کشور نیز از گرجستان طی سالهای 2014، 2015، 2016 و 2017 به ترتیب 2/330، 8/216، 2/206 و 368 میلیون دلار بوده است. تراز تجاری روسیه در روابط اقتصادی این کشور با گرجستان مانند جمهوری آذربایجان و ارمنستان مثبت و در راستای منافع اقتصادی این کشور است، این موضوع بهویژه در شرایط کنونی که روسیه با تحریمهای غرب روبرو است، برای این کشور مهم به حساب آمده و از دست دادن این شرکای اقتصادی بهطور نسبی تهدیدی علیه منافع اقتصادی این کشور خواهد بود، بنابراین بهطور نسبی بحث اقتصادی هم میتواند به عنوان یک مقوله امنیتی برای روسیه در قفقاز جنوبی بهویژه در شرایط کنونی مطرح شود. در ارتباط با گرجستان نیز همانند کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی برخلاف روسیه جایگاه مهمی در بین شرکای تجاری این کشور ندارد، بنابراین هیچ یک از حالتهای تقابل، رقابت و تعامل را نسبت به نوع نگاه یکدیگر در اقتصاد کشورهای منطقه را نمیتوان متصور شد و بیشتر حالت انفعالی و خنثی مبیین نگرش راهبردی دو طرف نسبت به فعالیتهای اقتصادی یکدیگر در اقتصاد کشورهای منطقه است. جایگاه ضعیف روسیه و کشورهای منطقه در مقایسه با آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان و هند در اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز گواه این موضوع است.
بررسی جنگ 2008 گرجستان نیز در راستای اثبات یا ابطال رویکرد سلبی یا ایجابی نگرش راهبردی دو کشور نسبت به یکدیگر حائز اهمیت است. حمله گرجستان به اوستیای جنوبی برای احیای وحدت سرزمینی و سپس ورود روسیه به این مناقشه به نفع تجزیهطلبان و علیه دولت مرکزی، صحنه منازعه را به رویارویی بازیگران منطقهای و بینالمللی تبدیل کرد. در بین بازیگران مختلف صحنه مناقشه، حضور و نقش رژیم صهیونیستی بسیار پیچیده و جدی بوده و تنها بازیگری به شمار میآید که در عمل در طراحی عملیات جنگی، تجهیز ارتش گرجستان به انواع سلاحهای مدرن، آموزش و مشاوره آنها نقش پررنگی داشت. حتی پیروزیهای اولیه ارتش گرجستان در مقابل روسیه و نیروهای اوستیای جنوبی را پیروزی رژیم صهیونیستی و کارشناسانان نظامی این رژیم نامیدند.
هر چند نقش رژیم صهیونیستی براساس اسناد رسمی در چارچوب راهبرد غرب در منطقه قفقاز جنوبی تعریف شده است، ولی در عمل این رژیم از ظرفیت و مقدورات کافی برای ایفای نقش سازنده در راستای منافع غرب در این منطقه برخوردار نبوده است. در این ارتباط، براساس گزارش محرمانهای که سازمان سیا به همراه وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با نظارت ساموئل برگر، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا در دوره بوش تدوین شده است، توصیه میشود تلاشهای رژیم صهیونیستی برای نفوذ در جمهوریهای شوروی هدایت شود تا این رژیم در راس مبارزه علیه نفوذ روسیه و ایران قرار گیرد. در این سند نقش رژیم صهیونیستی به عنوان کوبای آمریکا در منطقه بیثبات آسیای مرکزی و قفقاز خوانده شده است. با وجود این نقش تعریف شده برای این رژیم در چارچوب راهبرد غرب، تجربه جنگ گرجستان در سال 2008، نشاندهنده نقش ضعیف رژیم صهیونیستی براساس این چارچوب به دلیل برخورداری از مقدورات ناکافی در برابر قدرت روسیه است. در این برهه، رژیم صهیونیستی در مناقشه گرجستان در چند سطح نظامی- امنیتی به ایفای نقش پرداخت که ارسال اسلحه، فعالسازی شرکتهای مشاورهای، حضور کارگزاران و مشاوران صهیونیستی در صحنه نبرد، همچنین تشویق یهودیان برای مهاجرت به رژیم صهیونیستی، بخشی از این اقدامها بوده است. با وجود این، این رژیم تحت فشار و ملاحظههای روسها، از ارایه 300 تانک مرکاوا 3و 4، به ارزش سه میلیارد دلار به گرجستان خوداری کرد. روسیه از یک سو، بهصورت دیپلماتیک به رفتار رژیم صهیونیستی اعتراض و بهصورت تهاجمی یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی و همچنین سه هواپیمای بدون خلبان تحویل داده شده به گرجستان را منهدم کرد. و با اتخاذ رویکرد دیپلماسی تهاجمی، فضای تبلیغی جدیدی درباره همکاریهای نظامی- امنیتی با سوریه به راه انداخت تا رژیم صهیونیستی را در تنگا قرار دهند.
در این ارتباط روسیه انواع اقدامهای هشداردهنده مانند انتقال موشکهای اسکندر با برد 200 کیلومتر، فروش موشکهای اس-300 به سوریه و تبلیغ فروش سیستم ضدموشک به ایران، متوجه رژیم صهیونیستی کرد. در نتیجه این تحولات، رژیم صهیونیستی ارسال سلاح به گرجستان را به حالت تعلیق درآورد و مشاوران رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ، تفلیس را ترک کردند. در ادامه دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از عملیاتی شدن تهدیدهای روسیه مبنی بر فروش سلاحهای پیشرفته به سوریه و ایران، فعالیت گستردهای برای جلب رضایت روسیه انجام داد تا اینکه ایهود اولمر، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی وارد مسکو شد و با مقامهای روسی درباره مسایل سیاسی و امنیتی به توافقهایی رسید. در شرایط کنونی نیز گسترش روابط رژیم صهوینیستی در ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی، نظامی با کشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان در چارچوب ملاحظهها و حساسیتهای امنیتی روسیه انجام میشود. در واقع، گسترش همکاریهای نظامی رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان و گرجستان از دو بعد مزیت اقتصادی و ایجابی برای تعیینبخشی به نقش خود در راهبردهای روسیه در منطقه و غرب آسیا قابل تبیین است و رژیم صهیونیستی بهدلیل برخورداری از مقدورات ناکافی و محذورات زیاد در برابر قدرت روسیه در منطقه قفقاز جنوبی، قابلیت ایفای نقش سلبی و موازنهبخشی را در برابر اقدامات روسیه در غرب آسیا را ندارد و بیشتر بهدنبال ایفای نقش ایجابی در راهبرد امنیتی روسیه از طریق اثرگذاری بر تحولات قفقاز جنوبی است.
دکتر قاسم اصولی اودلو: پژوهشگر مرکز تحقیقات تدبیر اقتصاد و کارشناس اوراسیا
انتهای متن/